فاطمه همایونی مقدم؛ امیر مسعود امیر مظاهری؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی
چکیده
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامههای تلویزیون بر افزایش آگاهی زیستمحیطی شهروندان تهرانی است. این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن شهروندان 18 سال به بالای مناطق 22 گانه شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انجام شده و از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از «ضریب آلفای کرونباخ» بررسی و برابر 83/0 تعیین شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی، T، لون و کروسکالوالیس استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که 5/61 درصد پاسخگویان از تلویزیون، درخصوص محیطزیست کسب آگاهی میکنند و بیشترین مخاطبان مربوط به شبکه سه با 6/82 درصد میباشد. همچنین در بررسی رابطه تماشای برنامههای تلویزیون و کسب آگاهی در ابعاد اطلاعرسانی و دانشزیستمحیطی مقدار ضریب همبستگی به ترتیب 382/0 و 374/0 بود که وجود رابطه معناداری تأیید شد. در مجموع هر دو بُعد تأثیر رسانه بر افزایش آگاهی را تبیین میکند.
ولیکن برای اثربخشی بیشتر این انتظار وجود دارد در رسانه ملی و به ویژه حوزه سیما برای تولید برنامه با موضوع محیطزیست در شبکههای پرمخاطب با رویکرد تقویت دانش زیستمحیطی، سیاستگذاریهای لازم صورت گیرد.