رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش
چکیده
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون ...
بیشتر
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون و میکی ماوس که از شبکههای کودک آمریکا پخش شده است و تحلیل آنها، مهمترین ویژگیهای انیمیشنهای تلویزیونی آیینی را به دست آوردند. یافتهها حاکی از آن است که انیمیشنهای موفق آیینی با استفاده از روایت غیرمستقیم، ایجاد الگوهای تقلیدی با شخصیتپردازی مناسب، تأکید بر حرکت (بهجای گفتوگومحوری)، فضای بصری جذاب و تعدد و تکرار، توانستهاند در شکلدهی آیینها در ذهن کودکان تأثیری مهم داشته باشند. طبق نظریۀ یادگیری اجتماعی، کودک با جذب شدن به انیمیشن، از رفتار شخصیتهای موردعلاقۀ خود در تلویزیون، تقلید میکند و این روند، در نهایت- به دلیل تکرار در زمانهای مختلف- به یک الگوی رفتاری تبدیل میشود. باتوجهبه الگوپذیری کودکان و علاقهمندی آنها به انیمیشن، سیاست تولیدی مدیران و هنرمندان عرصه انیمیشن تلویزیونی باید در این حوزه تغییر کرده و شاهد تولید انیمیشنهای جذابتری با موضوع آیینهای نمایشی باشیم.