شهرزاد پور قاسمی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ فیروزه پور قاسمی؛ عباس قائدامینی هارونی
چکیده
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری ...
بیشتر
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 426نفربا استفاده از روش هدفمند وابسته به معیاربه عنوان نمونه انتخاب گردیدند. به منظورجمع آوری داده ها ازسه پرسشنامه استانداردابعاد اثربخشی تبلیغات کشاری وهمکاران (2013) ، پرسشنامه استاندارد محقق ساخته ابعاد هشت گانه سبک مصرف والس وپرسشنامه استانداردابعادمفهوم ازخود استفاده شد. و قابلیت اعتماد آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتبار آن توسط تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های حاصل ازفرضیه های پژوهش نشان داد که ابعادمفهوم ازخودبرنوع سبک مصرف تأثیردارندواثربخشی تبلیغات اثرتعدیلی برروی برخی ازسبک مصرف هادارد.بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان
علی مومنی؛ مهری بهار
چکیده
هدف این پژوهش، مطالعۀ تبلیغات تلویزیونی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) است. سؤال اصلی پژوهش نیز، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه انتخاب شدند و با روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مطالعۀ تبلیغات تلویزیونی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) است. سؤال اصلی پژوهش نیز، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه است. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه انتخاب شدند و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. براساس نتایج بهدستآمده، کمیتۀ امداد برای بازنمایی مفهوم فقر از 6 مؤلفۀ زنان سرپرست محض خانوادۀ تکوالد؛ حوزۀ غذایی، جهتدهندۀ ارتباطات میانفردی؛ میزانسن کهنه؛ ظاهر مستمندانه؛ اشتغال اجباری زنان و کمکهای خیریه بهمثابه کاهشدهندۀ فقر استفاده کرده است. بهعبارتی، کمیتۀ امداد در انتخاب مؤلفههای فقر، مطابق با تعریف معیارها و مفهوم فقر عمل کرده است. از طرف دیگر، از فنونی مانند بهکارگیری ارزشها برای اعتبار بخشیدن به خود، جاذبههای احساسی، جواب مثبت فرضی، راهحل ساده، نمادها، داستانمحور بودن، جاذبۀ اخلاقی و روش غیرمستقیم (نرم) استفادهکرده است. در نمونههای مورد مطالعه، از رویکرد بازنمایی برساختگرا استفاده شده و درصدد برساخت مفهوم فقر و فقرزدایی بودهاند؛ بهنحوی که ساخت کلیشههای همهفهم دربارۀ فقر و امر خیریه میسر میشود. این شیوۀ بازنمایی، فقر اجتماعی را رفع نکرده، بلکه باعث تقویت ساختار طبقاتی موجود در جامعه شده و صرفاً با برانگیختن احساسات مخاطبان به دنبال کمکهای مردمی و موردی به طبقۀ محروم جامعه است.
منیرالسادات میراحمدی؛ یزدان شیرمحمدی؛ سید مهدی جلالی
چکیده
هدف این پژوهش، طراحی مدل تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای تلفن همراه دارای پلتفرم واقعیت افزوده در عصر کرونا به شیوۀ پژوهشی کیفی و کمی است. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش را 30 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزۀ بازاریابی و تبلیغات رسانهای تشکیل میدهند که به شیوۀ غیر تصادفی و روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعۀ آماری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، طراحی مدل تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای تلفن همراه دارای پلتفرم واقعیت افزوده در عصر کرونا به شیوۀ پژوهشی کیفی و کمی است. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش را 30 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزۀ بازاریابی و تبلیغات رسانهای تشکیل میدهند که به شیوۀ غیر تصادفی و روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعۀ آماری شامل کاربران فعال تلفن همراه است که از اپلیکیشن زاپار استفاده میکنند و به روش نمونهگیری در دسترس برآورد شدند. در بخش کیفی، اطلاعات در قالب مدل مفهومی دادهبنیاد تدوین و سپس در بخش کمی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۱۶۹ شرکت به عنوان نمونۀ آماری برآورد شده است. طبق نتایج پژوهش، شرایط على اثرگذار شامل این موارد است: تعامل اپلیکیشنهای واقعیت افزوده با مشتریان، تبلیغات ویروسی اپلیکیشنهای رسانهای تلفن همراه، جذب مشتریان از طریق تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای تلفن همراه، اثرگذاری تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنها در عصر کرونا. شرایط مداخلهگر نیز شامل این موارد هستند: طولانی بودن تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، عدم جایگذاری مناسب تبلیغ شفاهی در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده و استفاده از موضوعات نامرتبط با موضوع تبلیغ در اپلیکیشن. راهبردهای ارائهشده شامل اجرای زمانبندی دقیق تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، استفاده از افراد تأثیرگذار در اثرگذاری تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، قالببندی درست در تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای واقعیت افزوده است. به عنوان پیامدهای طرح موردی، میتوان به جذب مخاطب، برند شدن اپلیکیشن، ایجاد حس رضایت برای مخاطبان و تجربۀ خوشایند از استفاده از اپلیکیشن مشخص اشاره کرد.
شیما عظیما؛ پژمان جعفری؛ علی مطیع نصرآبادی؛ نگار سماک نژاد
چکیده
این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر تبلیغات حاوی جاذبۀ نوستالژیک شخصی و تاریخی در دو قالب تیزر و پوستر، بر نگرش و رفتار خرید مصرفکنندگان انجام شده است. فرضیات پژوهش از طریق توزیع و گردآوری پرسشنامه در یک کارآزمایی تجربی، با حضور 300 آزمودنی از متولدین دهۀ 60 که براساس یک طرح عاملی 3(جاذبۀ تبلیغاتی: تبلیغات با جاذبۀ نوستالژیک شخصی، تبلیغات ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارزیابی تأثیر تبلیغات حاوی جاذبۀ نوستالژیک شخصی و تاریخی در دو قالب تیزر و پوستر، بر نگرش و رفتار خرید مصرفکنندگان انجام شده است. فرضیات پژوهش از طریق توزیع و گردآوری پرسشنامه در یک کارآزمایی تجربی، با حضور 300 آزمودنی از متولدین دهۀ 60 که براساس یک طرح عاملی 3(جاذبۀ تبلیغاتی: تبلیغات با جاذبۀ نوستالژیک شخصی، تبلیغات با جاذبۀ نوستالژیک تاریخی و تبلیغات بدون جاذبۀ نوستالژیک) × 2 (نوع تبلیغات: تیزر، پوستر)، به شکل تصادفی در 6 گروه جایگزین شدهاند، بررسی شده است. در این ارتباط، نتایج اثرات تعاملی تحلیل واریانس دوسویه، در سطح اطمینان 95% نشان میدهد زمانی که تبلیغ از نوع پوستر و جاذبه از نوع نوستالژی تاریخی باشد، نگرش نسبت به تبلیغات در بالاترین سطح خود بوده است. زمانی که تبلیغ از نوع تیزر و جاذبه از نوع نوستالژی تاریخی باشد، نوستالژی برانگیختهشده در بالاترین سطح خود بوده است، زمانی که تبلیغ از نوع پوستر و جاذبه از نوع نوستالژی تاریخی باشد، قصد خرید در بالاترین سطح خود بوده است. لذا براساس نتایج، به نظر میرسد تبلیغات تیزری با جاذبۀ نوستالژیک تاریخی نوستالژی برانگیختهشده بیشتر و تبلیغات پوستری با جاذبۀ نوستالژیک تاریخی نگرش مطلوبتری نسبت به تبلیغ و قصد خرید بیشتری را ایجاد میکند. اما نگرش افراد نسبت به برند در مواجهه با جاذبههای مختلف تفاوت معنادار ندارد.
سعیده اویسی؛ آزیتا افراشی؛ یحیی مدرسی تهرانی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشهها و استعارههای مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی اجتماعی و معنا- نشانهشناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی دادهها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمونهای آماری (تی تک ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشهها و استعارههای مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبانشناسی اجتماعی و معنا- نشانهشناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی دادهها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمونهای آماری (تی تک متغیر مستقل و تی دو متغیر مستقل) نشان داد که در دریافت کلیشههای اجتماعیِ مرتبط با مفهومِ زن، در نگاه زنان و مردان تفاوتی دیده نمیشود. همچنین طرحوارههای مرکز- حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها توسط زنان و مردان دریافت شده است. در تحلیل کیفی دادهها، 500 تبلیغ تلویزیون، آگهینما (بیلبورد) و مجله از دیدگاه معنا- نشانهشناسی تحلیل شد. در این مقاله، تنها به ذکر نمونههایی از این تبلیغات بسنده کردهایم. نتایج تحلیل کیفی، بیانگر بازنمایی مفاهیم کلیشهای زنان بوده و میزان بازنمایی ضدکلیشهها در تبلیغات، در مقایسه با کلیشهها بسیار پایینتر است. تصویری که از زنان در تبلیغات نشان داده میشود، اغلب در نقشهای مادر، همسر، آشپز، خانهدار، معلم، مصرفکننده، فروشنده است و ازخودگذشته، پرتلاش (اغلب در محیطِ خانه)، وابسته به مرد، بدون استقلال مالی، پشتیبان و حمایتگر فرزندان و منفعل در انجام برخی امور است؛ در این میان، نقش مادری بیش از دیگر نقشها به چشم میخورد. همچنین طرحوارههای مرکز– حاشیه و جلو- عقب بیشتر از دیگر طرحوارهها در تصاویر، متجلی هستند و مفهوم زن، اغلب با این طرحوارهها همراه است.