علی احمدی
چکیده
با وجود گسترش رسانههای اجتماعی، هنوز تلویزیون مهمترین و رسمیترین رسانه جمعی محسوب میشود اما رسانههای اجتماعی امروزه بخشی جداییناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار میروند. این رسانهها توانستهاند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانههای سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر میرسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانههای ...
بیشتر
با وجود گسترش رسانههای اجتماعی، هنوز تلویزیون مهمترین و رسمیترین رسانه جمعی محسوب میشود اما رسانههای اجتماعی امروزه بخشی جداییناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار میروند. این رسانهها توانستهاند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانههای سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر میرسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانههای اجتماعی بهعنوان یکی از مهمترین ابزار خبرنگاری استفاده میکنند. هدف از پژوهش حاضر شناسایی میزان و نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی در حرفه خبرنگاری در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است تا مشخص شود که این رسانههای نوین برای خبرنگاران چه کارکردی دارند و با چه انگیزه و هدفی توسط آنها استفاده میشوند. برای یافتن پاسخ، با تکیه بر نظریههای همگرایی رسانهای و استفاده و رضایتمندی، به روش پیمایش، نظر خبرنگاران خبرگزاری صدا و سیما، شبکه خبر و باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص احصا شد. یافته ها نشان میدهد خبرنگاران صدا و سیما در فعالیت حرفهای خود از شبکهها یا پیامرسانهای اجتماعی به عنوان ابزاری کمکی با هدف پیگیری اخبار مربوط به حوزه فعالیت و رصد سایر رسانهها، سوژهیابی و تعامل با مخاطبان استفاده میکنند. میزان بالای استفاده از پیامرسانهای خارجی بویژه تلگرام و واتس آپ در مقایسه با پیامرسانهای داخلی در میان خبرنگاران و کمترین استفاده از اینستاگرام در امور خبری از دیگر یافته های این پژوهش است.