سجاد عبداللهی نسب؛ حسن بشیر؛ محسن صبوریان
چکیده
مسئلۀ شناخت خود، پیوندی ناگسستنی با تعاملات اجتماعی دارد. گذشته از علم حضوریِ هر کس نسبت به خویش و شناخت درونی هر جامعهای از خود، این شناخت، ناگزیر در تعاملات اجتماعی متحول میشود. یکی از منابع شناخت تاریخی از خود، تحلیل سفرنامههای ایرانگردی سیاحان بیگانه است. هدف این پژوهش، صرفاً تحلیل سفرنامهها و استخراج خلقیات سیاحمنظری ...
بیشتر
مسئلۀ شناخت خود، پیوندی ناگسستنی با تعاملات اجتماعی دارد. گذشته از علم حضوریِ هر کس نسبت به خویش و شناخت درونی هر جامعهای از خود، این شناخت، ناگزیر در تعاملات اجتماعی متحول میشود. یکی از منابع شناخت تاریخی از خود، تحلیل سفرنامههای ایرانگردی سیاحان بیگانه است. هدف این پژوهش، صرفاً تحلیل سفرنامهها و استخراج خلقیات سیاحمنظری ایرانیان نیست، بلکه به دنبال بازنمایی این خلقیات در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام هستیم. برای این منظور، سفرنامههای سیاحان بیگانه را که در عصر صفویه و قاجار به ایران سفر داشتهاند، بررسی کردهایم تا به بازنمایی خلقیات سیاحمنظرانه در اینستاگرام دست یابیم. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون، دو گام برداشتهایم. ابتدا با مطالعۀ 57 سفرنامۀ عصر قاجار و صفویه، ۸۵ گزارۀ مرتبط با خلقیات ایرانیان به دست آمد. در ادامه، از این مضامین به ۸۲ هشتگ در اینستاگرام رسیدیم و در مجموع ۱۶۴۰ پست مرتبط با این هشتگها را تا رسیدن به اشباع نظری بررسی کردیم. در این مرحله، مشخص شد که بازنمایی امروزی این خلقیات نسبت به عصر قاجار و صفویه چه تغییراتی داشته است. از 82 هشتگ موردبررسی قرارگرفته در اینستاگرام فارسی، 62 درصد بازنمایی کامل، 14.6 درصد بازنمایی معکوس، 5 درصد بازنمایی به صورت ناقص و در نهایت، 19 درصد فاقد هرگونه بازنمایی در اینستاگرام فارسی بودند.
مسلم ابراهیمی تبار؛ محمد غفاری
چکیده
محبوبیت رسانههای اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژیهای شرکتها شده است. به عبارتی شرکتها سعی کردهاند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصولمحور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتریمحور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که ...
بیشتر
محبوبیت رسانههای اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژیهای شرکتها شده است. به عبارتی شرکتها سعی کردهاند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصولمحور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتریمحور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که قصد مشتری برای استفاده از تجارت اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد، مورد جستوجو قرار گیرد. این پژوهش، ازنظر هدف، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از حیث ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کلیه هموطنانی هستند که در بازۀ زمانی زمستان 1399 از محیطهای تجارت اجتماعی بهطور خاص شبکۀ اجتماعی اینستاگرام اقدام به خرید محصول یا خدمتی نمودهاند. نمونۀ آماری شامل 200 نفر از افرادی است که به روش در دسترس انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه با استفاده ازنظر استادان متخصص در این زمینه مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها حاکی از آن است که عوامل کششی تأثیرگذار بر قصد استفاده از تجارت اجتماعی شامل متغیرهای سهولت استفاده، حریم خصوصی، اعتماد، صرفهجویی در فرایند خرید، دسترسی به اطلاعات، امکان برقراری تعاملات اجتماعی، ارزش ادراکشده مشتریان، افراد مشهور و اخلاقی بودن میباشند.