بررسی زیباشناسی و کارکردهای پیوندسازی در گونه (ژانر) «تلویزیون- واقعیت »

نوع مقاله: ترویجی

نویسنده

دکتری پژوهش هنر دانشگاه شاهد

چکیده

این پژوهش به بررسی دو بُعد زیبا‌شناسی و کارکردی ژانر تلویزیون - واقعیت پرداخته است. به همین منظور، با تمرکز بر ماهیت پیوندی این ژانر- ابعاد گوناگون و مرتبط نظری، ریشه‌های تاریخی، تعاریف، زیرگونه‌ها، شیوه‌های متفاوت پیوندسازی و مسئلۀ واقعیت - بررسی شده‌اند. داده‌ها از طریق مطالعۀ اسنادی، کتابخانه‌ای و مشاهده‌ای گردآوری شده‌ و در بررسی آنها از رویکرد توصیفی-‌تحلیلی استفاده شده است. استفاده از راهکار «پیوندسازی‌ژانری» حاکی از زمینه‌ها و شرایط متفاوت رسانۀ تلویزیون در عصر فناوری‌ و مؤید تحولات قابل‌توجه در ساحت‌های گوناگون ژانری نظیر خالقان، مخاطبان، پژوهشگران و آثار تولیدشده است. پیوندسازی در ژانر تلویزیون - واقعیت حاکی از خلاقیت صنعت تلویزیون برای حفظ جایگاهش در بازار رقابتی (از طریق تلفیق عناصر داستانی و غیرداستانی یا واقعیت و قراردادهای ژانرهای از پیش موجود) است که برای بقا به همنوع‌خواری سبک‌ها و ژانرها و قراردادهای گذشته روی می‌آورد و همزمان با توجه به اصول استانداردسازی و تمایزگذاری، تنوعات گوناگون را عرضه می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Survey on the Aesthetic of Hybrid Functions in Reality TV Genre

نویسنده [English]

  • Vahid A. Moosavi
Ph.D of Arts Research, Shahed University
چکیده [English]

The present research surveys on Aesthetic & Functional aspects of Reality TV genre. For this purpose, by concentrating on the hybrid essence of this genre, different related aspects like historical roots, definitions, sub-genres, various methods of hybridization and the issue of reality have been surveyed. Data have been compiled by library study of documents & observation. The survey has benefited from an analytical-descriptive approach. Using “generic hybridization” solutions indicates that the grounds & conditions of TV medium in the era of technology, justifies noticeable evolutions in different generic realms such as creators, audience, researchers & produced works.  Hybridization in Reality TV genre is an indication of creativity in TV industry for preserving its position in the competitive market (by mixing fiction & non-fiction elements or facts & pre-existing generic conventions).This leads to survival of this genre by cannibalization of past styles, genres & conventions, simultaneously considering the standardization principles & differentiation in diverse variations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • genre
  • Hybridization
  • reality
  • Reality TV
  • subgenre
  1. ضابطی جهرمی، احمد (1394). شکل‌شناسی و گونه‌شناسی فیلم مستند. چاپ دوم. تهران: نشر رونق.
  2. ضابطی جهرمی، احمد (1397). فیلم مستند دورگه: فیلم‌های هیبرید. تهران: نشر رونق.
  3. توفولتی، کیم (1396). بودریار در قابی دیگر. ترجمه وحیداله موسوی. تهران: فرهنگستان هنر.

منابع انگلیسی

 

  1. Altman, Rick (2000). Film/Genre. London: BFI.
  2. Ashcroft, Bill, Griffiths, Gareth & Tiffin, Helen (2013). Postcolonial studies: the key concepts. Routledge.
  3. Baudrillard, Jean (2001). Fragments, trans. Chris Turner, London and New York: Routledge
  4. Bignell, Jonathan (2005).  Big Brother, Reality TV in the Twenty-first Century. Palgrave Macmillan.
  5. Bordwell, D., Staiger, J. and Thompson, K. (1985). The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to I960. London: Routledge.
  6. Bordwell, David & Thompson, Kristin (2013). Film Art: An Introduction. 10th Ed. New York: McGraw-Hill Education.
  7. Corner, John (1995). Television Form and Public Address. London: Edward Arnold.
  8. Corner, John (2000). ‘What Can we Say About “Documentary”?’. Media, Culture and Society, 22: 681–8.
  9. Deuze, Mark (2006). Participation, Remediation, Bricolage: Considering Principal Components of a Digital Culture. The Information Society  An International Journal , Volume 22, 2006 - Issue 2.
  10. Fredric Jameson (1991). Postmodernism, Or the Cultural Logic of Late Capitalism. Duke University Press.
  11. Hammes, Eva Katharina (2015). Glorifying the Simple Life Analyses of Socio-Psychological Constructs in the Context of Reality TV. Springer Gabler.
  12. Hartley, John. 2002. Communication, cultural and media studies: The key concepts. 3rd ed. London: Routlegde.
  13. Hill, Annette (2005). Reality TV Audiences and popular factual television. Routledge.
  14. Kavka, Misha (2012). Reality TV. Edinburgh University Press.
  15. Kilborn, Richard (1994). ‘How real can you get? Recent developments in “reality” television’. European Journal of Communication9.4, pp. 421–39.
  16. Kilborn, Richard (2006). ‘Mixing and Matching’: the Hybridising Impulse in Today’s Factual Television Programming. In: Genre Matters: Essays in Theory and Criticism (ed. -Garin Dowd, Lesley Stevenson & Jeremy Strong). Intellect
  17. Mittell, Jason (2004). Genre and television: from cop shows to cartoons in American culture. Routledge.
  18. Neale, Steve (2000). Genre and Hollywood. Routledge, London and New York.