درک و تصور دختران از حضور در فضای مجازی

محبوبه موسیوند؛ مریم برهمن؛ فائزه ساکی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.401265.1525

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف مطالعه درک و تصور دختران از حضور در فضای مجازی با رویکردی کیفی (مطالعه موردی) انجام شده است. روش نمونه گیری غیر احتمالی هدفمند می باشد، بدین صورت که با 15 نفر از دختران مجرد دانشجو که از فضای مجازی، اینترنت و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمده است و فرآیند اخذ مصاحبه هم تا زمانیکه به ...  بیشتر

ترسیم ره‌نگاشت مواجهه هوشمندانه سازمان صدا و سیما با فضای مجازی

مهدی حیدری؛ سعید قربانی؛ حسین ساری

دوره 6، شماره 22 ، دی 1402، ، صفحه 35-74

https://doi.org/10.22034/jiscm.2024.422214.1580

چکیده
  هدف این تحقیق، تدوین ره‌نگاشت مواجهه مؤثر و فعال سازمان صدا و سیما در حوزه فضای مجازی است و سؤال اصلی پژوهش به چگونگی ترسیم ره‌نگاشت در این زمینه و لوازم تدوین آن مربوط می‌شود. ترسیم ره‌نگاشت، نیازمند تعیین دو رکن اساسی، یعنی تعیین شاخصه‌ها و ویژگی‌های وضع موجود و معیارها و مؤلفه‌های وضع مطلوب است تا بتوان بر پایه آن، اهداف، راهبردها ...  بیشتر

نارسایی های رسیدگی قضایی به دعاوی نقض حق مخاطب در فضای مجازی در ایران: مطالعه تطبیقی

محسن صادقی

دوره 5، ویژه‌نامه حقوق و رسانه ، بهمن 1401، ، صفحه 5-26

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.347209.1399

چکیده
  یکی از این چالشهای حقوقی فضای مجازی، نقض حقوق مخاطبین رسانه ها در فضای مجازی است. این چالش حقوقی به مرحله نقض حق محدود نمی شود و در مرحله احقاق حق نیز مشاهده می شود بگونه ای که زیاندیده در راه احقاق حق، با نارسایی های متعددی روبرو می شود. بخشی از این نارسایی به اقتضائات فنی خاص فضای مجازی و بخش دیگر به نارسایی های حقوقی موجود در رسیدگی ...  بیشتر

چالش‌های قانونگذاری حقوق کاربران در فضای مجازی؛ مطالعه تطبیقی دو تجربه متفاوت

سید محمد مهدی غمامی؛ حمید فعلی

دوره 5، ویژه‌نامه حقوق و رسانه ، بهمن 1401، ، صفحه 81-120

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.364852.1438

چکیده
  حقوق کاربران در فضای مجازی همواره مورد تعرض و تضییع قرار می‌گیرد و قانونگذاران موظفند، الزامات قانونی برای حمایت از آنها در مقابل سوداگری‌ها را ایجاد کنند. هرچند سوداگران دسترسی به قانونگذاری هم دارند و مانع حمایت از شهروندان می‌گردند، کما اینکه بخش ۲۳۰ قانون نزاکت آمریکا ۱۹۹۶ مانع اصلی مهار خودسری پلتفرم‌های بزرگ مثل گوگل و توئیتر ...  بیشتر

مطالعۀ تطبیقی اسناد، قوانین و مقررات مرتبط با حضور کودک در فضای مجازی در ایران، اتحادیۀ اروپا و ایالات‌متحدۀ آمریکا

محمدحسین ساعی؛ حامد عابدی

دوره 5، شماره 18 ، دی 1401، ، صفحه 134-91

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.325369.1344

چکیده
  فضای مجازی در سال‌های گذشته، به سمت استفادۀ هرچه بیشتر کودکان از آن حرکت کرده است، تا جایی که به نظر می‌رسد با شیوع بیماری کرونا در جهان، رابطۀ کودکان و فضای مجازی، از اساس، دستخوش تغییرات جدی و بنیادین شده است و شبکه‌های اجتماعی – برخلاف گذشته- تا حد زیادی به محل حضور کودکان تبدیل شده‌اند، به‌گونه‌ای که فضای مجازی و رسانه‌های ...  بیشتر

فرهنگ و شهرت: چالش‌های تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی

محمد علی طالقانی اصفهانی؛ سعید شریفی؛ مجتبی شاهنوشی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، ، صفحه 212-183

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.338886.1384

چکیده
   با توسعۀ فضای مجازی و راه یافتن جریان شهرت به گفتمان اجتماعی، روند تغییرات فرهنگی با چالش مداخلۀ سلبریتی­ها مواجه شده است؛ در واقع، نفوذ فضای مجازی در بین جوانان و افزایش مصرف محتوای فرهنگی و رسانه‌ای از سوی آنها، در کنار اقبال به گروه‌های مرجع در این فضا، جهت و ماهیت تغییرات فرهنگی را در سطوح مختلف تحت‌تأثیر قرار داده؛ موضوعی ...  بیشتر

آینده‌پژوهی عوامل مؤثر بر فعالیت سازمان صدا و سیما در اینترنت (در افق ۱۴۰۴)

محمد مهدی مولایی؛ حامد طالبیان؛ امید جهانشاهی

دوره 3، شماره 10 ، اسفند 1399، ، صفحه 40-11

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.263484.1180

چکیده
  فعالیت مؤثر سازمان صدا و سیما در اینترنت، مستلزم شناسایی عناصر آیندة مرتبط با فضای مجازی است. در این پژوهش، از روش «پویش محیط» بهره گرفته‌ایم تا در مسیر این شناخت قرار گیریم. هدف تحقیق، شناسایی عوامل کلیدی در محیط رقابت، نیروهای پیش‌ران در محیط خارجی، پیش‌مشخص‌ها و عناصر روندگونه و عدم قطعیت‌هاست. برای انجام پویش محیط، دو ...  بیشتر

تبیین چالش‌های سازمان صدا و سیما در فضای مجازی (تدوین راهبردهای مناسب برای معاونت فضای مجازی این سازمان)

حمیدرضا پاک دل؛ محمدرضا رسولی؛ اکبر نصراللهی کاسمانی؛ محمد شریف خانی

دوره 3، شماره 7 ، خرداد 1399، ، صفحه 11-35

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.227649.1107

چکیده
  با شکل­ گیری فضای مجازی و متعاقب آن پیدایش شبکه­ های اجتماعی ، سازمان­ های رسانه ­ای و رسانه ­های سنتی با تهدیدات و فرصت ­های جدیدی روبرو شده­ اند. چالش­ های جدید رسانه­ های نوین متکی بر اینترنت برای رسانه­ های سنتی، موضوعی است که همواره محل بحث صاحبنظران بوده است. مسئله اصلی این پژوهش تبیین چالش­ های کنونی و آتی سازمان ...  بیشتر

ارائه الگوی مدیریت خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با رویکرد ارتباطات آیینی

سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی؛ بهاره رادمنش؛ رحمان میاح

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، ، صفحه 11-30

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.194635.1054

چکیده
  گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاع‌رسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نه‌تنها زیرساخت‌های ارتباطی، بلکه سازمان‌های رسانه‌ای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاع‌رسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل ...  بیشتر