سعیده اویسی؛ آزیتا افراشی؛ یحیی مدرسی تهرانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشهها و استعارههای مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی اجتماعی و معنا- نشانهشناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی دادهها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمونهای آماری (تی تک ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشهها و استعارههای مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی اجتماعی و معنا- نشانهشناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی دادهها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمونهای آماری (تی تک متغیر مستقل و تی دو متغیر مستقل) نشان داد که در دریافت کلیشههای اجتماعیِ مرتبط با مفهومِ زن، در نگاه زنان و مردان تفاوتی دیده نمیشود. همچنین طرحوارههای مرکز- حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها توسط زنان و مردان دریافت شده است. در تحلیل کیفی دادهها، 500 تبلیغ تلویزیون، آگهینما (بیلبورد) و مجله از دیدگاه معنا- نشانهشناسی تحلیل شد. در این مقاله، تنها به ذکر نمونههایی از این تبلیغات بسنده کردهایم. نتایج تحلیل کیفی، بیانگر بازنمایی مفاهیم کلیشهای زنان بوده و میزان بازنمایی ضدکلیشهها در تبلیغات، در مقایسه با کلیشهها بسیار پایینتر است. تصویری که از زنان در تبلیغات نشان داده میشود، اغلب در نقشهای مادر، همسر، آشپز، خانهدار، معلم، مصرفکننده، فروشنده است و ازخودگذشته، پرتلاش (اغلب در محیطِ خانه)، وابسته به مرد، بدون استقلال مالی، پشتیبان و حمایتگر فرزندان و منفعل در انجام برخی امور است؛ در این میان، نقش مادری بیش از دیگر نقشها به چشم میخورد. همچنین طرحوارههای مرکز– حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها در تصاویر، متجلی هستند و مفهوم زن، اغلب با این طرحوارهها همراه است.
عاصمه قاسمی
چکیده
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما ، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تأثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با 30 نفر از زنان فعال در عرصههای مختلف رسانهای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه ...
بیشتر
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما ، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تأثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با 30 نفر از زنان فعال در عرصههای مختلف رسانهای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه کنندگی و خبرنگاری، جمع آوری و به روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار داده است که از این طریق ، چهار تم انگیزه ها، خانواده و مادری، چالشهای سازمانی و جنسیتی شناسایی شده اند. محقق با تحلیل تم چالشها ی سازمانی به این نتیجه رسیده که علی رغم تاکید سیاست های کلان سازمان صدا وسیما بر تکریم جایگاه زنان و نفی شئ انگاری زن در رسانه، زنان در محیط کار خود ، سیاستها و خط مشیهای اجرایی مشخصی در زمینه بسط فرصتها و شرایط پیشرفت کار حرفهای مشاهده نمی کنند. محقق مقاله در انتها پیشنهاد میکند که تدوین سیاستها و خط مشیها در این زمینه ، بر اساس الگوی سوم «زن مسلمان ایرانی» در دستور کار این سازمان قرار گیرد.