منصور ساعی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ امیرحسین دهزاد
چکیده
امروزه همه ما انسانها در یک «جامعه رسانهای شده» زندگی میکنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوریهای ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانهها در تمام عرصههای حیات فردی واجتماعی ما موجب شده تا «آموزش سواد رسانهای» به عنوان «رویکرد آموزش نوین در قرن 21اُم» ...
بیشتر
امروزه همه ما انسانها در یک «جامعه رسانهای شده» زندگی میکنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوریهای ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانهها در تمام عرصههای حیات فردی واجتماعی ما موجب شده تا «آموزش سواد رسانهای» به عنوان «رویکرد آموزش نوین در قرن 21اُم» مطرح شود. اما یکی از بحثهای مهم در حوزه آموزش سواد رسانهای، توسعه آن در نظام آموزشی است.این مقاله بر تحلیل مهمترین موانع فراروی توسعه آموزش سواد رسانهای در مدارس ایران متمرکز شده است. همچنین روش این پژوهش، کیفی است و با استفاده از تکنیک تحلیل نظریه داده بنیاد (گراندد تئوری) به واکاوی موانع موجود میپردازد. برای پاسخ به سؤالات پژوهش نیز، از دو روش مطالعات کتابخانهای و مصاحبه عمیق استفاده شده و با مطالعه پژوهشهای مختلف و انجام 20 مصاحبه با «سیاستگذاران و مؤلفان کتاب تفکر و سواد رسانهای»، «مجریان و معلمان این درس» و «متخصصان حوزه رسانه»، دادههای لازم گردآوری شده است. در این پژوهش برای کدگذاری دادهها از نرمافزار مکسکیودا (نسخه11) استفاده شد و دادهها براساس مدل پارادایمی کدگذاری محوری چارچوببندی شدند.یافتهها نشان میدهند که عمدهترین موانع فراروی توسعه سواد رسانهای ناشی از «عدم وجود متولی برای آموزش سواد رسانهای»، «سیاستگذاری و تصمیمسازی غیرروشمند در آموزش و پرورش»، «فقدان تعریف دقیق از هدف آموزش سواد رسانهای» و «بدفهمی از مفهوم سواد رسانهای» است.