تأثیر بازاریابی فیس‌بوک بر جلب رضایت مشتریان محصولات ورزشی

پریا هدایت پور؛ جاسم منوچهری؛ بهزاد سهیلی

دوره 3، شماره 9 ، آذر 1399، ، صفحه 177-157

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.240038.1124

چکیده
  امروزه رویکرد بازاریابی سنتی دیگر نمی‌تواند نیازهای عصر اینترنت را- به‌ویژه در حوزۀ ورزش- برآورده کند. از طرفی، سازمان‌ها و شرکت‌ها، کسب و کار خود را با فعالیت‌های بازاریابی پیش می‌برند و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی از مهمترین ابزارهایی هستند که بازاریابان برای رسیدن به اهداف خود از آن‌ استفاده می‌کنند. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر ...  بیشتر

شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند

جهاندار امیری؛ مهرداد بذرپاش؛ سعید عنایتی

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1399، ، صفحه 182-153

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.249522.1142

چکیده
  استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل ...  بیشتر

تحلیل محتوای کیفی بازنمایی مفهوم فقر و امور خیریه در تبلیغات تلویزیونی صداوسیما (مطالعۀ موردی: تبلیغات کمیتۀ امداد امام خمینی(ره))

علی مومنی؛ مهری بهار

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، ، صفحه 194-165

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.305551.1266

چکیده
  هدف این پژوهش، مطالعۀ تبلیغات تلویزیونی کمیتۀ امداد امام خمینی(ره) ‌است. سؤال اصلی پژوهش نیز، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونه‌های مورد مطالعه ‌است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه انتخاب شدند و با روش ...  بیشتر

تدوین تشبیهی و برخی از نمونه‌‌های مؤثّر آن در سینمای ایران

مریم بهفر؛ مه دخت پورخالقی چترودی؛ احمد ضابطی جهرمی

دوره 4، شماره 14 ، دی 1400، ، صفحه 197-167

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.318497.1312

چکیده
   درک مفاهیم ضمنی و کشف ظرایف تدوین فیلم که کمتر به آن پرداخته شده است، هدف اصلی این پژوهش است. از این رو با انتقال یکی از پرکاربردترین عناصر بلاغی (تشبیه) به مطالعات سینمایی به روشن‌‌سازی چگونگی عمل‌‌کرد تدوین تشبیهی در فیلم‌‌های سینمای ایران پرداخته‌‌ایم. این پژوهش کاربردی با روش توصیفی - تحلیلی و با بهره‌‌گیری از منابع کتابخانه‌‌ای ...  بیشتر

جایگاه روایتگری صوتی در نمایش رادیویی

ابوالفضل حسنیان؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1399، ، صفحه 207-183

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.236298.1122

چکیده
  روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانه‌های غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان می‌بخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، به‌دلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانی‌تر شدن آن می‌شود. ...  بیشتر

تحلیل نقش الحان و نغمه‌های موسیقی در تغییر مفهومی آیات قران کریم

حسن سلطانپناه؛ محمد هادی امین ناجی؛ محمد سعید فیاض

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1400

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.284136.1211

چکیده
  بررسی نغمات موسیقی در تغییر و درک مفهومی آیات قران به هنگام تلاوت و لزوم بکارگیری ‏اصول فنّی موسیقی موضوع مهمّی است که در محافل و مجامع قرانی مغفول واقع شده ولی ‏دارای اهمیّت بسیار زیادی است. با عنایت به این موضوع این مقاله قصد دارد تاثیر قرائت ‏نغمات موسیقی در القای مفاهیم و درک مفهومی متفاوت از آیات قران را بررسی نماید. بدین ...  بیشتر

بررسی نشانه شناسانه ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس نظریه جان فیسک

زهرا قربانی رضوان؛ فاطمه قربانی رضوان؛ فاطمه مصدری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 اسفند 1400

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.297121.1244

چکیده
  این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت زن در سریال سازی غربی براساس آثار بروس میلر می پردازد. هدف پژوهش، کاوشی در نشانه شناسی و چگونگی کاربرد آن بر پایه تحلیل این آثار است. روش نشانه شناسی این نوشتار، براساس نظریه جان فیسک و در سه سطح توصیفی (رمزگان اجتماعی)، بازنمایی (رمزگان فنی) و ایدئولوژیک (رمزگان ایدئولوژیک) است. برای نیل به هدف، نخست به ...  بیشتر

روابط بینامتنی در برخی آثار داریوش مهرجویی

زهره صفوی زاده؛ منا خدابخش

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1401

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.317201.1308

چکیده
  این پژوهش در نظر دارد تا به بررسی چگونگی عملکرد ترجمه سینمایی به مثابه یک عملکرد بینامتنی میان اثر ادبی و اثر سینمایی بپردازد. در ادامه مقاله، سه نوع رابطه بینامتنی در جریان اقتباس سینمایی معرفی شده است؛ که شامل «تکرار، آفرینش وحذف » می‌باشد. پس از معرفی هریک از این روابط، انواع تکرار و آفرینش در برگردان سینمایی به تفصیل و با ...  بیشتر

تحلیل شایستگی‌های نویسندگان ورزشی

زهرا عسگری گندمانی؛ محمد احسانی؛ مرجان صفاری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.323500.1329

چکیده
  از آنجاییکه در بازار پر رقابت امروز، کیفیت نویسندگان ورزشی عاملی مهمی در حفظ خوانندگان است و ورزشی‌نویسان با نوشتن درباره‌ی ‌بازی‌های ورزشی، شرکت‌کنندگان، تحلیل عملکرد و جریان مداومی از اخبار و گزارش‌های خبری، اشتیاق خوانندگان را حفظ می‌کنند؛ هدف از این پژوهش کیفی، تحلیل و شناسایی شایستگی‌های اساسی مورد نیاز نویسندگان ورزشی ...  بیشتر

فراتحلیل تأثیر بازی‌های رایانه‌ای بر رفتار کودکان (مطالعات بازه زمانی 1399 - 1381)

طاها عشایری؛ الهام عباسی؛ طاهره جهان پرور

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.332832.1357

چکیده
  بازی‌های رایانه‌ای یکی از سرگرمی دنیای کودکان در جهان مدرنیته است، گذر از بازی‌های سنتی به بازی‌های مدرن، همراه با جهانی‌شدن و تغییرات سبک زندگی ایرانیان، مهم‌ترین سرگرمی نسل جوان و کودکان، تفریح و اوقات فراغت با بازی‌های رایانه‌ای است، این بازی‌های دارای فرصت و تهدیدهای است که تابع از نحوه عملکرد خانواده، جامعه‌پذیری و مدیریت ...  بیشتر

تحلیل موانع تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی (مورد مطالعه شبکه استانی همدان)

علی اصغری صارم؛ مهدی بهادریان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.333975.1363

چکیده
  هدف این پژوهش ارائه راهکارهایی جهت رفع موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی در راستای تحقق شعار اعلامی مقام معظم رهبری مبنی بر «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بود. در این راستا، اقدام به شناسایی موانع تمایل سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در برنامه‌های تلویزیونی در شبکه استانی همدان ...  بیشتر

سالمندان و رسانه‌های اجتماعی: یک مطالعه پدیدارشناسانه

لیلا علوی؛ فاطمه رهنما

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.328247.1348

چکیده
  رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. از طرفی رابطه انواع رسانه‌ها از جمله رسانه‌های اجتماعی آنلاین و زندگی روزمره گروه‌های مختلف شهروندان مورد علاقه محققان قرار گرفته است. مطالعه عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکه‌ها، هدف ...  بیشتر

نقش مشاهده فیلم های رستگاری بخش و مشاوره ساخت زندگی بر سلامت روان بزرگسالان ایرانی

احسان زرگر خرازی اصفهانی؛ محمد رضا عابدی؛ فهیمه نامدارپور

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.332956.1360

چکیده
  چکیده:مقدمه : روایت های خاصی از زندگی افراد که در اینجا تحت عنوان روایت های رستگاری بخش می نامیم، به طور مثبت در ارتباط با بهزیستی روانی در بزرگسالان آمریکایی است. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه تاثیر مشاهده فیلم های ویژه با وبدون تفسیر بر اساس نظریه مک آدامز و مشاوره ساخت زندگی ساویکاس در ایجاد و یا ارتقا تجربه و کارکرد خودرستگاری بخش و ...  بیشتر

بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه 90 ‌ایران

نسرین محمدپور؛ مسعود تقی آبادی؛ وحید شالچی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.323160.1328

چکیده
  ین پژوهش درصدد واکاوی و فهم شیوه‌های برساخت و بازنمایی سوژه زن مطلقه در سینمای دهه‌ اخیر ایران است که با بهره‌گیری از روش نشانه‌شناسی و تلفیق رویکردهای بارت و فیسک و سلبی و کاودری و چارچوب نظری مبتنی بر ایدئولوژی از منظر آلتوسر و نطریه بازنمایی «هال» صورت گرفته است تا به این سوال‌ها پاسخ دهد که چه معانی و تصاویری از زنان مطلقه ...  بیشتر

کارکردهای ارتباط غیرکلامی در فرآیندهای یک‌سویه ارتباط رسانه‌ای؛ مورد مطالعه: خبر تلویزیونی 21 سیمای جمهوری اسلامی

مسعود جلیلوند خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.299320.1252

چکیده
  علم ارتباطات در میان فرآیندهای ارتباطی، جایگاه مهمی برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباط‏های یک‌سویه همچون خبر که امکان دریافت بازخورد از سمت مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظه انتقال پیام فراهم نیست، برجسته‏تر است. در این پژوهش با هدف بررسی شش کارکرد شناخته‌شده برای ارتباط غیرکلامی (تاکید، تکمیل، تکذیب، تکرار، ...  بیشتر

هنجاریابی پرسشنامه‌ی‌ طفره‌روی مجازی (CLQ) در میان کارکنان دانشگاهی

ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.319948.1315

چکیده
  همراه با پیشرفت فناوری‌های نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفره‌روی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامه‌ی رفتار انحرافی طفره‌روی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاه‌های جامع وابسته به وزارت ...  بیشتر

تحلیل جامعه شناختی بازنمایی سبک زندگی اسلامی ایرانی خانواده در سیمای جمهوری اسلامی

رضا همتی تجرق؛ داود نعمتی انارکی؛ سید محسن بنی هاشمی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.342539.1391

چکیده
      امروزه رسانه‌ها و بویژه تلویزیون در ترویج سبک زندگی دربین  مخاطبان خود نقش محوری و اساسی ایفا می کنند . رسانه ها با به نمایش گذاشتن موئلفه های سبک زندگی، مردم جامعه خود را به سمت آنچه که مورد نظرشان است  هدایت و راهبری می کنند. سیمای جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نیست و بنظر می رسد در تلاش است تا با به نمایش گذاشتن ...  بیشتر

ارائه چارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانه های اجتماعی

مونا جامی پور؛ سید محمد باقر جعفری؛ محمود رشیدی راد؛ غزاله طاهری

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.327820.1347

چکیده
  هدف: با افزایش استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تأثیر محتوای کاربرساخته بر روی تصمیم‌گیری مشتریان افزایش یافته است. اما تاکنون پژوهش جامعی که بتواند به ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانه‌های اجتماعی بپردازد صورت نگرفته است. از این رو، هدف پژوهش ارائه چارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانه‌های اجتماعی می‌باشد.روش‌: ...  بیشتر

فرهنگ و شهرت: چالش‌های تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی

محمد علی طالقانی اصفهانی؛ سعید شریفی؛ مجتبی شاهنوشی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.338886.1384

چکیده
  باریابی جریان شهرت از طریق توسعه فضای مجازی به گفتمان اجتماعی روند تغییرات فرهنگی را با چالش مداخله سلبریتی‌ها مواجه کرده است؛ در واقع سرعت فزاینده نفوذ فضای مجازی در بین جوانان و افزایش سبد مصرف فرهنگی و رسانه‌ای آن‌ها در کنار اقبال به گروه‌های مرجع در این فضا، جهت و ماهیت تغییرات فرهنگی را در سطوح مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ ...  بیشتر

طراحی و اعتبارسنجی الگوی روزنامه‌نگاری علم در عصر رسانه‌های نوین

بهاره صفوی؛ سمیه Somayeh؛ اکرم قدیمی؛ لیلا نیرومند

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.326348.1346

چکیده
  روزنامه‌نگاری علم در عصر رسانه‌های دیجیتال از سویی گستره و سرعت پوشش اخبار علمی را افزایش و از سوی دیگر صحت و اعتبار اخبار این حوزه را با تردیدهایی همراه کرده است. هدف پژوهش طراحی و اعتبارسنجی الگوی روزنامه‌نگاری علم در عصر رسانه‌های نوین می‌باشد. از نظر هدف یک تحقیق کاربردی-توسعه‌ای است. جامعه آماری شامل خبرگان حوزه روزنامه‌نگاری ...  بیشتر

چالش‌ها و فرصت های آموزش مجازی به کودکان در مدارس از منظر ارتباطات (مطالعه موردی: نرم افزار شاد)

مهدیه امیریان؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 مهر 1401

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.338958.1381

چکیده
  هدف این پژوهش کیفی شناسایی مهم‌ترین چالش‌ها و فرصت‌های آموزش مجازی به کودکان 7 تا 11 ساله در مدارس، از منظرارتباطات است. در این پژوهش از روش مصاحبه عمیق استفاده شده است. داده‌ها با پرسشنامه نیمه ساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. جامعه آماری معلمان، متخصصان حوزه آموزش، کودک، روانشناسی و ارتباطات هستند که با روش نمونه‌گیری ...  بیشتر