مهدیه امیریان؛ محمد سلطانی فر؛ افسانه مظفری
چکیده
هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مهمترین چالشها و فرصتهای آموزش مجازی به کودکان 7 تا 11 ساله در مدارس، از منظر ارتباطات است. در این پژوهش، از روش مصاحبۀ عمیق استفاده شده است. دادهها با پرسشنامۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. جامعۀ آماری، معلمان، متخصصان حوزۀ آموزش، کودک، روانشناسی و ارتباطات هستند که با روش ...
بیشتر
هدف این پژوهش کیفی، شناسایی مهمترین چالشها و فرصتهای آموزش مجازی به کودکان 7 تا 11 ساله در مدارس، از منظر ارتباطات است. در این پژوهش، از روش مصاحبۀ عمیق استفاده شده است. دادهها با پرسشنامۀ نیمهساختاریافته گردآوری و با تحلیل مضمون، تحلیل شدند. جامعۀ آماری، معلمان، متخصصان حوزۀ آموزش، کودک، روانشناسی و ارتباطات هستند که با روش نمونهگیری هدفمند، حداقل 12 عضو تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. پایایی و روایی تحقیق با کمک ضریب توافق کندال و کدگذاری مجدد، بررسی و تأیید شدند. براساس نتایج؛ بسترهای ارتباط عاطفی، ارتباطات ادراکی، میزان ارسال و دریافت بازخورد بین معلم و دانشآموز، تعاملات دوسویۀ ارتباطی بین معلم و دانشآموز و همچنین بین دانشآموزان با یکدیگر، در آموزش مجازی نرمافزار شاد نسبت به آموزش حضوری کاهش پیدا کرده است. مهمترین پیشنهادات لازم برای کاهش این چالشهای ارتباطی در آموزش مجازی نرمافزار شاد در کشور، عبارتاند از: افزایش صمیمیت بین معلم و دانشآموز با بهرهگیری از معلمین کارآمد، بهرهگیری از روشهای تخصصی و جدید آموزش مجازی، تلاش بیشتر معلمین برای گرفتن بازخوردهای کلامی و غیرکلامی لحظهای از دانشآموزان در طول آموزش مجازی با نرمافزار شاد، استفاده از سبکها و شیوههای نوین ارزشیابی و ارزیابی دانشآموزان و افزایش ارتباطات دوسویه بین معلم و دانشآموز به صورت حقیقی و مجازی. همچنین، ظرفیت کمک به برقراری عدالت آموزشی بیشتر در کشور با غلبه بر محدودیتهای جغرافیایی و امکانات فیزیکی آموزشی در کشور و کمک به افزایش سواد رسانهای و دیجیتالی دانشآموزان از مهمترین نقاط مثبث آموزش مجازی در کشور است.
طاهر براتچیان؛ شهناز هاشمی؛ علی جعفری؛ محمد سلطانی فر
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، معادل با 400 تن انتخاب شده است. روش نمونهگیری، خوشهای، چندمرحلهای و تصادفی است. یافتهها نشان میدهد پاسخگویان، کسب اخبار از شبکههای اجتماعی را به شبکههای ماهوارهای ترجیح میدهند. از عوامل مؤثر بر این گرایش، میتوان به جذابیتهای محتوایی بیشتر اخبار در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. در مقابل، اخبار شبکههای ماهوارهای، در شاخصهایی همچون اعتماد، صحت و شفافیت، سرعت انتشار، بیطرفی، عدم سانسور، موضوعات متنوع و مورد علاقه و نیاز مخاطبان، ارجح هستند.