بازی رومیزی «دیوان»؛ رسانه‌ای برای انتقال فرهنگ افسانه‌های ایرانی و بازآفرینی شخصیت‌های آنها

محمد خراسانی زاده؛ مریم جلالی

دوره 4، شماره 12 ، تیر 1400، ، صفحه 143-182

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.299988.1253

چکیده
  بازی، محمل یادگیری و انتقال فرهنگ است و بر همین اساس، می‌توان آن را نوعی رسانۀ‌ تعاملی برشمرد. بازی «دیوان» که در این پژوهش، موردمطالعه قرار گرفته، یکی از معدود بازی‌های رومیزی ایرانی است که توانسته با دنبال‌کردن روند یکی از مشهورترین بازی‌های دنیا یعنی «مافیا»، شخصیت‌های افسانه‌های ایرانی را با درون‌مایه‌ای جذاب، ...  بیشتر

نگاهی تاریخی و تحلیلی به مقوله نور و رنگ بمنظور شخصیت پردازی در سینما

مسعود سفلایی؛ فرشاد فرشته حکمت

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 101-120

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.153620.1025

چکیده
  استفاده هدفمند از نورپردازی و بهره‌مندی از رنگ، درهر فصل وهرنمای فیلم برای بیان خصوصیات درونی شخصیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای در این هنر برخوردار است. به عبارتی شیوه نورپردازی ورنگ‌پردازی تصویر، نقش عمده‌ای در بیان و تجسم شخصیت‌ها شکل‌دهی به برداشت مخاطب از فضای کلی اثر ایفا می‌کند. در این مقاله برآنیم تا نقش این دو عنصر مهم را برای ...  بیشتر