ابراهیم آریانی قیزقاپان؛ اختر رحیمی
چکیده
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت ...
بیشتر
همراه با پیشرفت فناوریهای نوین، یکی از انواع رفتارهای انحرافی که رواج پیدا کرده، طفرهروی مجازی است. با توجه به نبود ابزار مناسب جهت سنجش رفتار انحرافی در داخل کشور پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی پرسشنامهی رفتار انحرافی طفرهروی مجازی(CLQ) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی کارکنان ستادی دانشگاههای جامع وابسته به وزارت علوم در چهار سطح طراز عملکرد بین المللی، ملی، منطقهای و محلی در سراسر کشور بود. دادههای تحقیق از 430 کارمند ستادی که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند، با استفاده از پرسشنامهی طفرهروی مجازی جمعآوری گردید. نتایج حاصل از اعتبارسنجی به دو شیوهی همسانی درونی و ثبات زمانی نشان داد که اعتبار پرسشنامهی طفرهروی مجازی بر اساس آلفای کرونباخ 89/0 و با استفاده از روش بازآزمایی، 88/0 میباشد. بررسیهای مربوط به روایی محتوا، تفکیکی و سازهی پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) مؤید روایی پرسشنامه مذکور بود. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی همانند فرم اصلی، سه عامل همبسته ولی مجزای "گشت و گذار بی هدف در اینترنت"، "دریافت و ارسال پست الکترونیکی نامرتبط به کار" و "طفرهروی اینترنتی تعاملی" را آشکار ساخت. نتایج این مطالعه نشان داد که پرسشنامهی طفرهروی مجازی(CLQ) ابزاری قابل اعتماد و روا برای سنجش و غربالگری میزان طفرهروی مجازی کارکنان ستادی دانشگاه است. در نتیجه پژوهشگران و محققان حوزهی مدیریت سازمانهای آموزشی، مطالعات رفتار سازمانی، فناوریهای نوین و مدیریت منابع انسانی با کارست این ابزار کارآمد در حیطهی پژوهشی؛ قادر به تشخیص وضعیت طفرهروی مجازی کارکنان میشوند.