اسماعیل افقهی؛ علی حمیدی زاده؛ اعظم میرزمانی؛ سیدحسین شرف الدین
چکیده
مخاطبان، مهمترین سرمایۀ رسانههای جمعی محسوب میشوند. از اینرو، جذب و حفظ مخاطب همواره یکی از دغدغهها اصلی سازمانهای رسانهای است. این دغدغه ، مشابه دغدغۀ سودآوری در سازمانهای تجاری است. برندینگ برای هر سازمان رسانهای ، ارزشی ویژه ایجاد میکند، باعث تمایز آن با رقبا میشود و برای مشتری یا مخاطب، معنا خلق میکند. یکی ...
بیشتر
مخاطبان، مهمترین سرمایۀ رسانههای جمعی محسوب میشوند. از اینرو، جذب و حفظ مخاطب همواره یکی از دغدغهها اصلی سازمانهای رسانهای است. این دغدغه ، مشابه دغدغۀ سودآوری در سازمانهای تجاری است. برندینگ برای هر سازمان رسانهای ، ارزشی ویژه ایجاد میکند، باعث تمایز آن با رقبا میشود و برای مشتری یا مخاطب، معنا خلق میکند. یکی از راهکارهای جذب و حفظ مخاطب، ایجاد برند برای رسانههای خبری است. هدف از انجام این تحقیق، پاسخگویی به این سؤال است که: چه عواملی در برند شدن یک رسانۀ خبری مؤثرند؟ برای پاسخ به این سؤال از روش «متاسنتز» استفاده کردهایم. جامعۀ آماری این تحقیق، مطالعات کیفی است که با موضوع برند رسانه بهویژه برند رسانۀ خبری در بازۀ زمانی سالهای 2000 تا 2017 منتشر شدهاند. با استفاده از تحلیل محتوا، درمجموع، تعداد 87 کد، 18 مفهوم و 5 مقوله برای برند رسانۀ خبری کشف و برچسبگذاری شدند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که عواملی چون: اداره و سازمان، پیام، ارتباطات، مخاطبان و ارزشها در برند شدن یک رسانۀ خبری مؤثرند.
احمد ضابطی جهرمی؛ محمد راهبریان یزدی
چکیده
هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند - بهمنظور تحلیل ساختار و محتوای آنها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانهای انجامشده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریهپرداز آمریکایی حوزه روانشناسی آموزش) است.گروهی از فیلمهای آموزشی مورد استفاده در نظام آموزشوپرورش ...
بیشتر
هدف این پژوهش که با مشاهده تعدادی از آثار مستند - بهمنظور تحلیل ساختار و محتوای آنها - در ترکیب با روش پژوهش کتابخانهای انجامشده، تعیین الگویی کاربردی برای تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی بر مبنای نظریه دیوید آزوبل(1918-2008) ( نظریهپرداز آمریکایی حوزه روانشناسی آموزش) است.گروهی از فیلمهای آموزشی مورد استفاده در نظام آموزشوپرورش ایران و سایتهای تولیدکننده محتوای آنها (برای نمونه سایت فرا درس) همچنین مستندهای وبی (Web documentary) تعاملی «مردی با دوربین فیلمبرداری: یک نسخه جهانی» (2010)، « سفر به انتهای زغالسنگ» (2008) بهعنوان نمونههای هدفمند، در این پژوهش بررسیشدهاند. تعیین مهمترین یا اصلیترین معیارها و اصول تولید فیلم مستند آموزشی تعاملی، همچنین شناخت ویژگیها و معرفی انواع ساختارهای آن ، عمدهترین هدف این پژوهش است که در کانون آن ، نظریه روانشناسی آموزش آزوبل برای تعلیم مخاطب قرار دارد. الگوی پیشنهادی مقاله برای ساخت مستند آموزشی تعاملی متوجه پاسخ به این پرسش کلیدی است : در شیوههای نوین آموزش با استفاده از رسانههای دیداری- شنیداری امروزی، چگونه میتوان از فیلم مستند با ساختار تعاملی، بهمثابه جانشین آموزگار ، در حیطه آموزش استفاده کرد؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که در مرحله تولید این نوع مستند، انتخاب مخاطب فیلم اولاً باید منطبق با الگوی « یادگیری معنادار» صورت گیرد ، ثانیاً مستند آموزشی با ساختار تعاملی کاملاً باز ، مناسبترین نوع فیلم در حیطه آموزش رسانههای دیداری - شنیداری با پلتفرمهای دیجیتال است . ثالثاً این فرم مستند میتواند یاد دهنده و یادگیرنده را از حضور فیزیکی در فضای سنتی آموزش - در کلاس درس - بینیاز کند و آن دو ، ارتباطی متقابل و پویا با یکدیگر داشته باشند.
محمد گنجی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ سمانه فروغی
چکیده
یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، بهویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل میدهد، تماشای فیلمهای انیمیشن است. این نوع فیلم، دیدگاه هایی را دربارهی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش میگذارد. جهانبینیهای که دربارهی کودکان در آثار انیمیشن ارائه میشود تصادفی نبوده و منطبق با ...
بیشتر
یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، بهویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل میدهد، تماشای فیلمهای انیمیشن است. این نوع فیلم، دیدگاه هایی را دربارهی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش میگذارد. جهانبینیهای که دربارهی کودکان در آثار انیمیشن ارائه میشود تصادفی نبوده و منطبق با رمزگذاریهای خاصی صورت میپذیرد. هدف این پژوهش تحلیل نشانه شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی انیمیشن «بچه های ساختمان گلها»که در سال1395-1394تولید و در 91 قسمت ده دقیقه ای از شبکه ی پویا پخششده، پرداختهایم و کلیه قسمتهای این مجموعه را برای این منظور، مشاهده و تحلیل کردهایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که: در این مجموعه ، با نوعی بازنمایی توأم با «خوبنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجهیم. شخصیت کودکان مجموعه، در جایگاه طبیعی سن خود بازنمایی نمیشوند، بلکه بزرگتر و بالغتر از سن زیستیشان نمایش دار میآیند. چنین الگویی از بازنمایی ، بهطورکلی ، در چهارچوب گفتمان «مدرن» جای میگیرد. ازاینرو ، مجموعه انیمیشن«بچههای ساختمان گلها» در صدد معرفی الگوی دوران کودکی با مؤلفههای گفتمان مدرن است.
عاصمه قاسمی
چکیده
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما ، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تأثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با 30 نفر از زنان فعال در عرصههای مختلف رسانهای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه ...
بیشتر
این مقاله با بررسی موقعیت شغلی و کار زنان در سازمان صدا و سیما ، درصدد شناسایی مهمترین چالش های حرفه ای زنان شاغل در این سازمان و تأثیر آنها بر بازنمایی زنان در این رسانه است. محقق با استفاده از روش پژوهش کیفی ، داده های تحقیق را در مصاحبه هایی با 30 نفر از زنان فعال در عرصههای مختلف رسانهای، مانند مدیریت، کارگردانی، تهیه کنندگی و خبرنگاری، جمع آوری و به روش تحلیل تماتیک مورد بررسی قرار داده است که از این طریق ، چهار تم انگیزه ها، خانواده و مادری، چالشهای سازمانی و جنسیتی شناسایی شده اند. محقق با تحلیل تم چالشها ی سازمانی به این نتیجه رسیده که علی رغم تاکید سیاست های کلان سازمان صدا وسیما بر تکریم جایگاه زنان و نفی شئ انگاری زن در رسانه، زنان در محیط کار خود ، سیاستها و خط مشیهای اجرایی مشخصی در زمینه بسط فرصتها و شرایط پیشرفت کار حرفهای مشاهده نمی کنند. محقق مقاله در انتها پیشنهاد میکند که تدوین سیاستها و خط مشیها در این زمینه ، بر اساس الگوی سوم «زن مسلمان ایرانی» در دستور کار این سازمان قرار گیرد.
سیدمحمدصادق مرکبی؛ مرتضی سامانی
چکیده
چند سالی است که موضوع تولید برنامههای مشارکتی به یکی از مسائل قابل اعتنای سازمان صدا و سیما تبدیل شده است. کمبود بودجه و وابستگی برنامهسازی به سرمایه، یکی از زمینههای اهمیت یافتن این شیوه از برنامهسازی است. چالشهای موجود در این عرصه، زمینهساز انتخاب موضوع مقالهای با عنوان آسیبشناسی برنامهسازی مشارکتی در سیمای جمهوری ...
بیشتر
چند سالی است که موضوع تولید برنامههای مشارکتی به یکی از مسائل قابل اعتنای سازمان صدا و سیما تبدیل شده است. کمبود بودجه و وابستگی برنامهسازی به سرمایه، یکی از زمینههای اهمیت یافتن این شیوه از برنامهسازی است. چالشهای موجود در این عرصه، زمینهساز انتخاب موضوع مقالهای با عنوان آسیبشناسی برنامهسازی مشارکتی در سیمای جمهوری اسلامی و راهکارهای اصلاح آن شد. هدف از این مقاله تلاش برای فهم این مسائل و آسیبها در مسیر تولید بایستة این نوع از برنامهسازی است، و در ادامه ارائه راهحلهایی برای رفع آنها با هدف ارتقاء سطح برنامهسازی مشارکتی است. سؤال اصلی مقاله؛ آسیبها و مسائل برنامهسازی مشارکتی کدامند؟ و با چه راهکارهایی میتوان بر کارایی و تعالی این نوع برنامهها افزود؟ بعد از بررسی روند ساخت برنامههای مشارکتی از سه منظر مدیریتی، تولید و پخش، و نظارت و ارزیابی؛ مسألة اصلی مقاله «فقدان لایة مدیریتیِ مستقل متکی بر مشاوره خلاق، حد فاصل بین بخش تولید شبکهها و حامیان مالی برنامهها است».در روش پژوهش، از روش کیفی و مصاحبة عمیق با مدیران، برنامهسازان و کارشناسان حوزة تولید، استفاده شده است. در یافتهها به سه دسته چالشها از منظرهای مدیریتی، تولیدی و پخشی، و نظارتی دست یافته و در مجموع با 17 کدمحور تقسیمبندی شده، راهکارهایی نیز از این سه منظر، برای پیشنهاد بهبود وضعیت موجود ارائه شده است. تشکیل یک کمیتة اعتبارسنجیِ برندها، بازمهندسی کمکردن هزینة ساختِ برنامهها، افزایش اعتماد و اقبال مخاطبان، و تشکیل گروهی متمرکز متشکل از کارشناسان اقتصاد و رسانه، به منظور واسطگری بین حامیان مالی با رسانة ملی، از جمله نتایج و پیشنهادات این مقاله است.
سید بشیر حسینی؛ آرین طاهری؛ مسعود علیدادی
چکیده
هدف این پژوهش، تبیین وجوه تمایز رئالیسم و ناتورالیسم ، بهعنوان دو سبک عمده ، در حوزه هنر سینما است. برای این منظور، نخست زمینههای تاریخی شکلگیری این دو مکتب و مضامین محوری آنها را مرور میکنیم. سپس با استفاده از رهیافت مطالعه موردی مقایسهای، نسبت دو فیلم از سینمای ایران («جدایی نادر از سیمین» و «ابد و یک روز») ...
بیشتر
هدف این پژوهش، تبیین وجوه تمایز رئالیسم و ناتورالیسم ، بهعنوان دو سبک عمده ، در حوزه هنر سینما است. برای این منظور، نخست زمینههای تاریخی شکلگیری این دو مکتب و مضامین محوری آنها را مرور میکنیم. سپس با استفاده از رهیافت مطالعه موردی مقایسهای، نسبت دو فیلم از سینمای ایران («جدایی نادر از سیمین» و «ابد و یک روز») را برای نمونه با ویژگیهای درون مایهای و زیباییشناختی دو سبک مذکور بررسی مینماییم تا معلوم کنیم که: تمایزات درونمایهای این دو سبک سینمایی ، چگونه خود را در ویژگیهای شکلی این فیلمها نمایان میکنند؟ در این پژوهش از روش تحلیل متن برای مقایسۀ ویژگی رمزگانهای نظام سبکی متفاوت این دو فیلم، به همین منظور استفادهشده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که :عوامل دخیل در ساختار روایی فیلم ناتورالیستی، در مقایسه با فیلم رئالیستی، از جمله عناصر مؤثر در شکلگیری سبک و خلق فرم سینمایی(نظیر موقعیت استقرار دوربین، عمق میدان وضوح تصویر، مقیاس بصری نماها، شیوه تدوین و طول زمانی نماها) از ویژگیهای متفاوت و متمایزی در این دو سبک برخوردارند.