سعید قنبری؛ ریحانه مفیدی؛ محمد حسین ترکمان رحمانی
چکیده
هدف: این پژوهش با درک اهمیت نقش مدیران شایسته در بهرهوری سازمانهای رسانهای دولتی در ایران و عطف به چالشهای جدی این سازمانها نظیر کمبود منابع مالی، کمبود خلاقیت و نوآوری هدف خود را ارائه الگوی شایستگی مدیران کارآفرین رسانههای دولتی ایران قرار داده است.روش: پژوهش حاضر با رویکردی اکتشافی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با درک اهمیت نقش مدیران شایسته در بهرهوری سازمانهای رسانهای دولتی در ایران و عطف به چالشهای جدی این سازمانها نظیر کمبود منابع مالی، کمبود خلاقیت و نوآوری هدف خود را ارائه الگوی شایستگی مدیران کارآفرین رسانههای دولتی ایران قرار داده است.روش: پژوهش حاضر با رویکردی اکتشافی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی عرفی انجام شده است. برای دستیابی به هدف پژوهش، نتایج 29 مقاله مرتبط با موضوع پژوهش به همراه مصاحبه مکتوب خبرگانی تحلیل شد. خبرگان مورد مصاحبه به شیوه نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن قاعده اشباعنظری به عنوان حد کفایت نمونهگیری انتخاب شدند و تحلیل دادهها با استفاده از کدگذاری باز و محوری انجام شد.یافتهها: تحلیل داده در قالب سه دسته شایستگی شغلی، سازمانی و فردی تقسیمبندی شد. طبق یافتههای پژوهش در ذیل شایستگیهای شغلی، مهارت مدیریت و رهبری و آگاهی شغلی ذکر شده است. همچنین در ذیل بخش شایستگیهای سازمانی، توجه به فرهنگ و رفتار سازمانی، مدیریت راهبردی و برخورداری از دانش مدیریت منابع ذکر شدهاند وشایستگیهای فردی ذکر شده در این پژوهش نیز شامل هوشمندی مدیریتی، مهارتهای ارتباطاتی، ارزشمداری و شخصیت کارآفرینانه هستند.نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند هم در انتصاب مدیران کارآفرین رسانههای دولتی در ایران و هم در توسعه ادبیات نظری مرتبط با کارآفرینی رسانهای در سطح فردی کمککننده باشد.
سعید قنبری؛ سید مهدی شریفی
چکیده
تنوع نیروی انسانی امروزه بهعنوان یکی از پدیدههای مهم در عرصه مدیریت شناخته میشود. و بسیاری از سازمانها درصدد هستند تا با مدیریت صحیح درتنوع از مزایای مثبت آن بهره گرفته و ضمن افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، عدالت اجتماعی در سازمان را نیز گسترش دهند. با این حال به برخی از سازمانهای رسانهای از جمله سازمان صداوسیما با کاستیها ...
بیشتر
تنوع نیروی انسانی امروزه بهعنوان یکی از پدیدههای مهم در عرصه مدیریت شناخته میشود. و بسیاری از سازمانها درصدد هستند تا با مدیریت صحیح درتنوع از مزایای مثبت آن بهره گرفته و ضمن افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، عدالت اجتماعی در سازمان را نیز گسترش دهند. با این حال به برخی از سازمانهای رسانهای از جمله سازمان صداوسیما با کاستیها و انتقاداتی مواجهاند. ابتدا این سوال مطرح است که چهارچوب مدیریت تنوع در این سازمانها چگونه است؟ بر همین اساس در این مقاله، با استفاده از مرور نظری انجام شده و بررسی تحقیقات پیشین و مدلهای مرتبط مدیریت تنوع، چهارچوبی برای مدیریت تنوع در سازمان صداوسیما پیشنهاد شده است. این چهارچوب مشتمل بر فرهنگ سازمانی تیمی بهعنوان پشتیبان تنوع، اصول چهارگانه مدیریت تنوع، ابعاد تنوع، استراتژی مدیریت تنوع فعال، مؤلفههای چهارگانه مدیریت تنوع و پیامدهای آن است. این چهارچوب مسیری را عینیت میبخشد که میتوان بواسطه آن نسبت به برنامهریزی برای مدیریت تنوع فعال و مؤثر در سازمان صداوسیما اقدام کرد.