2. ظرفیت‌سنجی ژانر تراژدی برای نمایشی‌کردن روایت عاشورا به منظور نگارش فیلمنامه

فاطمه سعیدیان؛ مسعود نقاش زاده

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، ، صفحه 11-32

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81868

چکیده
  تراژدی، یکی از مهم‎ترین گونه­های­ نمایشی است که به بیان جدی‌ترین و مهم‎ترین مسائل بشری می­پردازد. در تراژدی انسان با همه­ توان و مقاومتش در مقابل قدرت­هایی شگرف قرار می­گیرد که او را به سمت سرنوشتی مبهم سوق می­دهند و در ازای رنجی که بر انسان تحمیل می­کنند؛ شناخت و آگاهی ارزانی می­دارند. نمایش­های تراژیک با بازنمایی ...  بیشتر

3. تفاوتهای «خبر جعلی» و «شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریه پردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات

محمدحسین آزادی؛ محمدحسین ساعی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 11-36

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89668

چکیده
  انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و به‌صورت سازمانی و حرفه‌ای اغلب بر بستر رسانه‌های اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته می‌شوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانه‌ای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانه‌ها و پژوهشگران ...  بیشتر

4. ارائه الگوی مدیریت خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با رویکرد ارتباطات آیینی

سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی؛ بهاره رادمنش؛ رحمان میاح

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 11-30

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.194635.1054

چکیده
  گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاع‌رسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نه‌تنها زیرساخت‌های ارتباطی، بلکه سازمان‌های رسانه‌ای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاع‌رسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل ...  بیشتر

5. نقش تلویزیون درتوسعه توانمندسازی فردی

میثم سام بند؛ علی اکبر فرهنگی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ محمدرضا قائدی

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 11-36

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.210262.1081

چکیده
  رسانه در دنیای امروز به عنوان یک هویت هم­ شأن با دولت است که از حیث تأثیرگذاری تا حد شکل ­دهی به ماهیت فردی و اجتماعی انسان، توانا است. ظرفیت انواع رسانه، به ویژه تلویزیون، به اندازه­ای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود. این شکوفایی جز از مسیر توانمند ...  بیشتر

6. شناسایی عوامل تأثیرگذار در برند شدن رسانۀ خبری

اسماعیل افقهی؛ علی حمیدی زاده؛ اعظم میرزمانی؛ سیدحسین شرف الدین

دوره 2، شماره 4 ، زمستان 1398، ، صفحه 11-30

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.200093.1065

چکیده
  مخاطبان، مهم‌ترین سرمایۀ رسانه‌های جمعی محسوب می‌شوند. از این‌رو، جذب و حفظ مخاطب همواره یکی از دغدغه‌ها اصلی سازمان‌های رسانه‌ای است. این دغدغه ، مشابه دغدغۀ سودآوری در سازمان‌های تجاری است. برندینگ برای هر  سازمان رسانه‌ای ، ارزشی ویژه ایجاد می‌کند، باعث تمایز آن با رقبا می‌شود و برای مشتری یا مخاطب، معنا خلق می‌کند. یکی ...  بیشتر

7. تبیین چالش‌های سازمان صدا و سیما در فضای مجازی (تدوین راهبردهای مناسب برای معاونت فضای مجازی این سازمان)

حمیدرضا پاک دل؛ محمدرضا رسولی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد شریف خانی

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1399، ، صفحه 11-35

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.227649.1107

چکیده
  با شکل­ گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه­ های اجتماعی ، سازمان­ های رسانه ­ای و رسانه ­های سنتی با تهدیدات و فرصت ­های جدیدی روبرو شده­ اند. چالش­ های جدید رسانه­ های نوین متکی بر اینترنت برای رسانه­ های سنتی، موضوعی است که همواره محل بحث صاحبنظران بوده است. مسئله اصلی این پژوهش تبیین چالش­ های کنونی و آتی سازمان ...  بیشتر

8. چالشها و سیاست های راهبردی «تبلیغات بازرگانی» در رسانه ملی

احمد لنگرودی؛ آزاده محمدی زلانی؛ جواد نوری

دوره 3، ویژه نامه ، زمستان 1399، ، صفحه 32-11

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.253568.1148

چکیده
  امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگی‌های فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخص‌های جذابیت برای مخاطب به‌منظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانه‌ای، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو، شناسایی چالش‌ها و به‌کارگیری سیاست‌های راهبردی مؤثر بر تبلیغات ...  بیشتر

9. رویکردهای مسلط نظری در مطالعات دین و رسانه‌های جدید

سمیرا سیف علی؛ اصغر فهیمی فر

دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1397، ، صفحه 13-34

چکیده
  مطالعه نقش رسانه‌ها در بازنمایی دین، سال‌هاست که در علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی و دینی جایگاهی مهم یافته است؛ به‌طوری که فراوانی پژوهش‌ها در حوزه رسانه و دین و به طور خاص، مطالعه رابطه اینترنت و دین، در چند دهه‌ اخیر، اهمیت این زمینه پژوهشی را نشان می‌دهد. از این رو، پژوهش حاضر در‌صدد است با نظر به مراحل پیشرفت ...  بیشتر

10. ساختارشناسی روایت «لدوبه» برای نمایش رادیویی، بر مبنای تحلیل روایت

اکبر صمدی نیا؛ فردوس آقاگل زاده

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 31-58

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.93558

چکیده
  روایت‌های کهن،‌ سال‌ها در میان مردم زندگی کرده‌اند و در طی قرن‌ها دوام آورده‌اند. این روایت‌ها، گاه به‌صورت شفاهی و گاه به‌صورت نوشتار، از نسلی به نسل دیگر منتقل‌شده‌اند؛ اما شفاهی‌بودن و شنیداری‌بودن از شاخص‌های همیشگی این روایت‌ها بوده است. روایت‌ها و داستان‌های امروزی که در رسانه‌ها تولید و پخش می‌شود، به‌جز اندکی، ...  بیشتر

11. تولید فیلم مستند آموزشی با ساختار تعاملی

احمد ضابطی جهرمی؛ محمد راهبریان یزدی

دوره 2، شماره 4 ، زمستان 1398، ، صفحه 31-50

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.210998.1083

چکیده
  هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند  - به‌منظور تحلیل ساختار و محتوای آن‌ها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانه‌ای انجام‌شده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریه‌پرداز آمریکایی حوزه روان‌شناسی آموزش) است.گروهی از فیلم‌های آموزشی مورد استفاده در نظام آموزش‌وپرورش ...  بیشتر

12. مطالعه نقش داستان‌های مصور و انیمیشن در شکل‌دادن به مفهوم هویت ملی در ژاپن در مقایسه‌ای تطبیقی با ایران

محمدرضا حسنایی؛ سعیده سادات موسوی

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، ، صفحه 33-64

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81869

چکیده
  از اوایل قرن بیستم داستان­های تصویری به­عنوان ابزار قدرتمندی برای شکل­دهی به مفهوم ملیت و همسوسازی آرا و افکار مردم ژاپن به­کار گرفته شده‌اند. این آثار با بهره­گیری از روش­های هوشمندانه در نحوه­ روایاتشان و نیز قدرتی که در تحریک احساسات و بهجنبش درآوردن قشرهای مختلف مردم داشتند، به­سرعت به ابزار مهمی برای ترویج و تبلیغ ...  بیشتر

13. استفاده از کتاب صوتی به مثابه یک رسانه برای آموزش تاریخ

ویدا همراز

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 37-56

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89671

چکیده
  در سال‌های اخیر فناوری‌های رسانه‌ای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصت‌های جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله می‌توان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونه‌های رسانه‌ای است که به دلیل فضای چندرسانه‌ای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت‌های ...  بیشتر

14. خبرنگاری تلویزیونی در عصر همگرایی رسانه‌ها (مطالعه موردی: میزان و نحوه استفاده خبرنگاران صدا و سیما از رسانه‌های اجتماعی)

علی احمدی

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 37-60

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.202421.1067

چکیده
  با وجود گسترش رسانه‌های اجتماعی، هنوز تلویزیون مهم‌ترین و رسمی‌ترین رسانه جمعی محسوب می‌شود اما رسانه‌های اجتماعی امروزه بخشی جدایی‌ناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار می‌روند. این رسانه‌ها توانسته‌اند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانه‌های سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر می‌رسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانه‌های ...  بیشتر

15. چابکی در سازمان‌های رسانه‌ای (مقایسۀ وضع موجود و مطلوب در معاونت صدای سازمان صدا و سیما با رویکرد فازی)

سیاوش صلواتیان؛ نیما محمدزاده

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1399، ، صفحه 37-66

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.206091.1074

چکیده
  هدف این مقالۀ، ارزیابی میزان چابکی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و مقایسۀ آن با سطح مطلوب چابکی است. به‌منظور برآورد سطح فعلی چابکی سازمان در حوزه معاونت صدا و ارزیابی هر یک از قابلیت‌های موردنیاز یک سازمان چابک، در سال 1395، پرسش‌نامه‌ای بین 51 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان معاونت مذکورکه با نمونه‌گیری تصادفی انتخاب ...  بیشتر

16. ظرفیت‌های بیانی گرافیک متحرک در پیام‌های بازرگانی شبکه های سیما

رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش

دوره 3، ویژه نامه ، زمستان 1399، ، صفحه 60-33

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.253678.1151

چکیده
  گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهره‌گیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت  بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب  را به یکی از مناسب‌ترین قالب‌های پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، به‌سرعت جذب این دسته از تبلیغات می‌شود ...  بیشتر

17. نقش گوینده خبر ارتباط‌گر در جذب مخاطب و افزایش اثربخشی خبرتلویزیونی

مرتضی شمس؛ اردشیر زابلی زاده

دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1397، ، صفحه 35-64

چکیده
  شبکه‌های خبری تلویزیونی، نقش ویژه‌ای در شکل‌دهی افکارعمومی و جریان‌سازی‌های سیاسی و اجتماعی در جوامع دارند و عرصه خبر، تبدیل به صحنه­ای از رقابت شبکه‌های خبری برای جذب بیشتر مخاطبان شده است. گوینده خبر، عنصری مهم در هر شبکه خبری تلویزیونی است که در ارتباطی بی‌واسطه، اخبار را به مخاطبان ارائه می‌دهد. هدف از این پژوهش کیفی که ...  بیشتر

18. نشانه‌شناسی تصویر کودک در فیلم‌های انیمیشن (مطالعه‌ موردی: مجموعه انیمیشن ایرانی «بچه‌های ساختمان گل‌ها»)

محمد گنجی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ سمانه فروغی

دوره 2، شماره 4 ، زمستان 1398، ، صفحه 51-70

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.215893.1091

چکیده
  یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، به‌ویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل می­دهد، تماشای فیلم‌های انیمیشن­ است. این نوع فیلم، دیدگاه ­هایی را درباره­ی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش می‌گذارد. جهان­بینی­های که درباره­ی کودکان  در آثار انیمیشن ارائه می­شود تصادفی نبوده و منطبق با ...  بیشتر

19. سیاستگذاری در حوزه ارتباطات با موضوع سلامت عمومی

رضا خاشعی

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، ، صفحه 57-88

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89672

چکیده
  مقوله سلامت تأثیر انکارناپذیری در توسعه جوامع دارد. همین امر وظیفه سیاست‌گذاران حوزه سلامت را پیچیده‌تر می‌کند. امروزه با توجه به کنترل بیماری‌های واگیر و افزایش طول عمر افراد، بیماری‌هایی شایع شده‌اند که کاملاً به تغذیه انسان ارتباط دارند. اغلب جامعه‌شناسان امروزی بر این باورند که سبک زندگی افراد می‌تواند آنان را سالم نگه ...  بیشتر

20. تبیین نمایش ِتلویزیونی با رویکرد به نظریهء «اجرا» و «تئوری فیلم»

کاظم نظری

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1398، ، صفحه 59-88

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.93450

چکیده
  این پژوهش بر پایه نظریه‌ای بیانی در مورد نمایش تلویزیونی بر اساس نوع ارتباط بین فضای تولید و اجراء و فضای دریافت مخاطب صورت گرفته است. هدف مقالهءتعریف ماهیت و ساختار نمایش تلویزیونی با توجه به فنون و روش‌های ارتباطی برای دستیابی به بیان خاصی است که می‌توان از این گونه برنامه‌سازی انتظار داشت. به نظر نگارنده، نمایش تلویزیونی به‎عنوان ...  بیشتر

21. رتبه‌بندی شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اساس میزان رضایتمندی کاربران شهر تهران

محسن نیازی؛ سمیه میری؛ هادی رازقی مله؛ علی فرهادیان

دوره 2، شماره 3 ، پاییز 1398، ، صفحه 61-80

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.199700.1064

چکیده
  امروزه، فناوری‌های نوین ارتباطی و شبکه­ های اجتماعی نه تنها جنبۀ مادی و اقتصادی زندگی، بلکه چارچوب­های نمادین آن را نیز دگرگون کرده است. تأثیر این شبکه­ ها به گونه­ ای است که دیگر نمی­ توان زندگی افراد و جوامع را بدون آن‌ها تصور کرد. این پژوهش به بررسی نقش شبکه­ های اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف رضایتمندی (انتشار اخبار، ارتقای ...  بیشتر

22. ساختارشناسی فیلم مستند توضیحی

احمد ضابطی جهرمی؛ محمد سوران قانعی فرد

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، ، صفحه 65-88

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81871

چکیده
  فیلم مستند توضیحی، در دهه 1930 از میان جنبش مستندسازی گریرسون سر برآورد و با استفاده از گفتار تفسیری «صدای خداگونه»، در خدمت اهداف آموزشی و تبلیغی قرار گرفت. این شیوه از مستندسازی در قالبی بلاغی و استدلالی، مخاطب خود را اغلب با استفاده از صدای یک راوی مورد خطاب قرار می­دهد. مستند توضیحی با توجه به تحولات فنی و زیباشناختی و گسترش ...  بیشتر

23. ارتباطات اقناعی مبتنی بر شناخت چندبعدی مخاطب

سیدمهدی شریفی؛ حجت سلیم

دوره 3، شماره 1 ، بهار 1399، ، صفحه 67-92

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.222500.1098

چکیده
  توانایی تاثیرگذاری بر دانش، نگرش، کنش و نهایتاً اقناع مخاطب، از اهداف هرسازمان‌ رسانه‌ای است. تنها رسانه‌هایی می‌توانند به اهداف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ودیگر اهداف مورد نظر خود دست یابند که در شیوه های ارتباطی توانمندی و مهارت اقناع مخاطب را به وسیله شناخت ظرفیت‌ها و ویژگی‌های انسان و تنظیم فرایند ارتباط بر اساس آن را دارا باشند. ...  بیشتر

24. بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات؛ رویکردی اجتماعی، معنا- نشانه‌شناختی

سعیده اویسی؛ آزیتا افراشی؛ یحیی مدرسی تهرانی

دوره 3، ویژه نامه ، زمستان 1399، ، صفحه 92-61

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.253677.1152

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش، بازنمایی مفهوم زن در تبلیغات و تأثیر متغیر جنسیت در دریافت کلیشه‌ها و استعاره‌های مرتبط با مفهوم «زن» است. این پژوهش در چارچوب زبان‌شناسی اجتماعی و معنا- نشانه‌شناسی انجام شده و بر تحلیل کمی و کیفی داده‌ها مبتنی است. در روش پیمایشی، 275 پرسشنامه توسط زنان و مردان پاسخ داده شد و بررسی آزمون‌های آماری (تی تک ...  بیشتر

25. مطالعه‌ ویژگی‌های عنصر مکان در نمایش‌های رادیویی

رابعه اقدامی؛ حسن خجسته؛ مجید شریف خدایی

دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1397، ، صفحه 65-86

چکیده
  مکان یکی از عناصر مهم نمایش رادیویی است که شخصیت را شکل می‌دهد؛ داستان را پیش می‌برد و حوادث را معنا می‌بخشد. اگر مکان به­درستی انتخاب شود، فضاسازی هم به درستی صورت خواهد گرفت. مکان و فضاسازی با یکدیگر رابطه‌ای دو سویه دارند. با رعایت قواعد مربوط به انتخاب مکان و صداهای سازنده آن، مخاطبان می‌توانند هنگام شنیدن اثر موقعیت مکانی ...  بیشتر