سید حسین عرب نجفی؛ سید قاسم زمانی؛ مهدی حدادی
چکیده
در دهه سوم قرن بیست و یکم برنامههای رادیو – تلویزیونی حجم و گستره حیرتانگیزی پیدا کردهاند. به ویژه پخش مستقیم این برنامهها از طریق ماهوارهها، اعمال کنترل و نظارت قبلی دولتها را به حاشیه رانده است. این امر در حالی است که کودکان به مثابه آسیبپذیرترین قشر جامعه، بیش از دیگران تحت تأثیر چنین برنامههایی قرار گرفتهاند. بر ...
بیشتر
در دهه سوم قرن بیست و یکم برنامههای رادیو – تلویزیونی حجم و گستره حیرتانگیزی پیدا کردهاند. به ویژه پخش مستقیم این برنامهها از طریق ماهوارهها، اعمال کنترل و نظارت قبلی دولتها را به حاشیه رانده است. این امر در حالی است که کودکان به مثابه آسیبپذیرترین قشر جامعه، بیش از دیگران تحت تأثیر چنین برنامههایی قرار گرفتهاند. بر این اساس زمینهسازی برای تنظیم کنوانسیونهای جهانی و منطقهای جهت حفاظت از کودکان در برابر محتواهای نامناسب برنامه های رادیویی و تلویزیونی بیش از پیش ضرورت یافته است. با مطالعه تطبیقی اسناد بینالمللی و قوانین داخلی کاشف به عمل آمده است که در مورد ممنوعیت و یا محدودیت پخش برنامههای رادیو – تلویزیونی چند مضمون اصلی مشترک در آنها وجود دارد. این مضامین عبارتند از: خشونت، هرزه نگاری، حریم خصوصی، زبان توهین آمیز و تبلیغات برای کودکان. در خصوص هر یک از این موارد، موضع مقررات بین المللی، منطقه ای و ملی ناظر بر پخش رسانه ها و اسناد بالادستی صداوسیما ارائه شده است. بر اساس یافته های این مطالعه، در اکثریت قریب به اتفاق موارد، این موضع همگرایی داشته است.
سحر نقی پور ایوکی؛ محسن نیازی؛ محمد عقیقی؛ امیر رستگارخالد
چکیده
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است ...
بیشتر
یکی از وجوه مهم تغییرات فرهنگی در کشورمان که تا حدی در نتیجۀ تکنولوژیهای جدید ارتباطی پدید آمده، نوعی تغییر در الگوی حجاب و پوشش ناشی از فرهنگ مصرفی است که از ارزشهای اخلاقی، دینی و سنتی کشورمان فاصله گرفته است. هدف از این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی میزان رابطۀ اینترنت و ماهواره بر انواع کنشهای اجتماعی مرتبط با حجاب زنان است و به این منظور، از رویکرد نظری چهار کنش اجتماعی ماکس وبر استفاده شده است. در این راستا، سه منطقۀ 2، 10 و 18 شهر تهران که مناطق بالا، متوسط و پایین شهر هستند، انتخاب شدهاند. جامعۀ آماری شامل زنان و دختران با حجم نمونۀ 358 نفر بوده و از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. این پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایش است و برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل و رتبهبندی دادهها از تکنیک تاپسیس (TOPSIS) و آنتروپیشانون استفاده شده است. براساس یافتهها و نتایج بهدستآمده از پژوهش، بهویژه ضریب رقابتپذیری، کنش ارزشی از لحاظ معیارهای آن (علمی- خبری و تفریحی- سرگرمی ماهواره و اینترنت)، در رتبۀ نخست قرار گرفت. رتبههای بعدی بهترتیب مربوط به کنش عقلانی، کنش سنتی و کنش عاطفی است. همچنین تأثیر معیارهای مختلف ماهواره و اینترنت بر روی کنشهای مرتبط با سطح حجاب متفاوت بود.