سیدعماد حسینی
چکیده
«پساتلویزیون» اشاره به منسوخ شدن روشی خاص و پایان دورهای دارد که در آن تماشای تلویزیون و مشارکت در آن انحصاری بود. همگرایی، به قابلیت استفاده از چندین سرویس بر روی یک پلتفرم یا دستگاه گیرنده، یا امکان بهرهبرداری از هر سرویس بر روی چند دستگاه اشاره دارد. با دموکراتیزه کردن فرایند تولید و توزیع ویدئو و اینترنتی شدن تلویزیون، ...
بیشتر
«پساتلویزیون» اشاره به منسوخ شدن روشی خاص و پایان دورهای دارد که در آن تماشای تلویزیون و مشارکت در آن انحصاری بود. همگرایی، به قابلیت استفاده از چندین سرویس بر روی یک پلتفرم یا دستگاه گیرنده، یا امکان بهرهبرداری از هر سرویس بر روی چند دستگاه اشاره دارد. با دموکراتیزه کردن فرایند تولید و توزیع ویدئو و اینترنتی شدن تلویزیون، همگرایی به عرصه تازهای پا گذاشته است. در عصر «پساتلویزیون» تغییراتی صنعتی در ماهیت ابزار تماشا، سبکهای تولید و سیستمهای توزیع پدید آمده و یک اقتصاد جدید تولید تلویزیونی در حال وقوع است. تجربهی تماشای تلویزیون در مرحله جدا شدن از یک دستگاه مشخص بوده و با وجود یک اینترنت همهگیر و همیشه متصل، که پهنای باند وسیعی دارد، مردم صرفنظر از اینکه کجا باشند، میتوانند به سریالها و برنامههای تلویزیونی یا سایتهای اینترنتی موردعلاقهشان دسترسی پیدا کنند. این پژوهش که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای صورت گرفته، پاسخ به این پرسش را جستوجو میکند که نظریههای پیشین تا چه حد برای نظریهپردازی دربارهی تلویزیون، بهعنوان رسانهای در حال دگرگونی، توانمند هستند و برای تفسیر و توضیح تلویزیون در زمینهی تولید، توزیع و مخاطب چه الگوهای نظری را میتوان به کار گرفت؟ مقاله در انتها به این نتیجه میرسد: اکنون با تحقق همگرایی رسانهها و از بین رفتن امکان تدریجی کنترل بر محتوا، تأثیرات گستردهای در زمینههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جوامع، از لحاظ نظام ارتباطات ـ به ویژه ارتباط تلویزیونی ـ در حال وقوع است.