یزدان شیرمحمدی؛ منیره میراحمدی؛ سید مهدی جلالی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای تلفن همراه دارای پلتفرم واقعیت افزوده در عصر کرونا با بهرهگیری از شیوهی پژوهشی کیفی و کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش، 30 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزه بازاریابی و تبلیغات رسانهای تشکیل میدهند که به شیوه غیر تصادفی و روش گلوله برفی انتخاب و در بخش کمی شامل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای تلفن همراه دارای پلتفرم واقعیت افزوده در عصر کرونا با بهرهگیری از شیوهی پژوهشی کیفی و کمی است. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش، 30 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزه بازاریابی و تبلیغات رسانهای تشکیل میدهند که به شیوه غیر تصادفی و روش گلوله برفی انتخاب و در بخش کمی شامل کاربران فعال تلفن همراه استفاده کننده از اپلیکیشن زاپار است که به روش نمونهگیری در دسترس برآورد شدند. در بخش کیفی، اطلاعات در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین و سپس در بخش کمی با استفاده از جدول کرجسی و مورگان ۱۶۹ شرکت به عنوان نمونه آماری برآورد شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که شرایط على اثرگذار شامل تعامل اپلیکشنهای واقعیت افزوده با مشتریان، تبلیغات ویروسی اپلکیشنهای رسانهای تلفن همراه، جذب مشتریان از طریق تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای تلفن همراه، اثرگذاری تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنها در عصر کرونا است، شرایط مداخلهگر نیز شامل طولانی بودن تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، عدم جایگذاری مناسب تبلیغ شفاهی در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده و استفاده از موضوعات نامرتبط با موضوع تبلیغ در اپلیکیشن میباشد، راهبردهای ارائه شده شامل اجرای زمانبندی دقیق تبلیغات ویروسی رسانهای در اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، استفاده از افراد تأثیرگذار در اثرگذاری تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای واقعیت افزوده، قالببندی درست در تبلیغات ویروسی رسانهای اپلیکیشنهای واقعیت افزوده میباشد. به عنوان پیامدهای طرح موردی جذب مخاطب، برند شدن اپلیکیشن، ایجاد حس رضایت برای مخاطبان و تجربهی خوشایند از استفاده از اپلیکیشن مشخص تعیین شد.
زهره صفوی زاده؛ منا خدابخش
چکیده
این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی چگونگی عملکرد ترجمه سینمایی به مثابه یک عملکرد بینامتنی میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در ادامه مقاله، سه نوع رابطه بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده است؛ که شامل «تکرار، آفرینش وحذف » میباشد. پس از معرفی هریک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی به تفصیل و با ...
بیشتر
این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی چگونگی عملکرد ترجمه سینمایی به مثابه یک عملکرد بینامتنی میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در ادامه مقاله، سه نوع رابطه بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده است؛ که شامل «تکرار، آفرینش وحذف » میباشد. پس از معرفی هریک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی به تفصیل و با ارائه مثالهایی عمدتاً از دو فیلم اقتباسی گاو و درخت گلابی شرح داده شده است. نگارندگان در این مقاله و در جریان معرفی روابط بینامتنی در تلاش برای بررسی چگونگی نشاندار شدن فرامتن سینمایی بهلحاظ فرهنگی میباشند.لازم به ذکر است که طبقه بندی روابط بینامتنی در اقتباس با مبنا قراردادن رویکرد فرکلاف (1995) به متن حاصل ترجمه در این مقاله صورت گرفته است.فرکلاف متن را در تعریف «تکرار نسبی» و «آفرینش نسبی» می داند.از سوی دیگر، طبقه بندی یاکوبسن (2000) از ترجمه مبنای دیگری برای تعریف ترجمه اقتباسی در این مقاله می باشد.
فاطمه همایونی مقدم؛ امیر مسعود امیر مظاهری؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد رضا رسولی
چکیده
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، ...
بیشتر
چکیده
آگاهیبخشی زیستمحیطی مورد توجه محققان در سالهای اخیر بوده است. در کشور ایران با وجود شاخصهای زیستمحیطی نامناسب، افزایش آگاهی مردم و تقویت حس طبیعت دوستی میتواند در کاهش آسیبها مؤثر باشد. یکی از این منابع آگاهیبخش، رسانهها هستند که در این میان تلویزیون میتواند نقشی مؤثر داشته باشد. از این رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامههای تلویزیون بر افزایش آگاهی زیستمحیطی شهروندان تهرانی است. این پژوهش، پیمایشی و جامعه آماری آن شهروندان 18 سال به بالای مناطق 22 گانه شهر تهران بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر میباشد که به روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انجام شده و از نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از «ضریب آلفای کرونباخ» بررسی و برابر 83/0 تعیین شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی، T، لون و کروسکالوالیس استفاده شد. یافتهها حاکی از آن است که 5/61 درصد پاسخگویان از تلویزیون، درخصوص محیطزیست کسب آگاهی میکنند و بیشترین مخاطبان مربوط به شبکه سه با 6/82 درصد میباشد. همچنین در بررسی رابطه تماشای برنامههای تلویزیون و کسب آگاهی در ابعاد اطلاعرسانی و دانشزیستمحیطی مقدار ضریب همبستگی به ترتیب 382/0 و 374/0 بود که وجود رابطه معناداری تأیید شد. در مجموع هر دو بُعد تأثیر رسانه بر افزایش آگاهی را تبیین میکند.
ولیکن برای اثربخشی بیشتر این انتظار وجود دارد در رسانه ملی و به ویژه حوزه سیما برای تولید برنامه با موضوع محیطزیست در شبکههای پرمخاطب با رویکرد تقویت دانش زیستمحیطی، سیاستگذاریهای لازم صورت گیرد.
شیما عظیما؛ پژمان جعفری؛ علی مطیع نصرآبادی؛ نگار سماک نژاد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر محتوای دیداری-شنیداری تبلیغات حاوی جاذبه نوستالژیک شخصی و تاریخی بر نگرش و رفتارخرید مصرف کنندگان انجام گرفته است. به منظور تحقق هدف پژوهش، فرضیات بر پایه گردآوری داده ها بر اساس توزیع و گردآوری پرسشنامه در میان 300 نفر آزمودنی از متولدین دهه شصت هجری شمسی که بر اساس یک طرح عاملی 3(جاذبه تبلیغاتی: تبلیغات ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر محتوای دیداری-شنیداری تبلیغات حاوی جاذبه نوستالژیک شخصی و تاریخی بر نگرش و رفتارخرید مصرف کنندگان انجام گرفته است. به منظور تحقق هدف پژوهش، فرضیات بر پایه گردآوری داده ها بر اساس توزیع و گردآوری پرسشنامه در میان 300 نفر آزمودنی از متولدین دهه شصت هجری شمسی که بر اساس یک طرح عاملی 3(جاذبه تبلیغاتی: تبلیغات با جاذبه نوستالژیک شخصی، تبلیغات با جاذبه نوستالژیک تاریخی و تبلیغات بدون جاذبه نوستالژیک) ×2(نوع تبلیغات: تیزر،پوستر)، به شکل تصادفی در شش گروه جایگزین شده اند پس از انجام مداخله از طریق ارائه محتوای دیداری-شنیداری، به وسیلهی آزمونهای آماری متناسب مورد آزمون قرار گرفته است. در این رابطه، نتایج اثرات تعاملی تحلیل واریانس دوسویه، در سطح اطمینان 95% ، نشان میدهد، زمانی که تبلیغ از نوع پوستر و جاذبه از نوع نوستالژی تاریخی باشد نگرش نسبت به تبلیغات در بالاترین سطح خود بوده است. زمانی که تبلیغ از نوع تیزر و جاذبه از نوع نوستالژی تاریخی باشد نوستالژی برانگیخته شده در بالاترین سطح خود بوده است، زمانی که تبلیغ از نوع پوستر و جاذبه از نوع نوستالژی تاریخی باشد قصد خرید در بالاترین سطح خود بوده است. لذا بر اساس نتایج این پژوهش، به نظر میرسد، تبلیغات تیزری با جاذبه نوستالژیک تاریخی نوستالژی برانگیخته شده بیشتر، و تبلیغات پوستری با جاذبه نوستالژیک تاریخی نگرش مطلوب تری نسبت به تبلیغ و قصد خرید بیشتری را ایجاد مینماید. اما نگرش افراد نسبت به برند در مواجهه با جاذبههای مختلف تفاوت معنا دار ندارد.