سپهر خلجی؛ فائزه تقیپور؛ رضا اسماعیلی
چکیده
این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه، جامعهشناسی و روانشناسی، مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته انجام شده است. روش نمونهگیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافتههای تحقیق نشان ...
بیشتر
این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه، جامعهشناسی و روانشناسی، مصاحبة عمیق نیمهساختاریافته انجام شده است. روش نمونهگیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافتههای تحقیق نشان میدهد، وارونگی افکار عمومی- بهعنوان پدیدهای چندبُعدی و موضوعی میانرشتهای- مسئلهای فرایندی و از جنس واکنشهاست که عواملی نظیر: ضعف عملکرد نظام اطلاعرسانی و رویکرد سنتی و انفعالیِ رسانههای رسمی، وجود شکاف در اجتماع و بیاعتنایی به نیازهای واقعی مردم، عدم توجه به ظرفیتهای اقناعی و... از مهمترین عوامل مؤثر در بروز آن هستند. همچنین لازم است مسائلی مانند: جلب اعتماد عمومی و مراقبت دائمی از آن، اولویتبخشی به مخاطب در فرایند ارتباطی، توجه ویژه به مقولة اقناع در فرایند مدیریت پیام و... برای جلوگیری از بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی در دستور کار قرار گیرد.