شهرزاد پور قاسمی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ فیروزه پور قاسمی؛ عباس قائدامینی هارونی
چکیده
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری ...
بیشتر
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 426نفربا استفاده از روش هدفمند وابسته به معیاربه عنوان نمونه انتخاب گردیدند. به منظورجمع آوری داده ها ازسه پرسشنامه استانداردابعاد اثربخشی تبلیغات کشاری وهمکاران (2013) ، پرسشنامه استاندارد محقق ساخته ابعاد هشت گانه سبک مصرف والس وپرسشنامه استانداردابعادمفهوم ازخود استفاده شد. و قابلیت اعتماد آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتبار آن توسط تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های حاصل ازفرضیه های پژوهش نشان داد که ابعادمفهوم ازخودبرنوع سبک مصرف تأثیردارندواثربخشی تبلیغات اثرتعدیلی برروی برخی ازسبک مصرف هادارد.بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان
علی مومنی؛ مهری بهار
چکیده
هدف این پژوهش، مطالعه تبلیغات تلویزیونی «کمیته امداد امام خمینی(ره)» بودهاست. سوال اصلی پژوهش، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه، بودهاست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه، انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مطالعه تبلیغات تلویزیونی «کمیته امداد امام خمینی(ره)» بودهاست. سوال اصلی پژوهش، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه، بودهاست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه، انتخاب شدند و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان میدهد که کمیته امداد برای بازنمایی مفهوم فقر از 6 مؤلفهی زنان سرپرست محض خانواده تکوالد؛ حوزه غذایی، جهتدهنده ارتباطات میانفردی؛ میزانسن کهنه؛ ظاهر مستمندانه؛ اشتغال اجباری زنان و کمکهای خیریه بهمثابه مرتفعکننده فقر ؛ استفاده کردهاست. بهعبارتی کمیته امداد، در انتخاب مؤلفههای فقر، مطابق با تعریف معیارها و مفهوم فقر عمل کردهاست. از طرفی دیگر از فنونی مانند بهکارگیری ارزشها برای اعتبار بخشیدن به خود، جاذبههای احساسی، جواب مثبت فرضی، راهحل ساده، نمادها، داستانمحور بودن، جاذبه اخلاقی و روش غیرمستقیم(نرم) استفادهکردهاند. در نمونههای مورد مطالعه، از رویکرد بازنمایی برساختگرا استفاده شدهاست و درصدد برساخت مفهوم فقر و فقرزدایی بودهاند؛ بهنحوی که ساخت کلیشههای همهفهم درباره فقر و امر خیریه، میسر میشود. این شیوه بازنمایی فقر اجتماعی را رفع نکرده، بلکه باعث تقویت ساختار طبقاتی موجود در جامعه شده و صرفاً با استفاده از برانگیختن احساسات مخاطبان به دنبال کمکهای مردمی و موردی به طبقه محروم جامعه هستند.
حسن سلطانپناه؛ محمد هادی امین ناجی؛ محمد سعید فیاض
چکیده
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین ...
بیشتر
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین منظور؛ هر یک از مقامهای موسیقی هشتگانه مرسوم در قرائت و موارد مرتبط با آن بعنوان زیربنای اصلی تلاوت مورد مداقّه قرار گرفت. روش تحقیق مقاله پیمایش است و بصورت نمونه گیری تمام شماری از جامعه آماری شامل 86 نفر از متخصصّان و صاحبنظران در حوزه قرائت و موسیقی در سطح کشوری و بین المللی با ابزار پرسشنامه محقّق ساخته انجام یافته است. در این راستا نمونه های عملی از ترکیب نغمات موسیقی با ایه ای شاخص , بعنوان نمونه ای کاربردی در متن اصلی مقاله لحاظ و ماحصل تلفیقی هر مقام از نظر ارتباط مفهومی با ساختار نغمات اجراء شده تشریح گردیده است. یافته های تحقیق نشان می دهد متغیّرهای اصلی تحقیق یعنی تاثیر متقابل نغمات موسیقی در قرائت و تغییر درک مفهومی آیات با درصد بالای متوسّط ارتباط دارند. نتیجه حاصله از تحقیق ؛ اثبات این مدعاست که نغمات موسیقی در تغییر درک مفهومی آیات به هنگام قرائت نقش مستقیم داشته است.
لغات کلیدی : قران ؛ موسیقی ، نغمات ؛ مفاهیم
زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری
چکیده
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به تعریف اجمالی از نشانه شناسی پرداخته و پس از ارائه دیدگاه جان فیسک، مضامین عمده نظریه او را، در قالب رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژی در بستر صحنه های منتخب سریال ساخته بروس میلر بررسی نمودیم. روش تحقیق این پژوهش، از نوع کیفی-تحلیل نشانه شناسی بوده؛ و ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری از کتاب ها و مقالات است. با توجه به بررسی انجام شده می توان گفت این اثر با استفاده از قوانین نشانه شناسی به ارائه ی عمیق مفهوم زیست و بقا پرداخته؛ فرآیند نشانه شناسی، ظرفیت های معناشناختی درونی آن را به مخاطب می نمایاند؛ همچنین نشانه شناسی بیانگر این واقعیت است که تصاویر پس از رمزگشایی و تفسیر، ما را به نتایج جدیدی سوق می دهد و این امکان را فراهم می کند که از ظواهر صرف واقعیت فراتر رفته و از ورای دیگری به درون مایه بپردازیم.
رضا جهانبازی؛ امیررضا تمدن؛ محمدرضا برزویی
چکیده
فضایمجازی، امروزه فراتر از یک فناوری محض است. شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی، آهسته ولی پیوسته در حال ورود به تمامی عرصههای حیات انسان بوده و بر حوزههای مختلفی از جمله سیاست و فرهنگ نیز اثرگذارند. شبکه اجتماعی «توییتر» بهدلیل برخی ویژگیهای منحصر به فردش، در فضایمجازی توانسته مخاطبان زیادی در میان سیاستمداران پیدا ...
بیشتر
فضایمجازی، امروزه فراتر از یک فناوری محض است. شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی، آهسته ولی پیوسته در حال ورود به تمامی عرصههای حیات انسان بوده و بر حوزههای مختلفی از جمله سیاست و فرهنگ نیز اثرگذارند. شبکه اجتماعی «توییتر» بهدلیل برخی ویژگیهای منحصر به فردش، در فضایمجازی توانسته مخاطبان زیادی در میان سیاستمداران پیدا کند؛ بهگونهای که اصطلاح جدیدی با عنوان «توئیپلماسی» یا «توییتر-دیپلماسی» وضع شده است؛ سیاستمداران از طریق توییتر، با مخاطبان گستردهای در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرده و مرزهای دیپلماسی عمومی خود را توسعه دادهاند. این پژوهش، به دنبال بررسی تطبیقی نحوه استفاده سیاستمداران ایران و آمریکا از ابزار توییتر است؛ مورد مطالعه این پژوهش، شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی است. بازه زمانی مورد نظر در بررسی توئیپلماسی دو کشور، از روز شهادت سردار سلیمانی به مدت ده روز (از 13 تا 23 دی ماه سال 1398) بوده است. جمعآوری دادگان با روش هدفمند انجام شده و به دلیل محدود بودن حجم دادگان، از روش تمام شماری به جای نمونهگیری استفاده شده است. در پایان پژوهش، با تأیید فرضیه استفاده حداکثری جریان راست از توییتر در مقایسه با جریان دموکرات، مشخص گردید که توئیپلماسی ایالاتمتحدهآمریکا عمدتاً به دنبال اقناع افکار عمومی در مورد قانونی بودن اقدام خود در ترور سردار سلیمانی و همچنین ضرورت اتحاد سیاسی داخلی در برابر ایران بوده است. در حالیکه توئیپلماسی ایران عمدتاً مبتنی بر گفتمان عاطفی و حول محور بیان ویژگیهای شخصیتی سردار سلیمانی و حتمی بودن انتقامگیری از عاملان ترور ایشان بوده است.
زهره صفوی زاده؛ منا خدابخش
چکیده
این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی چگونگی عملکرد ترجمه سینمایی به مثابه یک عملکرد بینامتنی میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در ادامه مقاله، سه نوع رابطه بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده است؛ که شامل «تکرار، آفرینش وحذف » میباشد. پس از معرفی هریک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی به تفصیل و با ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی چگونگی عملکرد ترجمه سینمایی به مثابه یک عملکرد بینامتنی میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در ادامه مقاله، سه نوع رابطه بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده است؛ که شامل «تکرار، آفرینش وحذف » میباشد. پس از معرفی هریک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی به تفصیل و با ارائه مثالهایی عمدتاً از دو فیلم اقتباسی گاو و درخت گلابی شرح داده شده است. نگارندگان در این مقاله و در جریان معرفی روابط بینامتنی در تلاش برای بررسی چگونگی نشاندار شدن فرامتن سینمایی بهلحاظ فرهنگی میباشند.لازم به ذکر است که طبقه بندی روابط بینامتنی در اقتباس با مبنا قراردادن رویکرد فرکلاف (1995) به متن حاصل ترجمه در این مقاله صورت گرفته است.فرکلاف متن را در تعریف «تکرار نسبی» و «آفرینش نسبی» می داند.از سوی دیگر، طبقه بندی یاکوبسن (2000) از ترجمه مبنای دیگری برای تعریف ترجمه اقتباسی در این مقاله می باشد.
فاطمه همایونی مقدم؛ امیر مسعود امیر مظاهری؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی
چکیده
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامههای تلویزیون بر افزایش آگاهی زیستمحیطی شهروندان تهرانی است. این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن شهروندان 18 سال به بالای مناطق 22 گانه شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انجام شده و از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از «ضریب آلفای کرونباخ» بررسی و برابر 83/0 تعیین شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی، T، لون و کروسکالوالیس استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که 5/61 درصد پاسخگویان از تلویزیون، درخصوص محیطزیست کسب آگاهی میکنند و بیشترین مخاطبان مربوط به شبکه سه با 6/82 درصد میباشد. همچنین در بررسی رابطه تماشای برنامههای تلویزیون و کسب آگاهی در ابعاد اطلاعرسانی و دانشزیستمحیطی مقدار ضریب همبستگی به ترتیب 382/0 و 374/0 بود که وجود رابطه معناداری تأیید شد. در مجموع هر دو بُعد تأثیر رسانه بر افزایش آگاهی را تبیین میکند.
ولیکن برای اثربخشی بیشتر این انتظار وجود دارد در رسانه ملی و به ویژه حوزه سیما برای تولید برنامه با موضوع محیطزیست در شبکههای پرمخاطب با رویکرد تقویت دانش زیستمحیطی، سیاستگذاریهای لازم صورت گیرد.
زهرا عسگری گندمانی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری
چکیده
از آنجاییکه در بازار پر رقابت امروز، کیفیت نویسندگان ورزشی عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشینویسان با نوشتن دربارهی بازیهای ورزشی، شرکتکنندگان، تحلیل عملکرد و جریان مداومی از اخبار و گزارشهای خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ میکنند؛ هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگیهای اساسی مورد نیاز نویسندگان ورزشی ...
بیشتر
از آنجاییکه در بازار پر رقابت امروز، کیفیت نویسندگان ورزشی عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشینویسان با نوشتن دربارهی بازیهای ورزشی، شرکتکنندگان، تحلیل عملکرد و جریان مداومی از اخبار و گزارشهای خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ میکنند؛ هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگیهای اساسی مورد نیاز نویسندگان ورزشی بر مبنای ویژگیهای شاغل، نیازمندیهای شاغل، نیازمندیهای تجربی، نیازمندیهای حرفهای، مشخصات و ویژگیهای شغل و نیازمندیهای خاص حرفهای است. روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی میباشد که از طریق پرسشنامه دلفی 69 سوالی بر اساس 6 مولفه مدل اُنت که روایی و پایایی آن مورد تایید خبرگان بود انجام شد. بر اساس روش دلفی فازی 10 نویسنده از طریق روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند انتخاب شدند که پس از اجرای سه مرحله نظرسنجی و دستیابی به اجماع میان خبرگان در نهایت تعداد 56 معیار مشخص شد. با وجود این معیارها میتوان استانداردی برای پذیرش نویسندگان ورزشی در اختیار مدیران قرار داد. نتایج نشان میدهد که یک نویسنده ورزشی باید از خلاقیت خود برای تحریک و جذب خوانندگان استفاده کند. این ممکن است به معنای سفر به مسابقات، تحقیق در مورد رویدادهای جاری در ورزش، برقراری تماس برای دستیابی به اطلاعات داخلی یا ردیابی منابع باشد. نویسندگان ورزشی باید به دنبال اطلاعاتی باشند که در جاهای دیگر یافت نمیشوند و جنبههای ذهنی بازی را برای ارائه محتوای موفق، تحلیل کنند.
سجاد عبداللهی نسب؛ حسن بشیر؛ محسن صبوریان
چکیده
مسأله شناخت از خود پیوندی ناگسستنی با تعاملات اجتماعی دارد. گذشته از علم حضوری هر کس به خود و شناخت درونی هر جامعهای از خود، این شناخت ناگزیر در تعاملات اجتماعی متحول میشود. یکی از منابع شناخت تاریخی از خود، تحلیل سفرنامههای ایرانگردی سیاحان بیگانه است. هدف ما در این پژوهی صرفا تحلیل این سفرنامهها و استخراج خلقیات سیاح منظری ...
بیشتر
مسأله شناخت از خود پیوندی ناگسستنی با تعاملات اجتماعی دارد. گذشته از علم حضوری هر کس به خود و شناخت درونی هر جامعهای از خود، این شناخت ناگزیر در تعاملات اجتماعی متحول میشود. یکی از منابع شناخت تاریخی از خود، تحلیل سفرنامههای ایرانگردی سیاحان بیگانه است. هدف ما در این پژوهی صرفا تحلیل این سفرنامهها و استخراج خلقیات سیاح منظری ایرانیان نیست، بلکه به دنبال بازنمایی این خلقیات شبکهی اجتماعی اینستاگرام هستیم. برای این منظور سفرنامههای سیاحان بیگانه را که در عصر صفوی و قاجار به ایران سفر داشته اند را بررسی کردیم تا به بازنمایی خلقیات سیاح منظرانهای در اینستاگرام فارسی دست یابیم. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل مضمون در دو گام عمل کردهایم. ابتدا با مطالعه 57 سفرنامه عصر قاجاری و صفوی، ۸۵ گزاره مرتبط با خلقیات ایرانیان بدست آمد. در ادامه از این مضامین به ۸۲ هشتگ در اینستاگرام رسیدیم و در مجموع ۱۶۴۰ پست مرتبط با این هشتگها را تا رسیدن به اشباع نظری بررسی کردیم. در این مرحله مشخص شد که بازنمایی امروزی این خلقیات نسبت به عصر قاجار و صفوی چه تغییراتی داشته است. یدنسان از 82 هشتگ مورد بررسی قرار گرفته در اینستاگرام فارسی، 62 درصد بازنمایی کامل، 14.6 درصد بازنمایی معکوس، 5 درصد بازنمایی بصورت ناقص و نهایتا 19 درصد فاقد هرگونه بازنمایی در اینستاگرام فارسی بودند.
زهرا پورامینی؛ محمدباقر سپهری
چکیده
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید در استان اردبیل و نقش رسانه استانی در تحقق جهش تولید است.
روش: این تحقیق بصورت کیفی اجرا شده؛ در بخش کیفی از روش دلفی برای ساختن یک مدل نظاممند و شماتیک از یافتههای برخاسته از دادههای کدگذاری شده استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 15 نفر از خبرگان ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام این پژوهش، شناسایی الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید در استان اردبیل و نقش رسانه استانی در تحقق جهش تولید است.
روش: این تحقیق بصورت کیفی اجرا شده؛ در بخش کیفی از روش دلفی برای ساختن یک مدل نظاممند و شماتیک از یافتههای برخاسته از دادههای کدگذاری شده استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش، تعداد 15 نفر از خبرگان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.
یافتهها: بر اساس یافته های بخش کیفی و نتایج حاصل از روش دلفی، موانع، راهکار و نقش رسانه استانی در تحقق اهداف جهش تولید؛ از شش عامل استراتژی، محیطی، قوانین و مقررات، زیرساختی و آموزش و یادگیری تشکیل یافته است.
نتیجه گیری: رسانه ها با فرهنگ سازی، آموزش دهی، حساسیت زایی، شورآفرینی، انگیزه زایی، زدودن باورها و ذهنیات بازدارنده، توجه دادن به ضرورت و اهمیت توسعه همه جانبه و پایدار، اطلاع رسانی مستمر از کم و کیف فرآیند تحقق اهداف جهش تولید در همه ابعاد و آثار آن، آسیب شناسی و آسیب زایی از روند توسعه، شناسایی و برجسته سازی ضعف های صنعت در کشور، ایجاد ارتباط با دستگاه های اجرایی، تبادل اطلاعات با دست اندرکاران و مجریان بخش مختلف، می توانند نقش خود را در تحقق اهداف جهش تولید ایفا کند.
طاها عشایری؛ الهام عباسی؛ طاهره جهان پرور
چکیده
بازیهای رایانهای یکی از سرگرمی دنیای کودکان در جهان مدرنیته است، گذر از بازیهای سنتی به بازیهای مدرن، همراه با جهانیشدن و تغییرات سبک زندگی ایرانیان، مهمترین سرگرمی نسل جوان و کودکان، تفریح و اوقات فراغت با بازیهای رایانهای است، این بازیهای دارای فرصت و تهدیدهای است که تابع از نحوه عملکرد خانواده، جامعهپذیری و مدیریت ...
بیشتر
بازیهای رایانهای یکی از سرگرمی دنیای کودکان در جهان مدرنیته است، گذر از بازیهای سنتی به بازیهای مدرن، همراه با جهانیشدن و تغییرات سبک زندگی ایرانیان، مهمترین سرگرمی نسل جوان و کودکان، تفریح و اوقات فراغت با بازیهای رایانهای است، این بازیهای دارای فرصت و تهدیدهای است که تابع از نحوه عملکرد خانواده، جامعهپذیری و مدیریت منطقی در نحوه برخورد با این مسئله است، بر این اساس مطالعه حاضر قصد ارزیابی تأثیر بازیهای رایانهای بر رفتار کودکان (فراتحلیل بازه زمانی 1381-1399) دارد، جامعه آماری شامل 57 مطالعه پژوهشی که از 24 سند تحقیقاتی انتخابشدهاند. نتایج نشان میدهد که بازی رایانهای دار ای دو بعد فرصتها شامل: کاهش پرخاشگری (0.373)، بهبود مهارتهای اجتماعی (0.122)، ارتقای کارکردهای اجرایی کودکان (0.246)، یادگیری مفاهیم علمی (0.207)، بهبود عملکرد حافظه (0.311)، آفرینش خلاقیت و کارآفرینی (0.336)، در ارتقای سطح آگاهی و سواد رسانهای (0.392) توانایی حل مسئله (0.377) و تهدیدهای رفتاری شامل ترویج خشونت اجتماعی (0.401)، افت عملکرد تحصیلی (0.485)، بزهکاری اجتماعی (0.385)، ضعف روابط اجتماعی (0.348)، بحران عاطفی خانواده (0.437)، بیانضباطی (0.357)، انزوای اجتماعی (0.399)، افزایش استرس (0.302)، اعتیاد رایانهای (0.216)، بحران هویتی (0.152) و تعارض رفتاری با والدین (0.189) بر کودکان است.
علی اصغری صارم؛ مهدی بهادریان
چکیده
هدف این پژوهش ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع پیشروی سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در راستای تحقق شعار اعلامی مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» بود. در این راستا، اقدام به شناسایی موانع تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در شبکه استانی همدان ...
بیشتر
هدف این پژوهش ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع پیشروی سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در راستای تحقق شعار اعلامی مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها» بود. در این راستا، اقدام به شناسایی موانع تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در شبکه استانی همدان و رتبهبندی آنها شد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر رویکرد، آمیخته بود. در گام نخست و در بخش کیفی با استفاده از مصاحبهها، اقدام به شناسایی موانع تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی شد. در این گام مشارکتکنندههای پژوهش 12 نفر از خبرگان شامل، تهیهکنندگان، مدیران ستادی و سرمایهگذاران بودند. در گام دوم و در بخش کمّی، با استفاده از فن دلفی، اولویتبندیِ موانع شناسایی شده انجام شد. جامعه آماری در بخش کمی، شامل کلیه خبرگان سازمانیِ مشغول به برنامهسازی در صداوسیمای همدان و در سال 1400 بودند. در بخش کمی، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، حجم نمونه 114 نفر انتخاب شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که سه مانع اصلی تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای تلویزیونی در شبکه استانی همدان به ترتیب اولویت شامل تعدد رسانههای موازی کمهزینهتر، عدم اعتقاد سرمایهگذار به اثرگذاریِ اینگونه تبلیغات و عدم جذابیت برنامههایی نظیر مسابقههای تلویزیونی برای اینگونه سرمایهگذاریها است. بنابراین، برای ایجاد تمایل در سرمایهگذاران به سرمایهگذاری در برنامههای شبکه تلویزیونی، بهتر است ابتدا به موانعی که در خود شبکه و برنامهسازان وجود دارد، توجه و برای رفع آنها تلاش شود. در این صورت است که ظرفیتهای شبکه برای تمایل سرمایهگذاران به سرمایهگذاری افزایش خواهد یافت.
لیلا علوی؛ فاطمه رهنما
چکیده
رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. از طرفی رابطه انواع رسانهها از جمله رسانههای اجتماعی آنلاین و زندگی روزمره گروههای مختلف شهروندان مورد علاقه محققان قرار گرفته است. مطالعه عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکهها، هدف ...
بیشتر
رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. از طرفی رابطه انواع رسانهها از جمله رسانههای اجتماعی آنلاین و زندگی روزمره گروههای مختلف شهروندان مورد علاقه محققان قرار گرفته است. مطالعه عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکهها، هدف مطالعه حاضر میباشد. درک، توصیف و تفسیر تجربه سالمندان در مطالعات اجتماعی، با بهرهگیری از روشهای کیفی ممکن است؛ لذا در این مطالعه، روش پدیدارشناسی در طراحی مطالعه، جمعآوری و تحلیل دادهها انتخاب شدهاست. ده سالمند در نمونهگیری هدفمند جهت مصاحبه انتخاب شدند. مفاهیم و مقولات در سه محور محرکهای استفاده از شبکههای اجتماعی آنلاین (مهارت کار با کامپیوتر و اینترنت، اقتضای شغلی، مهاجرت اعضای خانواده، عقب نیفتادن از دیگران، فراگیر شدن و کارایی گوشی هوشمند)، دلایل ادامه استفاده از آنها (توان بدنی کمتر و اوقات فراغت بیشتر، حفظ ارتباطات و پیگیری اخبار و اطلاعات به عنوان سرگرمی) و معانی و تجربیات حاصل از شبکههای اجتماعی (حس مثبت، حس منفی، نگرانی، وابستگی، خودکنترلی و امور خیریه) شناسایی شدند.
احسان زرگر خرازی اصفهانی؛ محمد رضا عابدی؛ فهیمه نامدارپور
چکیده
چکیده:
مقدمه : روایت های خاصی از زندگی افراد که در اینجا تحت عنوان روایت های رستگاری بخش می نامیم، به طور مثبت در ارتباط با بهزیستی روانی در بزرگسالان آمریکایی است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر مشاهده فیلم های ویژه با وبدون تفسیر بر اساس نظریه مک آدامز و مشاوره ساخت زندگی ساویکاس در ایجاد و یا ارتقا تجربه و کارکرد خودرستگاری بخش و ...
بیشتر
چکیده:
مقدمه : روایت های خاصی از زندگی افراد که در اینجا تحت عنوان روایت های رستگاری بخش می نامیم، به طور مثبت در ارتباط با بهزیستی روانی در بزرگسالان آمریکایی است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر مشاهده فیلم های ویژه با وبدون تفسیر بر اساس نظریه مک آدامز و مشاوره ساخت زندگی ساویکاس در ایجاد و یا ارتقا تجربه و کارکرد خودرستگاری بخش و در نتیجه ارتقاء سلامت روان بزرگسالان است. روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بوده و تعداد 24 بزرگسال در دامنه سنی 24 تا 65 سال و با تحصیلات کارشناسی و بالاتر، به شیوه نمونه گیری در دسترس از طریق اعلان اینترنتی انتخاب شده و به صورت تصادفی به چهارگروه کنترل و آزمایش در سه گروه مشاهده فیلم بدون تفسیر، مشاهده فیلم با تفسیر و مشاوره ساخت زندگی اختصاص یافتند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و با استفاده نرم افزار 25 SPSS تحلیل شدند. یافته ها: اگرچه نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثر مشاهده فیلم (با تفسیر و بدون تفسیر) و مشاوره ساخت زندگی بر کشف و ارتقا تجربه و کارکرد خودرستگاری بخش از لحاظ کمی معنی دار نیست (05/0< p)، لیکن مداخلات مذکور باعث بوجود آمدن تغییرات کیفی در افراد گردیده است. نتیجه گیری: این موضوع با توجه به اهمیت خود رستگاری بخش در ارتقاءبهزیستی روانی افراد، حائز اهمیت بسزایی می باشد.
نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی
چکیده
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...
بیشتر
ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوههای برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه اخیر ایران است که با بهرهگیری از روش نشانهشناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوالها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه در این فیلمها برساخته میشود. با استفاده از نمونهگیری هدفمند 3 فیلم (ناهید، رگ خواب و اینجا بدون من) که در آن به زن مطلقه اشاره شده است برای تحلیل گزینش شد. نتایج حاکی است که طبقه اجتماعی پایین، در معرض قضاوت قرار داشتن، نگاه مغرصانه مردم به زنان مجرد مطلقه، بیتوجهی جامعه و سوء ظنجامعه نسبت به زنان مستقل و مطلقه، بازتولید چرخه خشونت از جانب جامعه، وضعیت، رفتاری، معیشتی، اقتصادی و رفتاری نامطلوب و ناسالم و نمایش بازیابی زنانگی در محیطهایی مثل آشپزخانه از جمله مهمترین رمزگان ایدئولوژیکی است که در این فیلمها معنا یافته است. همچنین پیروی از ایدئولوژی (مردسالاری) چنان کورکورانه است که زنان نیز به عنوان افرادی که تحت انقیاد ان هستند آن را درونی میکنند و خود عامل بازتولید آن میگردند مانند زن صاحبخانه در رگ خواب. همچنین زن به عنوان موجودی محصور در ید اختیارات مرد، چنان در افراد جامعه و مناسبات روزمره مردم، سنت، خانواده و.. ریشهدوانده است که زن مطلقه تبدیل به سوژهای منقاد شدۀ ایدئولوژی میشود و کنش خلاف جهت این ایدئولوژی منجر به بازخواست شدن از جانب افراد مسحور آن ایدئولوژی میشود.
مسعود جلیلوند خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی
چکیده
علم ارتباطات در میان فرآیندهای ارتباطی، جایگاه مهمی برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباطهای یکسویه همچون خبر که امکان دریافت بازخورد از سمت مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظه انتقال پیام فراهم نیست، برجستهتر است. در این پژوهش با هدف بررسی شش کارکرد شناختهشده برای ارتباط غیرکلامی (تاکید، تکمیل، تکذیب، تکرار، ...
بیشتر
علم ارتباطات در میان فرآیندهای ارتباطی، جایگاه مهمی برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباطهای یکسویه همچون خبر که امکان دریافت بازخورد از سمت مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظه انتقال پیام فراهم نیست، برجستهتر است. در این پژوهش با هدف بررسی شش کارکرد شناختهشده برای ارتباط غیرکلامی (تاکید، تکمیل، تکذیب، تکرار، کنترل و جانشینی) در خبر سیما و نوع ارتباط با متن قرائتشده توسط گوینده، 18 برنامه از بخش خبری 21 شبکه 1 بهصورت سیستماتیک انتخاب شد و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد مطالعه قرار گرفت. شش مقوله وضعیت بدن گویندگان، حرکتهای دست، ابراز چهرهای، حرکتهای چشم و پیرازبان بهعنوان مقولههای اصلی انتخاب شد که جمعا شامل 38 زیر مقوله میشوند. پس از تحلیل محتوای کیفی مقولهها و زیر مقولههای استخراجشده دریافتیم که قسمت عمدهای از ارتباط غیرکلامی گویندگان به حرکات سر و اعضای صورت محدودشده و کمتر از حرکات دست و وضعیتهای مختلف بدن استفاده میشود. گویندگان بهطورکلی وضعیت صورت سنگی را بهعنوان وضعیت پایه خبرخوانی انتخاب میکنند و در طول خبرخوانی سعی دارند بهمنظور پرهیز از یکنواختی خبر، از حرکات بدن و تکنیکهای آوایی بهره ببرند. اما استفاده نا به جا از این تکنیکها و یا افراط در استفاده از حرکات غیرکلامی میتواند از اعتبار و جذابیت بخش خبر21 بکاهد. همچنین کارکرد تاکید کلام بهوسیله ارتباط غیرکلامی بهعنوان پرکاربردترین کارکرد مورداستفاده گویندگان قرار میگیرد و پسازآن کارکردهای تکمیل و کنترل مهمترین کارکردهای ارتباط غیرکلامی در خبر شناخته میشوند.
اکبر قدیری حاجی آبادی؛ محسن طاهری دمنه؛ علی ذاکری
چکیده
تغییر در سبک زندگی به معنای تحول در ابعاد مختلف زندگی از جمله ابعاد فرهنگی، آموزشی، تربیتی و ... است و یکی از موارد حائز اهمیت در طبقهبندی نسلها به حساب میآید. بدین جهت سبک زندگی، ذهنیت و طرز تفکر نسلهای مختلف همواره از موضوعات مورد توجه پژوهشگران حوزههای گوناگون بوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه تحلیلی آینده پژوهانه از سبک زندگی ...
بیشتر
تغییر در سبک زندگی به معنای تحول در ابعاد مختلف زندگی از جمله ابعاد فرهنگی، آموزشی، تربیتی و ... است و یکی از موارد حائز اهمیت در طبقهبندی نسلها به حساب میآید. بدین جهت سبک زندگی، ذهنیت و طرز تفکر نسلهای مختلف همواره از موضوعات مورد توجه پژوهشگران حوزههای گوناگون بوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه تحلیلی آینده پژوهانه از سبک زندگی نسل آلفا و بررسی نقش رسانه در ساخت این سبک زندگی انجام و با استفاده از روش تحلیل محتوای عرفی و استقرایی و با مرور نظامند محتواهای علمی پیرامون نسلها و بخصوص نسل آلفا، تغییرات در سبک زندگی این نسل را مورد مداقه قرار داد. نتایج نشان داد که پنج مفهوم محوری یعنی 1. فناوری، 2. بازی و سرگرمی، 3.خانواده، 4. آموزش و 5.اشتغال عمدهترین سرفصلهای مطالعه و تحلیل نسل آلفا هستند و رسانه به صورت کاملا آشکاری در تمامی این ابعاد، نقشی پر رنگ دارد. نسل آلفا نسل سبک زندگی متاورسی است و زندگی این نسل نه تنها با رسانه، بلکه در رسانه جاری خواهد بود.
ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی
چکیده
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت ...
بیشتر
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین المللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامهی طفرهروی مجازی جمعآوری گردید. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوهی همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامهی طفرهروی مجازی بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازهی پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای "گشت و گذار بی هدف در اینترنت"، "دریافت و ارسال پست الکترونیکی نامرتبط به کار" و "طفرهروی اینترنتی تعاملی" را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان طفرهروی مجازی کارکنان ستادی دانشگاه است. در نتیجه پژوهشگران و محققان حوزهی مدیریت سازمانهای آموزشی، مطالعات رفتار سازمانی، فناوریهای نوین و مدیریت منابع انسانی با کارست این ابزار کارآمد در حیطهی پژوهشی؛ قادر به تشخیص وضعیت طفرهروی مجازی کارکنان میشوند.