مهدی خسروشاهی؛ فائزه تقی پور؛ رضا ابراهیم زاده
چکیده
روزنامهنگاری ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﻪ ﻧﻮعی از روزنامهنگاری اطلاق میشود ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﺷـﻬﺮوﻧﺪانِ غیرحرفهای و ﺑﻴﺮون از ﺳﺎزﻣﺎن رسانهای رسانههای ﺟﺮﻳﺎن اصلی و رسمی ﺗﻮﻟﻴﺪ میشود، ﻫﺮﭼﻨﺪ اﻣﻜﺎن دارد حرفهایها ﻧﻴﺰ در تولید محتوا مشارکت کنند. هدف این پژوهش، طراحی و ارائۀ الگوی روزنامهنگاری شهروندی به منظور ...
بیشتر
روزنامهنگاری ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﻪ ﻧﻮعی از روزنامهنگاری اطلاق میشود ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﺷـﻬﺮوﻧﺪانِ غیرحرفهای و ﺑﻴﺮون از ﺳﺎزﻣﺎن رسانهای رسانههای ﺟﺮﻳﺎن اصلی و رسمی ﺗﻮﻟﻴﺪ میشود، ﻫﺮﭼﻨﺪ اﻣﻜﺎن دارد حرفهایها ﻧﻴﺰ در تولید محتوا مشارکت کنند. هدف این پژوهش، طراحی و ارائۀ الگوی روزنامهنگاری شهروندی به منظور ارتقای حقوق شهروندی در ایران براساس نظریۀ دادهبنیاد است. از این رو، دادههای پژوهش از 25 نفر از صاحبنظران و خبرگان حوزۀ علوم ارتباطات و جامعهشناسانی که متخصص در حوزۀ روزنامهنگاری، رسانه و شبکههای اجتماعی بودهاند؛ با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته و بهواسطۀ روش نمونهگیری هدفمند و نظری، انتخاب و گردآوری شده است. همچنین برای تحلیل دادههای حاصل از مصاحبهها از فرایند کدگذاری نظری بهمنظور احصای مفاهیم (مقولات پایهای)، مقولات فرعی و مقولات اصلی استفاده شد. پس از اشباع نظری در مباحث کارشناسی مطرحشده، نتایج پژوهش پیشرو را به الگویی مطلوب و جدید که شامل14 مقولۀ اصلی، 49 مقولۀ فرعی و 609 مفهوم بود، سوق داد که مقابله با آسیبهای فضای رسانهای، شکسته شدن انحصارگرایی و گردش آزاد اطلاعات، عدم تمرکزگرایی و به رسمیت شناختن استقلال رسانهها و ضرورت توجه به حقوق شهروندی شهروندان از جمله مقولههای اصلی این پژوهشاند.