مرتضی شمس؛ اردشیر زابلی زاده
دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 35-64
چکیده
شبکههای خبری تلویزیونی، نقش ویژهای در شکلدهی افکارعمومی و جریانسازیهای سیاسی و اجتماعی در جوامع دارند و عرصه خبر، تبدیل به صحنهای از رقابت شبکههای خبری برای جذب بیشتر مخاطبان شده است. گوینده خبر، عنصری مهم در هر شبکه خبری تلویزیونی است که در ارتباطی بیواسطه، اخبار را به مخاطبان ارائه میدهد. هدف از این پژوهش کیفی که ...
بیشتر
شبکههای خبری تلویزیونی، نقش ویژهای در شکلدهی افکارعمومی و جریانسازیهای سیاسی و اجتماعی در جوامع دارند و عرصه خبر، تبدیل به صحنهای از رقابت شبکههای خبری برای جذب بیشتر مخاطبان شده است. گوینده خبر، عنصری مهم در هر شبکه خبری تلویزیونی است که در ارتباطی بیواسطه، اخبار را به مخاطبان ارائه میدهد. هدف از این پژوهش کیفی که با شیوه اسنادی و مطالعات میدانی انجام شده است، بررسی نقش و اهمیت گوینده خبر ارتباطگر در خبر تلویزیونی است؛ گویندهای که با کمک مهارت و شاخصهای ویژه خود، ارتباطی نزدیک با مخاطبان برقرار و اخبار را باورپذیرتر و با اثر اقناعی بیشتری به آنها عرضه میکند. بر اساس نتایج پژوهش، استفاده از سبکهای جدید گویندگی خبر، تمایز قائل شدن بین گوینده خبر و خبرخوان از سوی شبکههای خبری تلویزیونی، مشارکت گویندگان خبر در نگارش و تهیه خبر و آشنایی گویندگان با علوم رفتاری و ارتباطات غیرکلامی، از اصولی است که گوینده خبر ارتباطگر باید در دستور کاری خویش قرار دهد.