هادی مقدمزاده؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید رضا سید جوادین
چکیده
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریهای کلانشهرهای کشور است. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری دادهها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از دادهها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام شده است. جامعۀ موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف این پژوهش، ارائۀ الگوی شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریهای کلانشهرهای کشور است. این تحقیق از نظر هدف، بنیادی و از نظر گردآوری دادهها، کیفی است و با رویکرد نظریۀ برخاسته از دادهها و طرح نوخاستۀ گلیزر انجام شده است. جامعۀ موردبررسی شامل مدیران روابط عمومی، شهرداران و خبرگان دانشگاهی بودند که به روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 11 نفر از ایشان شناسایی و مصاحبه نیمساختاریافته انجام شد. تحلیل دادهها نیز با کاربست روش دپوی و گیتلین (2005) انجام شد. پایایی مصاحبهها در دو حالت بازکدگذاری پژوهشگر(۹۲.۹)و بازکدگذاری توسط کدگذار (۷۹.۳) دیگر انجام شد. روایی مصاحبهها نیز از طریق سه روش درگیری طولانی مدت، پرسش و جستجوگری از همکاران و تأیید به وسیله افراد مطالعه تأیید شد. شایستگی مدیران روابط عمومی شهرداریها در قالب 8 شایستگی اصلی شامل: شایستگی دانشی و روشی، اخلاق حرفهای، مهارتهای رسانهای، مهارتهای مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارتهای نگرشی، احصا شد؛ نخست، شایستگی دانشی است که به ویژگیها و شناخت مدیر روابط عمومی از دانشهای پایه و اساسی برای احراز مسئولیت در جایگاه مدیریت در بخش روابط عمومی دلالت دارد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد شایستگیهای مدیریتی شامل: مهارتهای مدیریتی، تعاملات فراسازمانی، دانش سازمانی، مهارت انواع تفکر و مهارتهای نگرشی در میان دیگر شایستگیها برای یک مدیر روابط عمومی موفق، اهمیت بیشتری خواهد داشت. از آنجا که شایستگیهای احصاشده با استفاده از دادههای این پژوهش، جامع بوده و همچنین مسائل پیشرو و فعالیت مدیران روابط عمومی در شهرداریهای کلانشهرها با هم مشابه است، نتایج این پژوهش برای مدیران روابط عمومی در شهرداری دیگر کلانشهرها نیز کاربردی خواهد بود.
ناهید مونسان؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید وحید عقیلی
چکیده
شناخت محیط سازمانها و تعیین استراتژیهای مناسب برای بقا و رشد، یکی از فعالیتهای سازمانهای دولتی و شرکتهاست. هدف اصلی این پژوهش، تعیین استراتژیهای مناسب برای توسعۀ فعالیتهای روابط عمومی نظام بانکی در حوزۀ رسانههای اجتماعی است. همچنین در این پژوهش، از تکنیک دلفی برای جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است؛ در این زمینه، ...
بیشتر
شناخت محیط سازمانها و تعیین استراتژیهای مناسب برای بقا و رشد، یکی از فعالیتهای سازمانهای دولتی و شرکتهاست. هدف اصلی این پژوهش، تعیین استراتژیهای مناسب برای توسعۀ فعالیتهای روابط عمومی نظام بانکی در حوزۀ رسانههای اجتماعی است. همچنین در این پژوهش، از تکنیک دلفی برای جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است؛ در این زمینه، با استفاده از ابزار مصاحبه، دادههای اولیه، جمعآوری و سپس با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، دادههای ثانویه جمعآوری و تحلیل شدند. براساس یافتهها، روابط عمومی نظام بانکی، بهمنظور انجام فعالیتهای ترویجی، هشت نقطهقوت و هفت نقطهضعف برای ورود به رسانههای اجتماعی دارد. همچنین شانزده مورد فرصت و هشت مورد تهدید در این زمینه برای روابط عمومیها شناسایی شد. پس از تشکیل ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی عوامل استراتژیک و براساس نمرات اتخاذشده، جلسات طوفان فکری با خبرگان صنعت بانکداری و روابط عمومی نظام بانکی تشکیل و استراتژیهای مناسب این حوزه استخراج شد. استراتژیها در چهار دستۀ استراتژیهای تهاجمی (SO)، استراتژیهای محافظهکارانه (WO)، استراتژیهای رقابتی (ST) و استراتژیهای تدافعی (WT) تدوین شدند. با توجه به موقعیت روابط عمومی نظام بانکی، اخذ استراتژیهای توسعه و رشد فعالیت در رسانههای اجتماعی، برای آن مناسب است. با توجه به اینکه نقاط قوت و فرصتهای روابط عمومی نظام بانکی برای فعالیت در رسانههای اجتماعی، چشمگیر است، اتخاذ این استراتژیها میتواند برای توسعۀ این فعالیتها کمککننده باشد.
حسن اسدزاده شهیر؛ طاهر روشندل اربطانی؛ اسماعیل سعدی پور؛ اکبر نصراللهی
چکیده
گسـترش شـبکه های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، ...
بیشتر
گسـترش شـبکه های اجتماعـی مجـازی همچـون اینسـتاگرام در ایـران، بـه سـبب ایجـاد محیـط و فضـای رسـانه ای غیررســمی و افزایــش قــدرت کاربــران در به اشــتراک گذاری عکــس، ویدئــو، ایده هــا، عواطــف و احساســات، فرصـت بی نظیـری را بـرای رشـد فرهنـگ سـلبریتی و هـواداری از آنهـا ایجـاد کـرده اسـت. بنابرایـن، هـدف ایـن پژوهــش، مطالعــۀ دلیــل و زمینه هــای فرهنــگ هــواداری از ســلبریتی ها در اینســتاگرام اســت. روش تحقیــق بـه کار رفتـه در ایـن پژوهـش، کیفـی بـوده و از رهیافـت نظریـۀ زمینـه ای بـه عنـوان روش عملیاتـی پژوهـش اســتفاده شــده اســت. مشــارکت کنندگان پژوهــش، 22 نفــر از فالوورهــا یــا تعقیب کننــدگان ســلبریتی ها (بــا تعــداد فالــوور بیشــتر) در شــبکۀ اجتماعــی اینســتاگرام هســتند کــه بــه روش نمونه گیــری هدفمنــد انتخــاب شـدهاند. بـرای گـردآوری دادههـا از مصاحبه هـای عمیـق نیمه سـاختاریافته بهـره گرفتـه شـده اسـت. داده هـای گـردآوری شـده بـا بهره گیـری از روش مقایسـه ای مـداوم و مطابـق بـا رویه هـای نظام منـد اشـتراوس و کوربیـن در ســه مرحلــه (بــاز، محــوری و انتخابــی) مــورد تحلیــل قــرار گرفتنــد. قابلیــت اعتبــار، اعتمــاد و انتقال پذیــری داده هـا نیـز مـورد تأییـد قـرار گرفتـه اسـت. یافته هـای پژوهـش بیانگـر آن اسـت کـه مهمتریـن دلیـل تمایـل هــواداران بــه ســلبریتی ها عبارت انــد از: دیجیتالی شــدن زندگــی جوانــان، مصرفی شــدن جامعــه، ســلبریتیزه شــدن جامعــه، نقش آفرینــی رســانه های عصــر اول و فرســایش اعتمــاد نهــادی در جامعــه. همچنیــن تغییــر الگوهــای اوقــات فراغــت، اســتحالۀ شــهرت، وجــود نابرابــری در جامعــه و رواج مدرنی زاســیون یــا نوســازی بــه عنــوان عوامــل زمینــه ای یــا تســهیل گر نیــز در هــواداری از ســلبریتی ها نقــش داشــته اند.