ویدا همراز
چکیده
در سالهای اخیر فناوریهای رسانهای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصتهای جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله میتوان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونههای رسانهای است که به دلیل فضای چندرسانهای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهرهگیری از ظرفیتهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر فناوریهای رسانهای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصتهای جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله میتوان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونههای رسانهای است که به دلیل فضای چندرسانهای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهرهگیری از ظرفیتهای کتاب شنیداری برای آموزش تاریخ در گروههای سنی مختلف و افزودن علاقه خوانندگان به مطالعه و فراگیری تاریخ را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله با رویکرد تحلیلی و تفسیری و روش اسنادی انجام شده است. نتیجهگیری این پژوهش نشان میدهد که چگونه میتوان از ظرفیتهای صدا و چندرسانهایها، برای تصویرسازی ذهنی کتابهای شنیداری کودکان و بزرگسالان و امکانات جدید چندرسانهای در آموزش تاریخ به تنهایی یا به صورت مکمل دیگر روشهای آموزشی استفاده کرد. مقاله، ضمن طبقهبندی و معرفی این روشها، ویژگیها و کاربردهای آنها را تشریح نموده است.