1. تفاوتهای «خبر جعلی» و «شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریه پردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات

محمدحسین آزادی؛ محمدحسین ساعی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 11-36

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89668

چکیده
  انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و به‌صورت سازمانی و حرفه‌ای اغلب بر بستر رسانه‌های اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته می‌شوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانه‌ای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانه‌ها و پژوهشگران ...  بیشتر

2. استفاده از کتاب صوتی به مثابه یک رسانه برای آموزش تاریخ

ویدا همراز

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 37-56

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89671

چکیده
  در سال‌های اخیر فناوری‌های رسانه‌ای برای کمک به آموزش و پژوهش تاریخ، فرصت‌های جدیدی مهیا کرده است که از آن جمله می‌توان به تولید کتاب صوتی اشاره کرد. کتاب صوتی یا کتاب شنیداری یکی از گونه‌های رسانه‌ای است که به دلیل فضای چندرسانه‌ای در تولید آن، مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است. هدف این مقاله آن است که چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت‌های ...  بیشتر

3. سیاستگذاری در حوزه ارتباطات با موضوع سلامت عمومی

رضا خاشعی

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 57-88

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89672

چکیده
  مقوله سلامت تأثیر انکارناپذیری در توسعه جوامع دارد. همین امر وظیفه سیاست‌گذاران حوزه سلامت را پیچیده‌تر می‌کند. امروزه با توجه به کنترل بیماری‌های واگیر و افزایش طول عمر افراد، بیماری‌هایی شایع شده‌اند که کاملاً به تغذیه انسان ارتباط دارند. اغلب جامعه‌شناسان امروزی بر این باورند که سبک زندگی افراد می‌تواند آنان را سالم نگه ...  بیشتر

4. شناخت شاخصهای محتوایی و شکلی «تلویزیون ـ واقعیت» و اقتضائات استفاده از آن در تلویزیون ایران (مطالعه موردی: مجموعه های تلویزیونی «فرمانده» و «کارآموز»)

محمدحسن فردوسی‌زاده

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 89-114

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89673

چکیده
  «تلویزیون ـ واقعیت» (Reality-TV) از گونه‌ها یا ژانرهای متأخر برنامه‌سازی تلویزیونی است که استقبال گسترده مخاطبان، برنامه‌سازان و شبکه‌های تلویزیونی از این گونه، سبب فراگیری آن شده است. بااین‌وجود، «تلویزیون ـ واقعیت» در ایران به‌طور کافی و همه‌جانبه مطالعه نشده و هنوز تولیدات این گونه در تلویزیون ایران با اشکالات فراوانی ...  بیشتر

5. پساتلویزیون ؛ دگرگونیهای تلویزیون در عصر همگرایی رسانه ها

سیدعماد حسینی

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 115-150

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89676

چکیده
  «پساتلویزیون» اشاره به منسوخ شدن روشی خاص و پایان دوره‌ای دارد که در آن تماشای تلویزیون و مشارکت در آن انحصاری بود. همگرایی، به قابلیت استفاده‌ از چندین سرویس بر روی یک پلتفرم یا دستگاه گیرنده، یا امکان بهره‌برداری از هر سرویس بر روی چند دستگاه اشاره دارد. با دموکراتیزه ‌کردن فرایند تولید و توزیع ویدئو و اینترنتی‌ شدن تلویزیون‌، ...  بیشتر

6. استفاده از مؤلفه ها و مفاهیم سینمایی در طراحی معماری با مضمون حرکت

حورا معتمدی؛ احمد میرزاکوچک خوشنویس

دوره 2، شماره 1 ، بهار 1398، صفحه 152-174

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89675

چکیده
  با توجه به این‌که سینما، یکی از مهم‌ترین رخدادهای رسانه‌ای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایش‌ها در طراحی پروژه‌های معماری است، کشف عمیق‌تر ارتباط زمینه‌های بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری می‌یابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه ...  بیشتر