ارتباط بین خودپنداره و سبک های مصرف از طریق نقش واسطه ای تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان

شهرزاد پور قاسمی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ فیروزه پور قاسمی؛ عباس قائدامینی هارونی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.285449.1216

چکیده
  تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری ...  بیشتر

افزایش آگاهی زیست محیطی مخاطبان از طریق رسانه با تأکید بر تلویزیون (نمونه مورد مطالعه: شهروندان تهرانی)

فاطمه همایونی مقدم؛ امیر مسعود امیر مظاهری؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1401

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.310278.1275

چکیده
  چکیدهآگاهی‌‌بخشی زیست‌محیطی مورد توجه محققان در سال‌های اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخص‌های زیست‌محیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی می‌تواند در کاهش آسیب‌ها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهی‌بخش، رسانه‌ها هستند که در این میان تلویزیون می‌تواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، ...  بیشتر

تحلیل نقش الحان و نغمه‌های موسیقی در تغییر مفهومی آیات قران کریم

حسن سلطانپناه؛ محمد هادی امین ناجی؛ محمد سعید فیاض

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1400

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.284136.1211

چکیده
  بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری ‏اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی ‏دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت ‏نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین ...  بیشتر

بررسی نشانه شناسانه ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس نظریه جان فیسک

زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اسفند 1400

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.297121.1244

چکیده
  این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...  بیشتر

تحلیل شایستگی‌های نویسندگان ورزشی

زهرا عسگری گندمانی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.323500.1329

چکیده
  از آنجاییکه در بازار پر رقابت امروز، کیفیت نویسندگان ورزشی عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشی‌نویسان با نوشتن درباره‌ی ‌بازی‌های ورزشی، شرکت‌کنندگان، تحلیل عملکرد و جریان مداومی از اخبار و گزارش‌های خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ می‌کنند؛ هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگی‌های اساسی مورد نیاز نویسندگان ورزشی ...  بیشتر

تحلیل موانع تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی (مورد مطالعه شبکه استانی همدان)

علی اصغری صارم؛ مهدی بهادریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.333975.1363

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی در راستای تحقق شعار اعلامی مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بود. در این راستا، اقدام به شناسایی موانع تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی در شبکه استانی همدان ...  بیشتر

سالمندان و رسانه‌های اجتماعی: یک مطالعه پدیدارشناسانه

لیلا علوی؛ فاطمه رهنما

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.328247.1348

چکیده
  رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. از طرفی رابطه انواع رسانه‌ها از جمله رسانه‌های اجتماعی آنلاین و زندگی روزمره گروه‌های مختلف شهروندان مورد علاقه محققان قرار گرفته است. مطالعه عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکه‌ها، هدف ...  بیشتر

بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه 90 ‌ایران

نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.323160.1328

چکیده
  ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوه‌های برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه‌ اخیر ایران است که با بهره‌گیری از روش نشانه‌شناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوال‌ها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...  بیشتر

کارکردهای ارتباط غیرکلامی در فرآیندهای یک‌سویه ارتباط رسانه‌ای؛ مورد مطالعه: خبر تلویزیونی 21 سیمای جمهوری اسلامی

مسعود جلیلوند خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.299320.1252

چکیده
  علم ارتباطات در میان فرآیندهای ارتباطی، جایگاه مهمی برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباط‏های یک‌سویه همچون خبر که امکان دریافت بازخورد از سمت مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظه انتقال پیام فراهم نیست، برجسته‏تر است. در این پژوهش با هدف بررسی شش کارکرد شناخته‌شده برای ارتباط غیرکلامی (تاکید، تکمیل، تکذیب، تکرار، ...  بیشتر

هنجاریابی پرسشنامه‌ی‌ طفره‌روی مجازی (CLQ) در میان کارکنان دانشگاهی

ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.319948.1315

چکیده
  همراه با پیشرفت فناوری‌های نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفره‌روی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه‌ی رفتار انحرافی طفره‌روی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه‌های جامع وابسته به وزارت ...  بیشتر

طراحی و اعتبارسنجی الگوی روزنامه‌نگاری علم در عصر رسانه‌های نوین

بهاره صفوی؛ سمیه Somayeh؛ اکرم قدیمی؛ لیلا نیرومند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.326348.1346

چکیده
  روزنامه‌نگاری علم در عصر رسانه‌های دیجیتال از سویی گستره و سرعت پوشش اخبار علمی را افزایش و از سوی دیگر صحت و اعتبار اخبار این حوزه را با تردیدهایی همراه کرده است. هدف پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی روزنامه‌نگاری علم در عصر رسانه‌های نوین می‌باشد. از نظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعه‌ای است. جامعه آماری شامل خبرگان حوزه روزنامه‌نگاری ...  بیشتر

چالش‌ها و فرصت های آموزش مجازی به کودکان در مدارس از منظر ارتباطات (مطالعه موردی: نرم افزار شاد)

مهدیه امیریان؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.338958.1381

چکیده
  هدف این پژوهش کیفی شناسایی مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی به کودکان 7 تا 11 ساله در مدارس، از منظرارتباطات است. در این پژوهش از روش مصاحبه عمیق استفاده شده است. داده‌ها با پرسشنامه نیمه ساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. جامعه آماری معلمان، متخصصان حوزه آموزش، کودک، روانشناسی و ارتباطات هستند که با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر

مطالعه تطبیقی اسناد، قوانین و مقررات مرتبط با حضور کودک در فضای مجازی در ایران، اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده آمریکا

محمدحسین ساعی؛ حامد عابدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آذر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.325369.1344

چکیده
  روندهای فضای مجازی در سال‌های گذشته، به سمت استفاده هرچه بیشتر کودکان از فضای مجازی حکایت دارد،به‌گونه‌ای که فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، به ابزاری مهم برای آموزش کودکان بدل گشتند و ابزارها و دسترسی‌های اتصال به اینترنت بیش از گذشته – البته بدون استقرار زیرساختهای فنی، حقوقی، فرهنگی و اجتماعی لازم- برای حضور و استفاده کودکان ...  بیشتر

ظرفیت‌‌سنجیِ موسیقی قومی کردی، به منظور ترویج فرهنگ کار و فعالیت در برنامه‌‌های رادیویی

زهراالسادات سیدزاده؛ حسن خجسته باقرزاده؛ هوشنگ جاوید

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 دی 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.320717.1318

چکیده
  ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغه‌های مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامه‌سازی رادیو کم‌‌تر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در این‌باره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه می‌توان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانه‌ای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ ...  بیشتر

بررسی نقش و تاثیر شبکه های اجتماعی و جهان فرهنگی بر هویت فرهنگی جوانان

معصومه اسمعیلی؛ مجید رادفر؛ علی باصری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 دی 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.353726.1412

چکیده
  امروزه رشد رسانه‌های فرهنگی و ظهور شبکه‌های اطلاعاتی در اشکال مختلف، موجب بوجود آمدن الگوهای جدیدی از تعاملات بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی متقابل شبکه‌های اجتماعی با هویت فرهنگی جوانان و خانواده‌های آنان است. بدین منظور بر مبنای چهارچوب‌های نظری هویت و رسانه‌ها و با تکیه بر آخرین منابع ...  بیشتر

ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران

سودابه حُسنی دُخت؛ سید محمد زرگر؛ داود نعمتی انارکی؛ احتشام رشیدی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.354184.1413

چکیده
  هدف کلی تحقیق حاضر، ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران است. در تحقیق حاضر با توجه به سؤالات تحقیق و ماهیت اکتشافی بودن آن، جهت‌گیری پژوهش از نوع کیفی با رویکرد داده‌بنیاد و از نظر هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. سطح تحلیل فرد بوده وجامعه آماری پژوهش شامل خبرگان حوزه مدیریت رسانه که شامل اساتید دانشگاهی، مسئولین سازمان ...  بیشتر

شناسایی و رتبه‌بندی رابطه اینترنت و ماهواره بر کنش‌های اجتماعی نسبت به حجاب، به روش تاپسیس و آﻧﺘﺮوپی‌شانون

سحر نقی پور ایوکی؛ محسن نیازی؛ محمد عقیقی؛ امیر رستگارخالد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.360533.1425

چکیده
  یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی می‌باشدکه با ارزش‌های اخلاقی و دینی-سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از تحقیق حاضر، شناسایی و رتبه‌بندی میزان رابطه اینترنت و ماهواره بر انواع کنش‌های اجتماعی مرتبط با حجاب زنان ...  بیشتر

ارائه الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری های کلان شهرهای کشور مورد مطالعه: کلان شهر تبریز

هادی مقدم‌زاده؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید رضا سید جوادین

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.344724.1394

چکیده
  چکیده هدف پژوهش: شهرداریها به لحاظ جایگاه سازمانی که دارند نیازمند مدیران روابط عمومی شایستهای هستند تا از آن طریق بتوانند با مخاطبان متنوع و متکثری که دارند ارتباط برقرار کنند. این تحقیق با هدف ارائه الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداری‏های کلان-شهرهای کشور انجام شد. روش پژوهش: از نظر هدف، بنیادی، از نظر گردآوری داده‌ها کیفی ...  بیشتر