شهرزاد پور قاسمی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی؛ فیروزه پور قاسمی؛ عباس قائدامینی هارونی
چکیده
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری ...
بیشتر
تحقیق حاضرباهدف بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان،دربین جمعیت زنان شهراصفهان انجام گردید.روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی وازحیث هدف کاربردی است .جامعه آماری شامل کلیه جمعیت زنان شهراصفهان که تعداد آن ها نامحدود می باشد که ازاین تعداد با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 426نفربا استفاده از روش هدفمند وابسته به معیاربه عنوان نمونه انتخاب گردیدند. به منظورجمع آوری داده ها ازسه پرسشنامه استانداردابعاد اثربخشی تبلیغات کشاری وهمکاران (2013) ، پرسشنامه استاندارد محقق ساخته ابعاد هشت گانه سبک مصرف والس وپرسشنامه استانداردابعادمفهوم ازخود استفاده شد. و قابلیت اعتماد آن بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اعتبار آن توسط تحلیل عاملی اکتشافی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های حاصل ازفرضیه های پژوهش نشان داد که ابعادمفهوم ازخودبرنوع سبک مصرف تأثیردارندواثربخشی تبلیغات اثرتعدیلی برروی برخی ازسبک مصرف هادارد.بررسی ارتباط بین مفهوم از خود و سبک های مصرف از طریق اثر تعدیل گر تبلیغات اثر بخش در صنعت مد وپوشاک زنان
علی مومنی؛ مهری بهار
چکیده
هدف این پژوهش، مطالعه تبلیغات تلویزیونی «کمیته امداد امام خمینی(ره)» بودهاست. سوال اصلی پژوهش، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه، بودهاست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه، انتخاب ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مطالعه تبلیغات تلویزیونی «کمیته امداد امام خمینی(ره)» بودهاست. سوال اصلی پژوهش، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونههای مورد مطالعه، بودهاست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه، انتخاب شدند و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان میدهد که کمیته امداد برای بازنمایی مفهوم فقر از 6 مؤلفهی زنان سرپرست محض خانواده تکوالد؛ حوزه غذایی، جهتدهنده ارتباطات میانفردی؛ میزانسن کهنه؛ ظاهر مستمندانه؛ اشتغال اجباری زنان و کمکهای خیریه بهمثابه مرتفعکننده فقر ؛ استفاده کردهاست. بهعبارتی کمیته امداد، در انتخاب مؤلفههای فقر، مطابق با تعریف معیارها و مفهوم فقر عمل کردهاست. از طرفی دیگر از فنونی مانند بهکارگیری ارزشها برای اعتبار بخشیدن به خود، جاذبههای احساسی، جواب مثبت فرضی، راهحل ساده، نمادها، داستانمحور بودن، جاذبه اخلاقی و روش غیرمستقیم(نرم) استفادهکردهاند. در نمونههای مورد مطالعه، از رویکرد بازنمایی برساختگرا استفاده شدهاست و درصدد برساخت مفهوم فقر و فقرزدایی بودهاند؛ بهنحوی که ساخت کلیشههای همهفهم درباره فقر و امر خیریه، میسر میشود. این شیوه بازنمایی فقر اجتماعی را رفع نکرده، بلکه باعث تقویت ساختار طبقاتی موجود در جامعه شده و صرفاً با استفاده از برانگیختن احساسات مخاطبان به دنبال کمکهای مردمی و موردی به طبقه محروم جامعه هستند.
حسن سلطانپناه؛ محمد هادی امین ناجی؛ محمد سعید فیاض
چکیده
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین ...
بیشتر
بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین منظور؛ هر یک از مقامهای موسیقی هشتگانه مرسوم در قرائت و موارد مرتبط با آن بعنوان زیربنای اصلی تلاوت مورد مداقّه قرار گرفت. روش تحقیق مقاله پیمایش است و بصورت نمونه گیری تمام شماری از جامعه آماری شامل 86 نفر از متخصصّان و صاحبنظران در حوزه قرائت و موسیقی در سطح کشوری و بین المللی با ابزار پرسشنامه محقّق ساخته انجام یافته است. در این راستا نمونه های عملی از ترکیب نغمات موسیقی با ایه ای شاخص , بعنوان نمونه ای کاربردی در متن اصلی مقاله لحاظ و ماحصل تلفیقی هر مقام از نظر ارتباط مفهومی با ساختار نغمات اجراء شده تشریح گردیده است. یافته های تحقیق نشان می دهد متغیّرهای اصلی تحقیق یعنی تاثیر متقابل نغمات موسیقی در قرائت و تغییر درک مفهومی آیات با درصد بالای متوسّط ارتباط دارند. نتیجه حاصله از تحقیق ؛ اثبات این مدعاست که نغمات موسیقی در تغییر درک مفهومی آیات به هنگام قرائت نقش مستقیم داشته است.
لغات کلیدی : قران ؛ موسیقی ، نغمات ؛ مفاهیم
زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری
چکیده
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...
بیشتر
این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به تعریف اجمالی از نشانه شناسی پرداخته و پس از ارائه دیدگاه جان فیسک، مضامین عمده نظریه او را، در قالب رمزگان اجتماعی، فنی و ایدئولوژی در بستر صحنه های منتخب سریال ساخته بروس میلر بررسی نمودیم. روش تحقیق این پژوهش، از نوع کیفی-تحلیل نشانه شناسی بوده؛ و ابزار گردآوری اطلاعات شامل فیش برداری از کتاب ها و مقالات است. با توجه به بررسی انجام شده می توان گفت این اثر با استفاده از قوانین نشانه شناسی به ارائه ی عمیق مفهوم زیست و بقا پرداخته؛ فرآیند نشانه شناسی، ظرفیت های معناشناختی درونی آن را به مخاطب می نمایاند؛ همچنین نشانه شناسی بیانگر این واقعیت است که تصاویر پس از رمزگشایی و تفسیر، ما را به نتایج جدیدی سوق می دهد و این امکان را فراهم می کند که از ظواهر صرف واقعیت فراتر رفته و از ورای دیگری به درون مایه بپردازیم.
رضا جهانبازی؛ امیررضا تمدن؛ محمدرضا برزویی
چکیده
فضایمجازی، امروزه فراتر از یک فناوری محض است. شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی، آهسته ولی پیوسته در حال ورود به تمامی عرصههای حیات انسان بوده و بر حوزههای مختلفی از جمله سیاست و فرهنگ نیز اثرگذارند. شبکه اجتماعی «توییتر» بهدلیل برخی ویژگیهای منحصر به فردش، در فضایمجازی توانسته مخاطبان زیادی در میان سیاستمداران پیدا ...
بیشتر
فضایمجازی، امروزه فراتر از یک فناوری محض است. شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی، آهسته ولی پیوسته در حال ورود به تمامی عرصههای حیات انسان بوده و بر حوزههای مختلفی از جمله سیاست و فرهنگ نیز اثرگذارند. شبکه اجتماعی «توییتر» بهدلیل برخی ویژگیهای منحصر به فردش، در فضایمجازی توانسته مخاطبان زیادی در میان سیاستمداران پیدا کند؛ بهگونهای که اصطلاح جدیدی با عنوان «توئیپلماسی» یا «توییتر-دیپلماسی» وضع شده است؛ سیاستمداران از طریق توییتر، با مخاطبان گستردهای در کشورهای مختلف ارتباط برقرار کرده و مرزهای دیپلماسی عمومی خود را توسعه دادهاند. این پژوهش، به دنبال بررسی تطبیقی نحوه استفاده سیاستمداران ایران و آمریکا از ابزار توییتر است؛ مورد مطالعه این پژوهش، شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی است. بازه زمانی مورد نظر در بررسی توئیپلماسی دو کشور، از روز شهادت سردار سلیمانی به مدت ده روز (از 13 تا 23 دی ماه سال 1398) بوده است. جمعآوری دادگان با روش هدفمند انجام شده و به دلیل محدود بودن حجم دادگان، از روش تمام شماری به جای نمونهگیری استفاده شده است. در پایان پژوهش، با تأیید فرضیه استفاده حداکثری جریان راست از توییتر در مقایسه با جریان دموکرات، مشخص گردید که توئیپلماسی ایالاتمتحدهآمریکا عمدتاً به دنبال اقناع افکار عمومی در مورد قانونی بودن اقدام خود در ترور سردار سلیمانی و همچنین ضرورت اتحاد سیاسی داخلی در برابر ایران بوده است. در حالیکه توئیپلماسی ایران عمدتاً مبتنی بر گفتمان عاطفی و حول محور بیان ویژگیهای شخصیتی سردار سلیمانی و حتمی بودن انتقامگیری از عاملان ترور ایشان بوده است.
زهره صفوی زاده؛ منا خدابخش
چکیده
این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی چگونگی عملکرد ترجمه سینمایی به مثابه یک عملکرد بینامتنی میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در ادامه مقاله، سه نوع رابطه بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده است؛ که شامل «تکرار، آفرینش وحذف » میباشد. پس از معرفی هریک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی به تفصیل و با ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی چگونگی عملکرد ترجمه سینمایی به مثابه یک عملکرد بینامتنی میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در ادامه مقاله، سه نوع رابطه بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده است؛ که شامل «تکرار، آفرینش وحذف » میباشد. پس از معرفی هریک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی به تفصیل و با ارائه مثالهایی عمدتاً از دو فیلم اقتباسی گاو و درخت گلابی شرح داده شده است. نگارندگان در این مقاله و در جریان معرفی روابط بینامتنی در تلاش برای بررسی چگونگی نشاندار شدن فرامتن سینمایی بهلحاظ فرهنگی میباشند.لازم به ذکر است که طبقه بندی روابط بینامتنی در اقتباس با مبنا قراردادن رویکرد فرکلاف (1995) به متن حاصل ترجمه در این مقاله صورت گرفته است.فرکلاف متن را در تعریف «تکرار نسبی» و «آفرینش نسبی» می داند.از سوی دیگر، طبقه بندی یاکوبسن (2000) از ترجمه مبنای دیگری برای تعریف ترجمه اقتباسی در این مقاله می باشد.
فاطمه همایونی مقدم؛ امیر مسعود امیر مظاهری؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی
چکیده
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامههای تلویزیون بر افزایش آگاهی زیستمحیطی شهروندان تهرانی است. این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن شهروندان 18 سال به بالای مناطق 22 گانه شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انجام شده و از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از «ضریب آلفای کرونباخ» بررسی و برابر 83/0 تعیین شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی، T، لون و کروسکالوالیس استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که 5/61 درصد پاسخگویان از تلویزیون، درخصوص محیطزیست کسب آگاهی میکنند و بیشترین مخاطبان مربوط به شبکه سه با 6/82 درصد میباشد. همچنین در بررسی رابطه تماشای برنامههای تلویزیون و کسب آگاهی در ابعاد اطلاعرسانی و دانشزیستمحیطی مقدار ضریب همبستگی به ترتیب 382/0 و 374/0 بود که وجود رابطه معناداری تأیید شد. در مجموع هر دو بُعد تأثیر رسانه بر افزایش آگاهی را تبیین میکند.
ولیکن برای اثربخشی بیشتر این انتظار وجود دارد در رسانه ملی و به ویژه حوزه سیما برای تولید برنامه با موضوع محیطزیست در شبکههای پرمخاطب با رویکرد تقویت دانش زیستمحیطی، سیاستگذاریهای لازم صورت گیرد.