ناهید مونسان؛ طاهر روشندل اربطانی؛ سید وحید عقیلی
چکیده
شناخت محیط سازمانها و تعیین استراتژیهای مناسب برای بقا و رشد، یکی از فعالیتهای سازمانهای دولتی و شرکتهاست. هدف اصلی این پژوهش، تعیین استراتژیهای مناسب برای توسعۀ فعالیتهای روابط عمومی نظام بانکی در حوزۀ رسانههای اجتماعی است. همچنین در این پژوهش، از تکنیک دلفی برای جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است؛ در این زمینه، ...
بیشتر
شناخت محیط سازمانها و تعیین استراتژیهای مناسب برای بقا و رشد، یکی از فعالیتهای سازمانهای دولتی و شرکتهاست. هدف اصلی این پژوهش، تعیین استراتژیهای مناسب برای توسعۀ فعالیتهای روابط عمومی نظام بانکی در حوزۀ رسانههای اجتماعی است. همچنین در این پژوهش، از تکنیک دلفی برای جمعآوری و تحلیل دادهها استفاده شده است؛ در این زمینه، با استفاده از ابزار مصاحبه، دادههای اولیه، جمعآوری و سپس با استفاده از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه، دادههای ثانویه جمعآوری و تحلیل شدند. براساس یافتهها، روابط عمومی نظام بانکی، بهمنظور انجام فعالیتهای ترویجی، هشت نقطهقوت و هفت نقطهضعف برای ورود به رسانههای اجتماعی دارد. همچنین شانزده مورد فرصت و هشت مورد تهدید در این زمینه برای روابط عمومیها شناسایی شد. پس از تشکیل ماتریس ارزیابی داخلی و خارجی عوامل استراتژیک و براساس نمرات اتخاذشده، جلسات طوفان فکری با خبرگان صنعت بانکداری و روابط عمومی نظام بانکی تشکیل و استراتژیهای مناسب این حوزه استخراج شد. استراتژیها در چهار دستۀ استراتژیهای تهاجمی (SO)، استراتژیهای محافظهکارانه (WO)، استراتژیهای رقابتی (ST) و استراتژیهای تدافعی (WT) تدوین شدند. با توجه به موقعیت روابط عمومی نظام بانکی، اخذ استراتژیهای توسعه و رشد فعالیت در رسانههای اجتماعی، برای آن مناسب است. با توجه به اینکه نقاط قوت و فرصتهای روابط عمومی نظام بانکی برای فعالیت در رسانههای اجتماعی، چشمگیر است، اتخاذ این استراتژیها میتواند برای توسعۀ این فعالیتها کمککننده باشد.
احمد لنگرودی؛ آزاده محمدی زلانی؛ جواد نوری
چکیده
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگیهای فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخصهای جذابیت برای مخاطب بهمنظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از اینرو، شناسایی چالشها و بهکارگیری سیاستهای راهبردی مؤثر بر تبلیغات ...
بیشتر
امروزه با توجه به شرایط متغیر محیطی، پیچیدگیهای فناوری، کمبود منابع، تنوع خدمات، سرعت بالای تبادل اطلاعات و ارتباطات، شاخصهای جذابیت برای مخاطب بهمنظور تحقق اهداف کلان و...، حفظ جایگاه، ادامة حیات و توسعه در یک سازمان رسانهای، ضرورتی اجتنابناپذیر است. از اینرو، شناسایی چالشها و بهکارگیری سیاستهای راهبردی مؤثر بر تبلیغات بازرگانی رسانة یک کشور میتواند نقش مهمی در ارتقای جایگاه رسانهای آن ایفا کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی چالشها و سیاستهای راهبردی تبلیغات بازرگانی در رسانة ملی انجام شده است. این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است. برای شناسایی سیاستهای راهبردی تأثیرگذار بر تبلیغات رسانة ملی، از مطالعات کتابخانهای و اسنادی بهره گرفته شده است. یافتهها حاکی از آن است که سیاستهایی همچون: تشویق نوآوریباز، حداکثرسازی توان داخلی، حمایت از یادگیری فناورانه، نظام مالکیت فکری، حمایت از شرکتهای فناور نوپا و... در حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی میتوانند مؤثر واقع شوند. با توجه به نتایج بهدستآمده میشود گفت چالشهای زیادی بر سر راه سیاستگذاری حوزة تبلیغات بازرگانی رسانة ملی وجود دارد، چالشهایی همچون شکستنهادی، قوانین و سیاستها و عدم تمرکز بر مفهوم سواد رسانهای.
جهاندار امیری؛ مهرداد بذرپاش؛ سعید عنایتی
چکیده
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل ...
بیشتر
استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیتهای رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونهگیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل میدهند. حجم نمونه، براساس قاعدة اشباع در تحقیق، 12 نفر بوده است. دستهبندی مفاهیم بهدستآمده درخصوص مزیتهای رقابتی این شبکه، در سه گروه اصلیِ: اعتبار رسانهای، تمایز ساختاری و ارتباطات سازمانی، از جمله یافتههای این پژوهش است. ارتباط دوسویة تأثیرگذار با مؤسسات برونسازمانی، سهولت جذب منابع مادی و محتوایی، وجود ساختار، کنداکتور و کارگروه ویژة مستند از جمله مزیت های رقابتی این شبکه است.
سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی؛ بهاره رادمنش؛ رحمان میاح
چکیده
گسترش روزافزون فناوریهای ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاعرسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نهتنها زیرساختهای ارتباطی، بلکه سازمانهای رسانهای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاعرسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل ...
بیشتر
گسترش روزافزون فناوریهای ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاعرسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نهتنها زیرساختهای ارتباطی، بلکه سازمانهای رسانهای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاعرسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل تم بهره گرفته شده است و مؤلفههای الگوی مدیریت بخش خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با بهرهگیری از رویکرد ارتباطات آیینی و طی مصاحبههای عمیق با چهارد هنفر از خبرگان حوزۀ رسانه استخراج شده است. بنا بر نتایج این پژوهش، مهمترین مؤلفهها عبارتاند از: کمکردن محدودیتهای سیاسی و فرهنگی در تعامل با ذینفعان، تعامل با سازمانهای سیاستگذار در حوزۀ فضای مجازی، ایجاد زیرساخت مناسب برای توسعۀ ارتباطات آیینی در بخش خبر رسانۀ ملی و توسعۀ کاربرد محتوای کاربرساخته با رویکرد آیینی در بخشهای خبری.