جهاندار امیری؛ مهرداد بذرپاش؛ سعید عنایتی
چکیده
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل ...
بیشتر
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل میدهند. حجم نمونه، براساس قاعدة اشباع در تحقیق، 12 نفر بوده است. دستهبندی مفاهیم بهدستآمده درخصوص مزیتهای رقابتی این شبکه، در سه گروه اصلیِ: اعتبار رسانهای، تمایز ساختاری و ارتباطات سازمانی، از جمله یافتههای این پژوهش است. ارتباط دوسویة تأثیرگذار با مؤسسات برونسازمانی، سهولت جذب منابع مادی و محتوایی، وجود ساختار، کنداکتور و کارگروه ویژة مستند از جمله مزیت های رقابتی این شبکه است.
باقر عزیزپور؛ سید محمدصادق مرکبی
چکیده
عصر حاضر را عصر تصویر جهان و فرهنگ حاکم بر آن را فرهنگ تصویری می نامند. بر همین اساس، رویکرد شناخت علمی و تحقیقات دانشگاهی پیرامون پدیده های مختلف، با حرکت به سمت پژوهش های بصری، در حال تغییر است. زیرا اطلاعات بصری، توصیف را آسان، جذاب، سریع و باورپذیرتر از متون مکتوب ساختهاند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فیلم مستند در فرهنگ تصویری ...
بیشتر
عصر حاضر را عصر تصویر جهان و فرهنگ حاکم بر آن را فرهنگ تصویری می نامند. بر همین اساس، رویکرد شناخت علمی و تحقیقات دانشگاهی پیرامون پدیده های مختلف، با حرکت به سمت پژوهش های بصری، در حال تغییر است. زیرا اطلاعات بصری، توصیف را آسان، جذاب، سریع و باورپذیرتر از متون مکتوب ساختهاند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فیلم مستند در فرهنگ تصویری معاصر- نه صرفاً به مثابه یک رشتۀ هنری- بلکه به منزلۀ روش پژوهش بصری در پیوند با برخی رشته های علمی در مرحلۀ انجام و انتشار نتایج این پژوهش هاست. این پژوهش، کیفی است و با روش مرسوم مطالعات اسنادی کتابخانه ای، به توصیف و تحلیل مجموعهای از اسناد علمی پژوهشی می پردازد که شامل اطلاعاتی دربارۀ پدیدهها و موضوعاتی است که قصد مطالعۀ آنها وجود دارد. این مقاله نشان میدهد چرا و چگونه میتوان از فیلم مستند برای انجام و انتشار پژوهش های بصری پیرامون موضوعات مختلف از جمله تاریخ نگاری، انسان شناسی، طبیعت شناسی و بهطور کلی، جهان شناسی بصری استفاده کرد. همچنین ضرورت درک و پذیرش فیلم مستند به مثابه روش پژوهش بصری از سوی جامعۀ علمی، پژوهشگران و فیلم سازان مستند را یادآور میشود؛ زیرا اگر نقش و اهمیت فیلم مستند در ارتباط با فعالیت های پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، درک و نتایج آن تبیین شود، در آن صورت میتوان برای دوران جدیدی از فعالیت های پژوهشی و فیلم سازی مستند برنامه ریزی کرد.
احمد ضابطی جهرمی؛ محمد سوران قانعی فرد
چکیده
فیلم مستند توضیحی، در دهه 1930 از میان جنبش مستندسازی گریرسون سر برآورد و با استفاده از گفتار تفسیری «صدای خداگونه»، در خدمت اهداف آموزشی و تبلیغی قرار گرفت. این شیوه از مستندسازی در قالبی بلاغی و استدلالی، مخاطب خود را اغلب با استفاده از صدای یک راوی مورد خطاب قرار میدهد. مستند توضیحی با توجه به تحولات فنی و زیباشناختی و گسترش ...
بیشتر
فیلم مستند توضیحی، در دهه 1930 از میان جنبش مستندسازی گریرسون سر برآورد و با استفاده از گفتار تفسیری «صدای خداگونه»، در خدمت اهداف آموزشی و تبلیغی قرار گرفت. این شیوه از مستندسازی در قالبی بلاغی و استدلالی، مخاطب خود را اغلب با استفاده از صدای یک راوی مورد خطاب قرار میدهد. مستند توضیحی با توجه به تحولات فنی و زیباشناختی و گسترش رسانه تلویزیون، در اواخر دهه 1950 بهعنوان شیوهای پرکاربرد و جدی در مستندسازی تلویزیونی تا به امروز بهکار گرفته شده است. در ایران به دلیل شناخت ناکافی اکثر تهیهکنندگان و کارگردانان سینما و تلویزیون از قابلیتها و نیز تحولات اخیر این شیوه، اغلب آنها با نگاهی کلیشهای و تقلیدوار به تولید این نوع مستند پرداختهاند، بدون اینکه ویژگیهای ساختاری آن را از جنبههای زیباییشناسی، عمیقاً بشناسند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی ساختار "فیلم مستند توضیحی" و نیز چگونگی استفاده از آن در مستندسازی تلویزیونی است. این پژوهش با روش کتابخانهای- اسنادی و با هدف شناختِ ویژگیهای پژوهشی، ساختاری، زیباییشناسی و قابلیتهای محتوایی مستند توضیحی و چگونگی بهکارگیری آنها در تولید این نوع فیلم مستند، انجام گرفته است