رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش
چکیده
گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهرهگیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب را به یکی از مناسبترین قالبهای پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، بهسرعت جذب این دسته از تبلیغات میشود ...
بیشتر
گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهرهگیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب را به یکی از مناسبترین قالبهای پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، بهسرعت جذب این دسته از تبلیغات میشود و قدرت تاثیر گذاری یک پیام با تکنیکهای بصری گرافیک متحرک بهمراتب بالاتر از یک پیام ساده است. با توجه به روند صعودی گرافیک متحرک در پیامهای بازرگانی، این پژوهش قصد دارد به مهمترین ویژگیهای پیامهای بازرگانی گرافیک متحرک پخششده از شبکههای سیما بپردازد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در گروهی منتخب از موشن گرافیک های پخش شده از شبکه های سیما در سال نود و هشت، به تحلیل و بررسی شصت و شش پیام بازرگانی جدید با تکنیک گرافیک متحرک پرداخته است. در بین این پیامها بیشترین آثار گرافیک متحرک در حوزههای مؤسسات خدماتی و محصولات خوراکی میباشد. تکنیک دوبعدی، بیشترین آمار در بین تولیدات گرافیک متحرک پیام های بازرگانی را داشت. تولیدکنندگان پیامهای بازرگانی برخلاف روند کیفی به سراغ آثار دوبعدی کمی رفتند تا هزینههای مالی تولید خود را کاهش دهند؛ به طوری که تکنیکهای تجربی پرکار در آثار بررسیشده هیچ جایگاهی نداشتند. میزان تولید لوگوموشن نیز که یکی از پرکارترین قالبهای آرم آگهی ها در سایر کشورهاست، در ایران بهشدت کم بود. صداوسیما متولی اصلی این امر میتواند با آموزش و جهتدهی هنرمندان، صنعت گرافیک متحرک کشور را در حوزه پیام های بازرگانی اعتلا بخشد.