مونا جامی پور؛ سید محمد باقر جعفری؛ محمود رشیدی راد؛ غزاله طاهری
چکیده
هر چند با افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی، تأثیر محتوای کاربرساخته بر روی تصمیمگیری مشتریان افزایش یافته، تاکنون پژوهش جامعی که به ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی بپردازد، انجام نشده است. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش، ارائۀ چهارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی است. ...
بیشتر
هر چند با افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی، تأثیر محتوای کاربرساخته بر روی تصمیمگیری مشتریان افزایش یافته، تاکنون پژوهش جامعی که به ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی بپردازد، انجام نشده است. با توجه به این مسئله، هدف این پژوهش، ارائۀ چهارچوب ارزیابی کیفیت محتوای کاربرساخته در رسانههای اجتماعی است. در مرحلۀ اول پژوهش، ابعاد و شاخصهای کیفیت محتوای کاربرساخته از روش کیفی فراترکیب، شناسایی و استخراج شده است. جامعۀ آماری شامل مجموعهمقالات حوزههای مرتبط است که با بررسی کتابخانهای از طریق اینترنت گردآوری شدهاند. در مرحلۀ دوم، از روش آنتروپی شانون برای اولویتبندی ابعاد و شاخصهای استخراجشده براساس فراوانی کدهای بهدست آمده استفاده شده است. براساس نتایج حاصلشده از روش فراترکیب، 6 مقولۀ اصلی، 13 بُعد و همچنین 207 شاخص به عنوان چهارچوب نهایی ارائه شده که شامل این موارد هستند: مقولۀ محتوا (شامل ابعاد متنی و صوتی- تصویری)، مقولۀ اعتبار (شامل ابعاد اعتباردهی کاربران و اعتبار منبع اطلاعات)، مقولۀ ارائه (شامل ابعاد ساختار و فرم)، مقولۀ یکپارچگی (شامل ابعاد صحت و امنیت)، مقولۀ زمینه (شامل ابعاد زمان و جمعیتشناختی) و مقولۀ عملکرد (شامل ابعاد سودمندی، شناختی و اجتماعی- احساسی). این پژوهش با ارائۀ طیفی وسیع از مجموعهعوامل تأثیرگذار بر کیفیت محتوا در رسانههای اجتماعی، درصدد آگاهیبخشی به مدیران و شاغلان فعال در بستر تجارت الکترونیک بوده تا با آشنا کردن آنها با نحوۀ ایجاد محتوای تأثیرگذار، آنان را از مزایای فناوری جدید تجارت اجتماعی برخوردار کند.