1. استفادۀ کاربران از رسانه‌های اجتماعی و رابطۀ آن با سواد رسانه‌ای (در حوزۀ سلامت شهر تهران)

آزاده سالمی؛ هادی خانیکی؛ حبیب صبوری خسروشاهی؛ شهناز هاشمی

دوره 4، پیاپی 12 ، تابستان 1400، ، صفحه 5-36

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.296970.1243

چکیده
  استفادۀ آگاهانه از رسانه‌های اجتماعی و در امان ماندن از آسیب چالش‌هایی نظیر اخبار جعلی، نیازمندِ داشتنِ سواد رسانه‌ای است. پرسش محوری این پژوهش، عبارت است از اینکه: سواد رسانه‌ای کاربران در زمینۀ سلامت، تا چه حد با میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نحوۀ استفاده از آن، در ارتباط است؟ روش تحقیق، پیمایش و ابزار سنجش، پرسش‌نامۀ ...  بیشتر

3. ظرفیت‌سنجی ژانر تراژدی برای نمایشی‌کردن روایت عاشورا به منظور نگارش فیلمنامه

فاطمه سعیدیان؛ مسعود نقاش زاده

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، ، صفحه 11-32

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81868

چکیده
  تراژدی، یکی از مهم‎ترین گونه­های­ نمایشی است که به بیان جدی‌ترین و مهم‎ترین مسائل بشری می­پردازد. در تراژدی انسان با همه­ توان و مقاومتش در مقابل قدرت­هایی شگرف قرار می­گیرد که او را به سمت سرنوشتی مبهم سوق می­دهند و در ازای رنجی که بر انسان تحمیل می­کنند؛ شناخت و آگاهی ارزانی می­دارند. نمایش­های تراژیک با بازنمایی ...  بیشتر

4. تفاوتهای «خبر جعلی» و «شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریه پردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات

محمدحسین آزادی؛ محمدحسین ساعی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 2، شماره 3 ، بهار 1398، ، صفحه 11-36

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89668

چکیده
  انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و به‌صورت سازمانی و حرفه‌ای اغلب بر بستر رسانه‌های اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته می‌شوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانه‌ای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانه‌ها و پژوهشگران ...  بیشتر

5. ارائه الگوی مدیریت خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با رویکرد ارتباطات آیینی

سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی؛ بهاره رادمنش؛ رحمان میاح

دوره 2، شماره 4 ، تابستان 1398، ، صفحه 11-30

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.194635.1054

چکیده
  گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاع‌رسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نه‌تنها زیرساخت‌های ارتباطی، بلکه سازمان‌های رسانه‌ای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاع‌رسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل ...  بیشتر

6. نقش تلویزیون درتوسعه توانمندسازی فردی

میثم سام بند؛ علی اکبر فرهنگی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ محمدرضا قائدی

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، ، صفحه 11-36

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.210262.1081

چکیده
  رسانه در دنیای امروز به عنوان یک هویت هم­ شأن با دولت است که از حیث تأثیرگذاری تا حد شکل ­دهی به ماهیت فردی و اجتماعی انسان، توانا است. ظرفیت انواع رسانه، به ویژه تلویزیون، به اندازه­ای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود. این شکوفایی جز از مسیر توانمند ...  بیشتر

7. شناسایی عوامل تأثیرگذار در برند شدن رسانۀ خبری

اسماعیل افقهی؛ علی حمیدی زاده؛ اعظم میرزمانی؛ سیدحسین شرف الدین

دوره 2، شماره 6 ، زمستان 1398، ، صفحه 11-30

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.200093.1065

چکیده
  مخاطبان، مهم‌ترین سرمایۀ رسانه‌های جمعی محسوب می‌شوند. از این‌رو، جذب و حفظ مخاطب همواره یکی از دغدغه‌ها اصلی سازمان‌های رسانه‌ای است. این دغدغه ، مشابه دغدغۀ سودآوری در سازمان‌های تجاری است. برندینگ برای هر  سازمان رسانه‌ای ، ارزشی ویژه ایجاد می‌کند، باعث تمایز آن با رقبا می‌شود و برای مشتری یا مخاطب، معنا خلق می‌کند. یکی ...  بیشتر

8. تبیین چالش‌های سازمان صدا و سیما در فضای مجازی (تدوین راهبردهای مناسب برای معاونت فضای مجازی این سازمان)

حمیدرضا پاک دل؛ محمدرضا رسولی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد شریف خانی

دوره 3، شماره 7 ، بهار 1399، ، صفحه 11-35

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.227649.1107

چکیده
  با شکل­ گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه­ های اجتماعی ، سازمان­ های رسانه ­ای و رسانه ­های سنتی با تهدیدات و فرصت ­های جدیدی روبرو شده­ اند. چالش­ های جدید رسانه­ های نوین متکی بر اینترنت برای رسانه­ های سنتی، موضوعی است که همواره محل بحث صاحبنظران بوده است. مسئله اصلی این پژوهش تبیین چالش­ های کنونی و آتی سازمان ...  بیشتر

9. چالشها و سیاست های راهبردی «تبلیغات بازرگانی» در رسانه ملی

احمد لنگرودی؛ آزاده محمدی زلانی؛ جواد نوری

دوره 3، ویژه نامه ، زمستان 1399، ، صفحه 32-11

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.253568.1148

چکیده
  امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگی‌های فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخص‌های جذابیت برای مخاطب به‌منظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانه‌ای، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو، شناسایی چالش‌ها و به‌کارگیری سیاست‌های راهبردی مؤثر بر تبلیغات ...  بیشتر

10. تبیین فرهنگ هواداری مجازی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام: دلایل و زمینه ها (مورد مطالعه: هواداران سلبریتی ها)

حسن اسدزاده شهیر؛ طاهر روشندل اربطانی؛ اسماعیل سعدی پور؛ اکبر نصراللهی

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، ، صفحه 38-5

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.139027

چکیده
  گسـترش شـبکه ­های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی­ نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، ...  بیشتر

11. سنجش تناسب جو سازمانی خبرگزاری صدا و سیما با بروز خلاقیت نیروی انسانی در حوزه خبر

ایمان خدابنده بایگی؛ سید مهدی شریفی

دوره 4، پیاپی 11 ، بهار 1400، ، صفحه 44-11

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.284269.1212

چکیده
  نیروی انسانی خلاق، سرمایه‌ای حیاتی برای سازمان‌های رسانه‌ای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمان‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانه‌ای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. به‌منظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز ...  بیشتر

12. واکاوی شیوه های به کارگیری صفحه نمایش دوم در تولید برنامه‌ های ورزشی تعاملی تلویزیون

بهمن رضائی؛ سیدمحمدصادق مرکبی؛ حمید قاسمی؛ الهه شاکری داریانی

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.314211.1292

چکیده
  با پر رنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آن‌ها به جریان اصلی رسانه‌ای دنیا، رسانه‌های سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجه‌به این‌که برنامه‌های ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات تلویزیونی ...  بیشتر

13. رویکردهای مسلط نظری در مطالعات دین و رسانه‌های جدید

سمیرا سیف علی؛ اصغر فهیمی فر

دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1397، ، صفحه 13-34

چکیده
  مطالعه نقش رسانه‌ها در بازنمایی دین، سال‌هاست که در علوم اجتماعی، علوم ارتباطات و مطالعات فرهنگی و دینی جایگاهی مهم یافته است؛ به‌طوری که فراوانی پژوهش‌ها در حوزه رسانه و دین و به طور خاص، مطالعه رابطه اینترنت و دین، در چند دهه‌ اخیر، اهمیت این زمینه پژوهشی را نشان می‌دهد. از این رو، پژوهش حاضر در‌صدد است با نظر به مراحل پیشرفت ...  بیشتر

14. ساختارشناسی روایت «لدوبه» برای نمایش رادیویی، بر مبنای تحلیل روایت

اکبر صمدی نیا؛ فردوس آقاگل زاده

دوره 2، شماره 4 ، تابستان 1398، ، صفحه 31-58

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.93558

چکیده
  روایت‌های کهن،‌ سال‌ها در میان مردم زندگی کرده‌اند و در طی قرن‌ها دوام آورده‌اند. این روایت‌ها، گاه به‌صورت شفاهی و گاه به‌صورت نوشتار، از نسلی به نسل دیگر منتقل‌شده‌اند؛ اما شفاهی‌بودن و شنیداری‌بودن از شاخص‌های همیشگی این روایت‌ها بوده است. روایت‌ها و داستان‌های امروزی که در رسانه‌ها تولید و پخش می‌شود، به‌جز اندکی، ...  بیشتر

15. تولید فیلم مستند آموزشی با ساختار تعاملی

احمد ضابطی جهرمی؛ محمد راهبریان یزدی

دوره 2، شماره 6 ، زمستان 1398، ، صفحه 31-50

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.210998.1083

چکیده
  هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند  - به‌منظور تحلیل ساختار و محتوای آن‌ها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانه‌ای انجام‌شده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریه‌پرداز آمریکایی حوزه روان‌شناسی آموزش) است.گروهی از فیلم‌های آموزشی مورد استفاده در نظام آموزش‌وپرورش ...  بیشتر

16. مطالعه نقش داستان‌های مصور و انیمیشن در شکل‌دادن به مفهوم هویت ملی در ژاپن در مقایسه‌ای تطبیقی با ایران

محمدرضا حسنایی؛ سعیده سادات موسوی

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، ، صفحه 33-64

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81869

چکیده
  از اوایل قرن بیستم داستان­های تصویری به­عنوان ابزار قدرتمندی برای شکل­دهی به مفهوم ملیت و همسوسازی آرا و افکار مردم ژاپن به­کار گرفته شده‌اند. این آثار با بهره­گیری از روش­های هوشمندانه در نحوه­ روایاتشان و نیز قدرتی که در تحریک احساسات و بهجنبش درآوردن قشرهای مختلف مردم داشتند، به­سرعت به ابزار مهمی برای ترویج و تبلیغ ...  بیشتر

17. استفاده از کتاب صوتی به مثابه یک رسانه برای آموزش تاریخ

ویدا همراز

دوره 2، شماره 3 ، بهار 1398، ، صفحه 37-56

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89671

چکیده
  در سال‌های اخیر فناوری‌های رسانه‌ای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصت‌های جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله می‌توان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونه‌های رسانه‌ای است که به دلیل فضای چندرسانه‌ای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت‌های ...  بیشتر

18. خبرنگاری تلویزیونی در عصر همگرایی رسانه‌ها (مطالعه موردی: میزان و نحوه استفاده خبرنگاران صدا و سیما از رسانه‌های اجتماعی)

علی احمدی

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، ، صفحه 37-60

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.202421.1067

چکیده
  با وجود گسترش رسانه‌های اجتماعی، هنوز تلویزیون مهم‌ترین و رسمی‌ترین رسانه جمعی محسوب می‌شود اما رسانه‌های اجتماعی امروزه بخشی جدایی‌ناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار می‌روند. این رسانه‌ها توانسته‌اند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانه‌های سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر می‌رسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانه‌های ...  بیشتر

19. چابکی در سازمان‌های رسانه‌ای (مقایسۀ وضع موجود و مطلوب در معاونت صدای سازمان صدا و سیما با رویکرد فازی)

سیاوش صلواتیان؛ نیما محمدزاده

دوره 3، شماره 7 ، بهار 1399، ، صفحه 37-66

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.206091.1074

چکیده
  هدف این مقالۀ، ارزیابی میزان چابکی معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران و مقایسۀ آن با سطح مطلوب چابکی است. به‌منظور برآورد سطح فعلی چابکی سازمان در حوزه معاونت صدا و ارزیابی هر یک از قابلیت‌های موردنیاز یک سازمان چابک، در سال 1395، پرسش‌نامه‌ای بین 51 نفر از مدیران ارشد، مدیران میانی و کارشناسان معاونت مذکورکه با نمونه‌گیری تصادفی انتخاب ...  بیشتر

20. شبکه‌های اجتماعی در خدمت نوآوری اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی(مطالعه موردی توییتر)

علی اصغر سعدآبادی؛ فراز مهر آیین؛ زهره رحیمی راد

دوره 4، پیاپی 12 ، تابستان 1400، ، صفحه 37-66

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.298546.1249

چکیده
  امروزه، کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مختلف، عقاید و نظرات خود را با سایرین به اشتراک می‌گذارند. حجم انبوه داده‌های خام تولیدشده در شبکه‌های اجتماعی، آن‌ها را به مخزنی سرشار از ایده‌ها، افکار و دغدغه‌های تعداد بی‌شماری از کاربران تبدیل کرده که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان داشته ‌باشند. فلذا ...  بیشتر

21. ظرفیت‌های بیانی گرافیک متحرک در پیام‌های بازرگانی شبکه های سیما

رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش

دوره 3، ویژه نامه ، زمستان 1399، ، صفحه 60-33

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.253678.1151

چکیده
  گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهره‌گیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت  بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب  را به یکی از مناسب‌ترین قالب‌های پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، به‌سرعت جذب این دسته از تبلیغات می‌شود ...  بیشتر

22. ارائۀ الگوی روزنامه‌نگاری شهروندی به منظور ارتقای حقوق شهروندی در ایران

مهدی خسروشاهی؛ فائزه تقی پور؛ رضا ابراهیم زاده

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، ، صفحه 66-39

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.140247

چکیده
  روزنامه‌نگاری ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﻪ ﻧﻮعی از روزنامه‌نگاری اطلاق می‌شود ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﺷـﻬﺮوﻧﺪانِ غیرحرفه‌ای و ﺑﻴﺮون از ﺳﺎزﻣﺎن رسانه‌ای رسانه‌های ﺟﺮﻳﺎن اصلی و رسمی ﺗﻮﻟﻴﺪ می‌شود، ﻫﺮﭼﻨﺪ اﻣﻜﺎن دارد حرفه‌ای‌ها ﻧﻴﺰ در تولید محتوا مشارکت کنند. هدف این پژوهش، طراحی و ارائۀ الگوی روزنامه‌‌نگاری ‌‌شهروندی به ‌‌منظور ...  بیشتر

23. عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکۀ تلویزیونی «زاگرس»

محبوبه علی آقایی؛ علی اکبر رزمجو؛ جهاندار امیری

دوره 4، پیاپی 11 ، بهار 1400، ، صفحه 80-45

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.255546.1164

چکیده
  هدف این پژوهش، شناخت عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکۀ تلویزیونی «زاگرس» است. برای انجام این تحقیق از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری، مشتمل بر ساکنان شهر کرمانشاه است. با نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای و تصادفی و بر‌اساس فرمول کوکران، پرسشنامه در میان نمونۀ 400 نفری از این جامعۀ ...  بیشتر

24. تحلیل موانع فراروی توسعة آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس ایران از منظر سیاست‌گذاران، مجریان سواد رسانه‌ای و متخصصان رسانه

منصور ساعی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ امیرحسین دهزاد

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.140604

چکیده
  امروزه همه ما انسان‌ها در یک «جامعه رسانه‌ای شده» زندگی می‌کنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوری‌های ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانه‌ها در تمام عرصه‌های حیات فردی واجتماعی ما موجب شده تا «آموزش سواد رسانه‌ای» به عنوان «رویکرد آموزش نوین در قرن 21اُم» ...  بیشتر

25. نقش گوینده خبر ارتباط‌گر در جذب مخاطب و افزایش اثربخشی خبرتلویزیونی

مرتضی شمس؛ اردشیر زابلی زاده

دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1397، ، صفحه 35-64

چکیده
  شبکه‌های خبری تلویزیونی، نقش ویژه‌ای در شکل‌دهی افکارعمومی و جریان‌سازی‌های سیاسی و اجتماعی در جوامع دارند و عرصه خبر، تبدیل به صحنه­ای از رقابت شبکه‌های خبری برای جذب بیشتر مخاطبان شده است. گوینده خبر، عنصری مهم در هر شبکه خبری تلویزیونی است که در ارتباطی بی‌واسطه، اخبار را به مخاطبان ارائه می‌دهد. هدف از این پژوهش کیفی که ...  بیشتر