1. نقش تلویزیون درتوسعه توانمندسازی فردی

میثم سام بند؛ علی اکبر فرهنگی؛ جمشید صالحی صدقیانی؛ محمدرضا قائدی

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، صفحه 11-36

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.210262.1081

چکیده
  رسانه در دنیای امروز به عنوان یک هویت هم­ شأن با دولت است که از حیث تأثیرگذاری تا حد شکل ­دهی به ماهیت فردی و اجتماعی انسان، توانا است. ظرفیت انواع رسانه، به ویژه تلویزیون، به اندازه­ای است که به عنوان عاملی در توسعه انسانی مطرح است. نگاه توسعه انسانی به انسان به مثابه ظرفیتی است که باید شکوفا شود. این شکوفایی جز از مسیر توانمند ...  بیشتر

2. خبرنگاری تلویزیونی در عصر همگرایی رسانه‌ها (مطالعه موردی: میزان و نحوه استفاده خبرنگاران صدا و سیما از رسانه‌های اجتماعی)

علی احمدی

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، صفحه 37-60

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.202421.1067

چکیده
  با وجود گسترش رسانه‌های اجتماعی، هنوز تلویزیون مهم‌ترین و رسمی‌ترین رسانه جمعی محسوب می‌شود اما رسانه‌های اجتماعی امروزه بخشی جدایی‌ناپذیر از حیات حرفه خبرنگاری به شمار می‌روند. این رسانه‌ها توانسته‌اند تا حدودی اقتدار خبرنگاران رسانه‌های سنتی از جمله تلویزیون را زیر سوال ببرند. به نظر می‌رسد خبرنگاران تلویزیون نیز از رسانه‌های ...  بیشتر

3. رتبه‌بندی شبکه‌های اجتماعی مجازی بر اساس میزان رضایتمندی کاربران شهر تهران

محسن نیازی؛ سمیه میری؛ هادی رازقی مله؛ علی فرهادیان

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، صفحه 61-80

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.199700.1064

چکیده
  امروزه، فناوری‌های نوین ارتباطی و شبکه­ های اجتماعی نه تنها جنبۀ مادی و اقتصادی زندگی، بلکه چارچوب­های نمادین آن را نیز دگرگون کرده است. تأثیر این شبکه­ ها به گونه­ ای است که دیگر نمی­ توان زندگی افراد و جوامع را بدون آن‌ها تصور کرد. این پژوهش به بررسی نقش شبکه­ های اجتماعی مجازی در ابعاد مختلف رضایتمندی (انتشار اخبار، ارتقای ...  بیشتر

4. جریان‌های «آلترناتیو» در سینمای جهان و ایران (مطالعۀ موردی جشنوارۀ فیلم عمّار)

شهاب اسفندیاری؛ مریم جمعه

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، صفحه 81-106

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.191258.1048

چکیده
  این مقاله به بررسی جریان‌های آلترناتیو (بدیل) در سینمای جهان و ایران پرداخته و به‌صورت موردی، به آثار به نمایش درآمده در جشنوارۀ فیلم عمّار می‌پردازد. برای ورود به بحث، ابتدا سه موج سینمای آلترناتیو در تاریخ سینمای جهان به طور اجمالی، بررسی می‌شود: سینمای مستقل ایالات متحده، سینمای آوانگارد فرانسه و سینمای سوم آرژانتین. شرایط سیاسی، ...  بیشتر

5. رابطه بین تماشای شبکه استانی مازندران با درونی شدن فرهنگ بومی استان

علی دارابی؛ محسن شاکری نژاد؛ توحید بابایی

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، صفحه 107-136

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.204918.1069

چکیده
       با توجه به گسترش شبکه­ های اجتماعی و ماهواره ­ای، خطر فراموشی فرهنگ­های بومی ایران بیش از پیش احساس می­شود. از آنجایی که یکی از کارکردهای رسانه، انتقال میراث‌فرهنگی و از اهداف تأسیس شبکه‌های استانی توجه و پرداختن به مظاهر فرهنگ­ ها و هویت بومی است، هدف اصلی این پژوهش شناخت رابطه بین تماشای شبکه استانی مازندران ...  بیشتر

6. الگوی مطلوب تولید و پخش آگهی‌های بازرگانی در شبکه‌های رادیویی مراکز استان‌ها (مطالعۀ موردی: صدای خلیج فارس)

علی نوری ممرآبادی؛ طیبه براتی؛ احمد میرزایی

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، صفحه 137-172

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.199502.1063

چکیده
  «تبلیغات»، رایج‌ترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهم‌ترین و دردسترس‌ترین ابزارهای رسانه‌ای برای تبلیغات بازرگانی به‌شمار می‌رفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهی‌های بازرگانی درشبکه‌های رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آن‌ها را با هم ...  بیشتر