1. واکاوی شیوه های به کارگیری صفحه نمایش دوم در تولید برنامه‌ های ورزشی تعاملی تلویزیون

بهمن رضائی؛ سیدمحمدصادق مرکبی؛ حمید قاسمی؛ الهه شاکری داریانی

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22085/jiscm.2021.314211.1292

چکیده
  با پر رنگ شدن نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره و ورود آن‌ها به جریان اصلی رسانه‌ای دنیا، رسانه‌های سنتی تولیدات خود را متحول کردند و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان رقیب قدرتمند پذیرفتند و درنتیجه، مخاطبان منفعل دیروز به کاربران فعال امروز تبدیل شدند. باتوجه‌به این‌که برنامه‌های ورزشی بخش عظیمی از محبوبیت و تولیدات تلویزیونی ...  بیشتر

2. تحلیل موانع فراروی توسعة آموزش سواد رسانه‌ای در مدارس ایران از منظر سیاست‌گذاران، مجریان سواد رسانه‌ای و متخصصان رسانه

منصور ساعی؛ حسین بصیریان جهرمی؛ امیرحسین دهزاد

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.140604

چکیده
  امروزه همه ما انسان‌ها در یک «جامعه رسانه‌ای شده» زندگی می‌کنیم. جایی که درآن تقریباً همه ابعاد حیات فردی، اجتماعی و فرهنگی ما تحت تأثیر رسانه و فناوری‌های ارتباطی قرار گرفته است. حضور فراگیر رسانه‌ها در تمام عرصه‌های حیات فردی واجتماعی ما موجب شده تا «آموزش سواد رسانه‌ای» به عنوان «رویکرد آموزش نوین در قرن 21اُم» ...  بیشتر

3. کاربست نظریۀ پنجرۀ جوهری در تحلیل روابط اجتماعی (براساس رویکرد تحلیلی یونگ)

مهدیه بخشی؛ سروناز تربتی؛ علی جعفری؛ سید محمد دادگران؛ حبیب صبوری

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.137124

چکیده
  هدف این پژوهش، تحلیل رمان «احتمالاً گم‌ شده‌ام» نوشتۀ سارا سالار و تبیین این مسئله است که در جامعۀ ایرانی، میان روابط اجتماعی با مفاهیم روان‌شناسانه و کهن‌الگوهای یونگ، چه نسبتی وجود دارد؟ به‌علاوه، کهن‌الگوها چگونه روابط ما را با خود و دیگران تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؟ بر این اساس، با کاربست ترکیبی نظریۀ پنجرۀ جوهری جوزف ...  بیشتر

4. واکاوی عوامل کششی موثر بر قصد استفاده از تجارت اجتماعی در بین کاربران ایرانی

مسلم ابراهیمی تبار؛ محمد غفاری

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.138944

چکیده
  محبوبیت رسانه‌های اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژی‌های شرکت‌ها شده است. به عبارتی شرکت‌ها سعی نموده‌اند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصول محور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتری محور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. لذا در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که قصد مشتری ...  بیشتر

5. تحلیل انتقادی‎ـ ساختاری مقالات حوزۀ تحلیل گفتمان انتقادی در زبان فارسی در سایت ISC

محسن نوبخت

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.309218.1273

چکیده
  تحلیل گفتمان، حوزه‏ای میان‏رشته‏ایست که در طیفی از رشته‏های علوم انسانی موردتوجه قرار گرفته‏است؛ از زبان‏شناسی تا جامعه‏شناسی و مطالعات ادبی و ارتباطات و فلسفه. هدف مقالۀ حاضر تحلیل محتوای مقالات علمی‎ـ پژوهشی در حوزۀ تحلیل گفتمان انتقادی است تا تصویری از وضعیت پژوهش‎های انجام‎شده در این حوزه و طرحی برای پژوهش‎های ...  بیشتر

6. تحلیل محتوای کیفی بازنمایی مفهوم فقر و امر خیریه در تبلیغات تلویزیونی صداوسیما: مطالعه موردی تبلیغات کمیته امداد امام خمینی(ره)

علی مومنی؛ مهری بهار

دوره 4، پیاپی 14 ، زمستان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.140153

چکیده
  هدف این پژوهش، مطالعه تبلیغات تلویزیونی «کمیته امداد امام خمینی(ره)» بوده‌است. سوال اصلی پژوهش، چگونگی بازنمایی مفهوم فقر در تبلیغات و چگونگی استفاده از فنون تبلیغی برای مشارکت در فعالیت خیریه، در نمونه‌های مورد مطالعه، بوده‌است. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف‌مند و با راهبرد شدت، 4 نمونه از تبلیغات، برای مطالعه، انتخاب ...  بیشتر