1. تبیین فرهنگ هواداری مجازی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام: دلایل و زمینه ها (مورد مطالعه: هواداران سلبریتی ها)

حسن اسدزاده شهیر؛ طاهر روشندل اربطانی؛ اسماعیل سعدی پور؛ اکبر نصراللهی

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، صفحه 38-5

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.139027

چکیده
  گسـترش شـبکه ­های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی­ نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، ...  بیشتر

2. ارائۀ الگوی روزنامه‌نگاری شهروندی به منظور ارتقای حقوق شهروندی در ایران

مهدی خسروشاهی؛ فائزه تقی پور؛ رضا ابراهیم زاده

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، صفحه 66-39

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.140247

چکیده
  روزنامه‌نگاری ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺑﻪ ﻧﻮعی از روزنامه‌نگاری اطلاق می‌شود ﻛﻪ اﻏﻠﺐ ﺗﻮﺳﻂ ﺷـﻬﺮوﻧﺪانِ غیرحرفه‌ای و ﺑﻴﺮون از ﺳﺎزﻣﺎن رسانه‌ای رسانه‌های ﺟﺮﻳﺎن اصلی و رسمی ﺗﻮﻟﻴﺪ می‌شود، ﻫﺮﭼﻨﺪ اﻣﻜﺎن دارد حرفه‌ای‌ها ﻧﻴﺰ در تولید محتوا مشارکت کنند. هدف این پژوهش، طراحی و ارائۀ الگوی روزنامه‌‌نگاری ‌‌شهروندی به ‌‌منظور ...  بیشتر

3. ارائۀ چارچوب سیاست‌گذاری کسب‌وکارهای پلتفرمی در ایران

زهرا خلیلی؛ سمیه لبافی؛ داتیس خواجه ئیان

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، صفحه 91-67

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.140010

چکیده
  هدف این پژوهش، ارائۀ چارچوب سیاست‌گذاری کسب‌وکارهای پلتفرمی در ایران از طریق شناسایی آسیب‌ها و اصول سیاستی، موانع و الزامات سیاستی این حوزه است. رویکرد پژوهش، کیفی و از روش تحلیل تم برای تحلیل داده‌ها استفاده شده است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مطالعۀ اسنادی و مصاحبه‌های عمیق و نیمه‌ساختاریافته با 14 تن از خبرگان این حوزه، شامل ...  بیشتر

4. تحلیل گفتمان سایت‌های خبری العربیۀ فارسی و خبرگزاری صداوسیما در پوشش اخبار «کاهش تعهدات برجامی ایران»

حسن قاسمی؛ لیلا نیرومند؛ آنی میرزاخانیان

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، صفحه 121-93

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.140448

چکیده
  ایران، یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، به تعهدات خود عمل کرد، ولی پس از گذشت این مدت، به تدریج اجرای تعهدات خود را کاهش داد. رسانه‌های گوناگون برمبنای گفتمان خود، نسبت به پوشش اخبار کاهش تعهدات برجامی ایران، اقدام کردند. العربیۀ فارسی و خبرگزاری صداوسیما، دو رسانۀ مهم منطقه هستند که هرکدام، از زاویۀ نگاهی متفاوت و براساس گفتمان‌های ...  بیشتر

5. طراحی مدل نوسازی استراتژیک کارآفرینانه در سازمان‌های رسانه‌ای

امیرمحمد کلابی

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، صفحه 145-123

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.137533

چکیده
  با توجه به ویژگی‌های پویای صنعت رسانه و بازار محصولات رسانه‌ای، تحولات بیرونی و درونی این صنعت، بسیار زیاد هستند و سازگاری با این تغییرات، از جمله نیازهای مدیریت است. نوسازی استراتژیک کارآفرینانه، عاملی است که به موفقیت بلندمدت سازمان و بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی کمک خواهد کرد. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعه‌ای- کاربردی و از ...  بیشتر

6. مطالعۀ ساختار تکوینی هویت زنانه در تولیدات رسانه‌ای (مطالعۀ موردی: نمایشنامه‌های رادیویی دهۀ 70 شمسی)

مژده نادری گرنا؛ مجید شریف خدایی؛ محمد اخگری

دوره 4، پیاپی 13 ، پاییز 1400، صفحه 173-147

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.140294

چکیده
   یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بشر، یافتن پاسخی برای مفهوم هویت بوده و هست. اما تا امروز، تعریف روشنی در این خصوص ارائه نشده‌ است. هویت در معنای عام، مجموعه‌ای است از نگرش‌ها، ویژگی‌ها و روحیات فرد و آنچه وی را از دیگران متمایز می‌کند، اما جدا از این مفهوم عام، با وجود پژوهش‌های بسیار، آن‌چنان که باید، به هویت زنانه پرداخته ...  بیشتر