1. تدوین تشبیهی و برخی از نمونه‌‌های مؤثّر آن در سینمای ایران

مریم بهفر؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ احمد ضابطی جهرمی

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، ، صفحه 197-167

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2022.318497.1312

چکیده
   درک مفاهیم ضمنی و کشف ظرایف تدوین فیلم که کمتر به آن پرداخته شده است، هدف اصلی این پژوهش است. از این رو با انتقال یکی از پرکاربردترین عناصر بلاغی (تشبیه) به مطالعات سینمایی به روشن‌‌سازی چگونگی عمل‌‌کرد تدوین تشبیهی در فیلم‌‌های سینمای ایران پرداخته‌‌ایم. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و با بهره‌‌گیری از منابع کتابخانه‌‌ای ...  بیشتر

2. شناسایی عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربه»

فریده آفرین؛ مسعود حیدرخانی؛ اصغر فهیمی فر

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1399، ، صفحه 73-100

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.242733.1126

چکیده
  در این مقاله، عنصر مسلط در فیلم «ماهی و گربۀ» (1392) ساخته شهرام مکری با توجه به نظریات فرمالیست‌های روسی بررسی شده است. بدین‌منظور از مفهوم پیشنهادی یاکوبسن یعنی «عنصر مسلط» و سپس از نظرات نئوفرمالیست­ها استفاده کرده و آن را برای تعین‌بخشی به معنا بسط داده‌ایم. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی بوده و در آن، از «توصیف همبستگی» ...  بیشتر