سیاوش صلواتیان؛ نیما محمدزاده
چکیده
هدف این مقالۀ، ارزیابی میزان چابکی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و مقایسۀ آن با سطح مطلوب چابکی است. بهمنظور برآورد سطح فعلی چابکی سازمان در حوزه معاونت صدا و ارزیابی هر یک از قابلیتهای موردنیاز یک سازمان چابک، در سال 1395، پرسشنامهای بین 51 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان معاونت مذکورکه با نمونهگیری تصادفی انتخاب ...
بیشتر
هدف این مقالۀ، ارزیابی میزان چابکی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و مقایسۀ آن با سطح مطلوب چابکی است. بهمنظور برآورد سطح فعلی چابکی سازمان در حوزه معاونت صدا و ارزیابی هر یک از قابلیتهای موردنیاز یک سازمان چابک، در سال 1395، پرسشنامهای بین 51 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان معاونت مذکورکه با نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، توزیع شد. از سوی دیگر، با توجه به اینکه بیشتر معیارهای چابکی، با مفاهیم زبانشناختی تعریف شده و با احتمال چندگانه و ابهام، طبقهبندی شدهاند، لذا برای ارزیابی سطح چابکی از منطق فازی استفاده کرده ایم. پس از ادغام مقادیر فازی «اهمیت» (حدّ مطلوب چابکی) و «عملکرد» (حدّ فعلی چابکی) مربوط به هر یک از معیارهای چابکی سازمان (شامل انعطافپذیری، سرعت، پاسخگویی و شایستگی)، سطح چابکی همۀ این معیارها «متوسط» ارزیابی شد در نهایت، با به دست آمدن مقادیر قطعی هر یک از قابلیتهای فرعی چابکی، یعنی؛ 35 مشخصهای که در پرسشنامه مطرحشده بودند، این مقادیر، رتبهبندی شده و شاخصهایی که حدّی پایینتر از سطح آستانۀ چابکی را به خود اختصاص داده اند، شناسایی و بهعنوان مانع اصلی بهبود چابکی در این پژوهش معرفی شدهاند، نهایتاً راهکارهایی نیز برای ارتقای سطح این شاخصها در انتهای پژوهش ارائه شده است.
عاصمه قاسمی
چکیده
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما ، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تأثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با 30 نفر از زنان فعال در عرصههای مختلف رسانهای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه ...
بیشتر
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما ، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تأثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با 30 نفر از زنان فعال در عرصههای مختلف رسانهای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه کنندگی و خبرنگاری، جمع آوری و به روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار داده است که از این طریق ، چهار تم انگیزه ها، خانواده و مادری، چالشهای سازمانی و جنسیتی شناسایی شده اند. محقق با تحلیل تم چالشها ی سازمانی به این نتیجه رسیده که علی رغم تاکید سیاست های کلان سازمان صدا وسیما بر تکریم جایگاه زنان و نفی شئ انگاری زن در رسانه، زنان در محیط کار خود ، سیاستها و خط مشیهای اجرایی مشخصی در زمینه بسط فرصتها و شرایط پیشرفت کار حرفهای مشاهده نمی کنند. محقق مقاله در انتها پیشنهاد میکند که تدوین سیاستها و خط مشیها در این زمینه ، بر اساس الگوی سوم «زن مسلمان ایرانی» در دستور کار این سازمان قرار گیرد.