1. آینده‌پژوهی عوامل مؤثر بر فعالیت سازمان صدا و سیما در اینترنت (در افق ۱۴۰۴)

محمد مهدی مولایی؛ حامد طالبیان؛ امید جهانشاهی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1399، صفحه 40-11

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.263484.1180

چکیده
  فعالیت مؤثر سازمان صدا و سیما در اینترنت، مستلزم شناسایی عناصر آیندة مرتبط با فضای مجازی است. در این پژوهش، از روش «پویش محیط» بهره گرفته‌ایم تا در مسیر این شناخت قرار گیریم. هدف تحقیق، شناسایی عوامل کلیدی در محیط رقابت، نیروهای پیش‌ران در محیط خارجی، پیش‌مشخص‌ها و عناصر روندگونه و عدم قطعیت‌هاست. برای انجام پویش محیط، دو ...  بیشتر

2. نقش برنامه‌های سیمای مرکز ایلام در افزایش احساس امنیت اجتماعی جوانان

علی اسدی؛ خلیل میرزایی؛ علیرضا محسنی تبریزی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1399، صفحه 72-41

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.271716.1197

چکیده
  احساس امنیت، یکی از مولفه‌های کیفیت زندگی است که نبود آن، به بروز آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود. از آنجا که رسانه‌ها، به‌ویژه تلویزیون، نقشی مهم در ایجاد احساس امنیت دارند، این پژوهش، درصدد واکاوی تأثیر برنامه‌های سیمای ایلام بر احساس امنیت اجتماعی مخاطبان جوان است. این پژوهش، به روش کیفی، انجام گرفته و جامعة آماری آن را کارشناسان ...  بیشتر

3. شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدۀ وارونگی افکار عمومی

سپهر خلجی؛ فائزه تقیپور؛ رضا اسماعیلی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1399، صفحه 119-73

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.256716.1170

چکیده
  این پژوهش، درصدد شناسایی عوامل مؤثر در بروز پدیدة وارونگی افکار عمومی است. روش تحقیق، کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده و در این راستا، با 21 تن از کارشناسان و صاحبنظران علوم ارتباطات، رسانه‌، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، مصاحبة عمیق نیمه‌ساختاریافته انجام شده است. روش نمونه‌گیری نیز، هدفمند وابسته به معیار است. یافته‌های تحقیق نشان ...  بیشتر

4. بنیان‌های انسان‌شناسیِ نظریه‌پردازی ارتباطی و سیاست‌گذاری رسانه‌ای

ابراهیم احراری؛ زهرا خرازی محمدوندی آذر؛ نسیم مجیدی قهرودی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1399، صفحه 152-121

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.266242.1185

چکیده
  این پژوهش، مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای درمورد تأثیرات «انسان‌شناسی فلسفی» بر «نظریه‌پردازی ارتباطات و سیاست‌گذاری رسانه‌ای» است و درصدد بررسی این مسئله است که پارادایم- شیفت در اندیشة انسان‌شناسی، چگونه دانش ارتباطات را دستخوش دگرگونی کرده است. برای رسیدن به این هدف، با استفاده از روش تحقیق کتابخانه‌ای و فوکوس‌گروپ، ...  بیشتر

5. شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند

جهاندار امیری؛ مهرداد بذرپاش؛ سعید عنایتی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1399، صفحه 182-153

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.249522.1142

چکیده
  استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل ...  بیشتر

6. جایگاه روایتگری صوتی در نمایش رادیویی

ابوالفضل حسنیان؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1399، صفحه 207-183

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.236298.1122

چکیده
  روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانه‌های غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان می‌بخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، به‌دلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانی‌تر شدن آن می‌شود. ...  بیشتر