1. ظرفیت‌سنجی ژانر تراژدی برای نمایشی‌کردن روایت عاشورا به منظور نگارش فیلمنامه

فاطمه سعیدیان؛ مسعود نقاش زاده

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، صفحه 11-32

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81868

چکیده
  تراژدی، یکی از مهم‎ترین گونه­های­ نمایشی است که به بیان جدی‌ترین و مهم‎ترین مسائل بشری می­پردازد. در تراژدی انسان با همه­ توان و مقاومتش در مقابل قدرت­هایی شگرف قرار می­گیرد که او را به سمت سرنوشتی مبهم سوق می­دهند و در ازای رنجی که بر انسان تحمیل می­کنند؛ شناخت و آگاهی ارزانی می­دارند. نمایش­های تراژیک با بازنمایی ...  بیشتر

2. مطالعه نقش داستان‌های مصور و انیمیشن در شکل‌دادن به مفهوم هویت ملی در ژاپن در مقایسه‌ای تطبیقی با ایران

محمدرضا حسنایی؛ سعیده سادات موسوی

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، صفحه 33-64

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81869

چکیده
  از اوایل قرن بیستم داستان­های تصویری به­عنوان ابزار قدرتمندی برای شکل­دهی به مفهوم ملیت و همسوسازی آرا و افکار مردم ژاپن به­کار گرفته شده‌اند. این آثار با بهره­گیری از روش­های هوشمندانه در نحوه­ روایاتشان و نیز قدرتی که در تحریک احساسات و بهجنبش درآوردن قشرهای مختلف مردم داشتند، به­سرعت به ابزار مهمی برای ترویج و تبلیغ ...  بیشتر

3. ساختارشناسی فیلم مستند توضیحی

احمد ضابطی جهرمی؛ محمد سوران قانعی فرد

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، صفحه 65-88

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81871

چکیده
  فیلم مستند توضیحی، در دهه 1930 از میان جنبش مستندسازی گریرسون سر برآورد و با استفاده از گفتار تفسیری «صدای خداگونه»، در خدمت اهداف آموزشی و تبلیغی قرار گرفت. این شیوه از مستندسازی در قالبی بلاغی و استدلالی، مخاطب خود را اغلب با استفاده از صدای یک راوی مورد خطاب قرار می­دهد. مستند توضیحی با توجه به تحولات فنی و زیباشناختی و گسترش ...  بیشتر

4. نشانه‌شناسی جنسیت در فیلم سینمایی «بانو»

سیمین زمانی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ حسین بصیریان جهرمی

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، صفحه 89-106

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81874

چکیده
  پژوهش حاضر به مطالعه نشانه‌شناسانه جنسیت در یکی از آثار مهم سینمایی داریوش مهرجویی پرداخته است. از آنجاکه یکی از مباحث مهم در متون رسانه­ای و آثار سینمایی، ترکیب جنسیت و مباحث پیرامون زنان از سوی سینماگران مؤلف است، مطالعه جنسیت در سینما به­منزله پدیده­ای اجتماعی-فرهنگی می­تواند راهگشای پژوهشگران علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی ...  بیشتر

5. بررسی کنش متقابل دراماتیک بین شخصیت کودک و بزرگسال در نمایش رادیویی بر مبنای نظریه کنش ارتباطی هابرماس

اسری مهدی زاده مقدس؛ محمد اخگری؛ مجید شریف خدایی

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، صفحه 137-156

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81884

چکیده
  زبان کودک از گونه‌های اجتماعی زبان است و هویت مستقلی دارد. ارتباط نادرست کودک و بزرگسال، آن را دچار بحران می‌کند. در نمایش رادیویی، کنش‌ شخصیت‌ها بیشتر از نوع کلامی و دو جانبه‌ است که در خلال این کنش‌های متقابل، معنا خلق می‌شود. در این پژوهش ویژگی‌های کنش شخصیت کودک و همچنین مشخصه‌های الگوی همکنشی صحیح بین این شخصیت و شخصیت بزرگسال ...  بیشتر

6. بررسی تأثیر تکنولوژی دیجیتال بر زیبایی‌شناسی بیان در سینما

امیرحسن ندایی؛ رضا خانلری

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، صفحه 137-156

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81887

چکیده
  با ورود فناوری دیجیتال به سینما، جهانی شبیه­سازی­شده خلق شد تا آن­چه را که وجود نداشت صورت ببخشد. سینمای دیجیتال تبارشناسی خاص خود را داراست؛ نظامی از وانموده­ها که مخاطب آنها را باور می‌کند. پژوهش حاضر، این نظام وانموده­ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. سوال اصلی پژوهش آن است که فناوری دیجیتال چگونه جهانی از وانموده­ها را ...  بیشتر