ایمان، محمدتقی. (1393). روششناسیتحقیقاتکیفی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
تنهایی، ح.ا و جواد نکهت .(1391). شیوهپایاننامهنویسی؛باتأکیدبرروششناسیکیفی، تهران: انتشارات بهمن برنا.
سالمی، آزاده (1391). «درآمدی بر برنامههای سبک زندگی در تلویزیون واقعنما». فصلنامهمطالعاتسبکزندگی. شماره 1: 107-131.
ساوجی، محمد. (1388). «مدرنیته و پسامدرنیسمی». فصلنامهسیاست. شماره 2: 171-192.
شریعتمدار، آسیه. (1396). «تحلیل عوامل مشترک تجربه روانشناختی پدیده رودربایستی: مطالعه کیفی». فصلنامهمطالعاتروانشناسیبالینی. شماره 26: 65-82.
ضابطیجهرمی، احمد. (1394). شکلشناسیوگونهشناسیفیلممستند، تهران: نشر رونق.
کاظمی، محمدرضا. (1389).ساختارشناسیبرنامههای«تلویزیونواقعیتمحور» (RealityTelevision) همراهبابررسیموردیبرنامه«برادرارشد» (BigBrother)، پایاننامه کارشناسیارشد. گروه تولید سیما. دانشکده تولید دانشگاه صداوسیمای جمهوریاسلامیایران.
قاسمی، ابوالحسن. (1388).بررسیتحلیلیمستندتلویزیونی (از 1990 تا 2006 میلادی)، پایاننامه دکتری. گروه پژوهش هنر. دانشکده هنرهای کاربردی. دانشگاه هنر تهران.
مککوئین، دیوید. (1384). راهنمایشناختژانرتلویزیون، ترجمه فاطمه کرمعلی و عصمت گیویان. تهران: ادارهکل پژوهشهای سیمای صداوسیمای جمهوریاسلامیایران.
هیلیارد، رابرت ال. (1389). نویسندگیبرایتلویزیون،رادیوورسانههایجدید، ترجمه: فرزاد فرحزاد، صفورا نوربخش، غلامرضا تجویدی، نیسان گاهان. تهران: مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوریاسلامیایران.
ب) منابع لاتین
Bignell, Jonathan (2005). Big Brother; Reality TV in the Twenty-first Century. Hampshire: Palgrave McMillan.
Bondebjerg, Ib (2002). The Mediation of Everyday Life Genre, Discourse, and Spectacle in Reality TV in Jerslev, Anne (Ed.), Realism and ‘reality’ in Film and Media. Copenhagen: Museum Tusculanum Press.
Casey, Bernadette, Casey, Neil, Calvert, Ben, French, Liam, Lewis, Justin. (Eds.) (2002). Television Studies: The Key Concepts. London and New York: Routledge.
Couldry, Nick (2005). Reality TV, or the Secret Theatre of Neoliberalism. Review of Education, Pedagogy and Cultural Studies, Vol 30, No.1.
Essany, Michael (2008). Reality Check; the Business and Art of Producing Reality TV. Oxford: Elsevier.
Hill, Annette (2005). Reality TV; Audiences and popular factual television. Abingdon: Routledge.
Hill, Annette (2007). Restyling Factual TV; Audiences and news, documentary and reality genres. Abingdon: Routledge.
Huff, Richard (2006). Reality Television. Westport: Prager.
King, Geoff (2005). The Spectacle of the Real: From Hollywood to ‘Reality’ TV and Beyond. Bristol: Intellect Ltd.
Moran, Albert (Ed.) (2009). TV Formats Worldwide; Localizing Global Programs. Chicago: Intellect.
Tsay, M., Krakowiak, K. M., & Kleck, C. A. (2006, June). Redefining reality TV: Exploring viewers’ perceptions of nine subgenres. Paper presented at the 56thannual conference of the International Communication Association, Dresden, Germany.