مسلم ابراهیمی تبار؛ محمد غفاری
چکیده
محبوبیت رسانههای اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژیهای شرکتها شده است. به عبارتی شرکتها سعی کردهاند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصولمحور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتریمحور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که ...
بیشتر
محبوبیت رسانههای اجتماعی و به دنبال آن رشد سریع تجارت اجتماعی باعث تحول در استراتژیهای شرکتها شده است. به عبارتی شرکتها سعی کردهاند که تجارت آنلاین خود را از رویکرد محصولمحور مبتنی بر تجارت الکترونیکی به سمت رویکردی مشتریمحور مبتنی بر تجارت اجتماعی هدایت نمایند. بنابراین، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا عواملی کششی که قصد مشتری برای استفاده از تجارت اجتماعی را تحت تأثیر قرار میدهد، مورد جستوجو قرار گیرد. این پژوهش، ازنظر هدف، در زمرۀ پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از حیث ماهیت تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است و از روشهای کتابخانهای و میدانی برای جمعآوری دادههای پژوهش استفاده شده است. جامعۀ آماری شامل کلیه هموطنانی هستند که در بازۀ زمانی زمستان 1399 از محیطهای تجارت اجتماعی بهطور خاص شبکۀ اجتماعی اینستاگرام اقدام به خرید محصول یا خدمتی نمودهاند. نمونۀ آماری شامل 200 نفر از افرادی است که به روش در دسترس انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه با استفاده ازنظر استادان متخصص در این زمینه مورد تأیید قرار گرفته و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیهوتحلیل دادهها حاکی از آن است که عوامل کششی تأثیرگذار بر قصد استفاده از تجارت اجتماعی شامل متغیرهای سهولت استفاده، حریم خصوصی، اعتماد، صرفهجویی در فرایند خرید، دسترسی به اطلاعات، امکان برقراری تعاملات اجتماعی، ارزش ادراکشده مشتریان، افراد مشهور و اخلاقی بودن میباشند.