1. تحلیل جایگاه گروه هنر و تجربه در سینمای ایران به ‌عنوان میدانی مستقل، از منظر آرای پیر بوردیو

پیام غنی‌پور؛ سیدعلی روحانی

دوره 4، شماره 11 ، بهار 1400، ، صفحه 102-81

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.284566.1215

چکیده
  در سال‌های اخیر، به‌واسطة تحولات فراوان در حوزة تولید و نمایش فیلم در ایران، گرایش به وجوه هنری و متفاوت در گونه‌های مختلف فیلم‌سازی، منجر به تشکیل گروه سینمایی هنر و تجربه شد. این گروه با حمایت‌های دولتی توانست در مدت‌زمانی کوتاه، خود را در میان سینماگران و مخاطبان، به‌عنوان پایگاهی فرهنگی‌ برای تولید فیلم هنری، مطرح کند. مشابه ...  بیشتر

2. طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با رویکرد نظریة زمینه‌ای

حبیب الله مازندرانی؛ علی محمد مزیدی شرف‌آبادی؛ علیرضا افشانی

دوره 4، شماره 11 ، بهار 1400، ، صفحه 150-129

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.286135.1218

چکیده
  هدف این پژوهش، طراحی و تدوین مدل ارتقای تولیدات سینمای دفاع مقدس با استفاده از نظریة زمینه‌ای (Grounded Theory) است که نظریة داده‌بنیاد نیز می‌نامند. روش تحقیق، از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوۀ اجرا، کیفی است. جامعۀ آماری پژوهش را متخصصان حوزۀ فیلم، تهیه‌کنندگان سینما، کارگردانان، کارشناسان و مدیران فرهنگی تشکیل می‌دهند و 22 تن نیز ...  بیشتر

3. جریان‌های «آلترناتیو» در سینمای جهان و ایران (مطالعۀ موردی جشنوارۀ فیلم عمّار)

شهاب اسفندیاری؛ مریم جمعه

دوره 2، شماره 5 ، پاییز 1398، ، صفحه 81-106

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.191258.1048

چکیده
  این مقاله به بررسی جریان‌های آلترناتیو (بدیل) در سینمای جهان و ایران پرداخته و به‌صورت موردی، به آثار به نمایش درآمده در جشنوارۀ فیلم عمّار می‌پردازد. برای ورود به بحث، ابتدا سه موج سینمای آلترناتیو در تاریخ سینمای جهان به طور اجمالی، بررسی می‌شود: سینمای مستقل ایالات متحده، سینمای آوانگارد فرانسه و سینمای سوم آرژانتین. شرایط سیاسی، ...  بیشتر