مطالعه اعتماد و اعتبار اخبار رسانه ملی در بین نسل زد از نظر خبرگان.

سیده زهرا سیدآقایی احمدی؛ محسن شاکری نژاد؛ هادی البرزی دعوتی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 دی 1402

https://doi.org/10.22034/jiscm.2024.423905.1594

چکیده
  هدف از این تحقیق ارائه الگوی برای اعتماد و اعتبار رسانه ملی در بین نسل زد است. به همین منظور این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت کیفی است که یافته‌های آن از طریق مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به‌دست‌آمده و با تحلیل محتوا و کدگذاری مقوله‌ها مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. با نمونه گیری هدفمند، خبرگان تحقق شامل استادان ارتباطات، ...  بیشتر

ساختارشناسی مسابقه رادیوییِ اطلاعاتِ خبری

ویدا همراز؛ سیدمهدی حسین‌زاده حسینی

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، ، صفحه 31-58

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.404159.1526

چکیده
  با توسعه فن‌آوری و تغییر سلیقه مخاطبان، استفاده از قالب‌های جدید ارائه پیام ضروری به نظر می رسد. این پژوهش به دنبال قالبی جدید برای پخش خبر در رادیو است؛ قالبی که شکل ارائه و اجرای خبر را با گونه‌های غیرجدی مانند سرگرمی و طنز در هم آمیزد و به ماندگاری پیام آن کمک کند. این مطالعه با رویکرد کیفی و روش تحلیلی-توصیفی با نمونه‌گیری هدفمند ...  بیشتر

کارکردهای ارتباط غیرکلامی در فرایندهای یک‌سویۀ ارتباط رسانه‌ای (مورد مطالعه: بخش خبری 21 سیمای جمهوری اسلامی)

مسعود جلیلوند خسروی؛ سید محسن بنی هاشمی؛ محمدحسین ساعی

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402، ، صفحه 108-71

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.299320.1252

چکیده
  در میان فرایندهای ارتباطی، علم ارتباطات، جایگاه مهمی را برای ارتباطات غیرکلامی قائل است. این جایگاه در ارتباط‏های یک‌سویه اهمیت پیدا می‌کند، مانند برخی از بخش‌های خبری که در آنها، امکان دریافت بازخورد از مخاطب و اصلاح حرکات فرستنده در لحظۀ انتقال پیام فراهم نیست. در این پژوهش، با هدف بررسی شش کارکرد شناخته‌شده برای ارتباط غیرکلامی ...  بیشتر

سنجش تناسب جو سازمانی خبرگزاری صدا و سیما با بروز خلاقیت نیروی انسانی در حوزه خبر

ایمان خدابنده بایگی؛ سید مهدی شریفی

دوره 4، شماره 11 ، فروردین 1400، ، صفحه 44-11

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.284269.1212

چکیده
  نیروی انسانی خلاق، سرمایه‌ای حیاتی برای سازمان‌های رسانه‌ای است. اما علاوه بر نیروی انسانی خلاق، شرایط ظهور خلاقیت در سازمان‌ها نیز اهمیت بسیاری دارد. این پژوهش درصدد است شرایط ظهور خلاقیت نیروی انسانی در یک سازمان رسانه‌ای را بسنجد. برای رسیدن به این هدف، روش پیمایشی به کار گرفته شده است. به‌منظور سنجش جو سازمانی متناسب با بروز ...  بیشتر

چگونگی پوشش دهی به اخبار امید آفرین در تلویزیون (مطالعه موردی: بخش خبری ساعت 21 شبکه یک سیما)

مصطفی مژدهی فر؛ ابراهیم فتحی؛ هادی البرزی دعوتی؛ علی اکبر رزمجو

دوره 3، شماره 8 ، شهریور 1399، ، صفحه 45-72

https://doi.org/10.22034/jiscm.2020.232988.1113

چکیده
  بخش خبری ساعت 21 شبکۀ یک سیما به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین بخش خبری صداوسیما نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی خبری در کشور دارد. با توجه به عملیات رسانه‌ای گستردۀ دشمنان در قالب‌های مختلف برای ناامیدکردن مردم، ایجاد نشاط اجتماعی در کشور از اهمیت بالایی برخورداراست. پژوهش حاضر با تأکید بر نقش اخبار تلویزیون در گسترش امید و نشاط، ...  بیشتر

ارائه الگوی مدیریت خبر رسانۀ ملی در فضای مجازی با رویکرد ارتباطات آیینی

سید مهدی شریفی؛ سمیه لبافی؛ بهاره رادمنش؛ رحمان میاح

دوره 2، شماره 4 ، شهریور 1398، ، صفحه 11-30

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.194635.1054

چکیده
  گسترش روزافزون فناوری‌های ارتباطی و شبکۀ جهانی اینترنت، عصری جدید در تاریخ اطلاع‌رسانی ارتباطات جمعی رقم زده است. این تغییرات فناورانه نه‌تنها زیرساخت‌های ارتباطی، بلکه سازمان‌های رسانه‌ای را نیز دچار تغییر و تحول کرده است. این تغییرات نیازمند الگوی مدیریتی نوینی در حوزۀ اطلاع‌رسانی است. دراین پژوهش، از رویکرد کیفی و روش تحلیل ...  بیشتر

تفاوتهای «خبر جعلی» و «شایعه» از منظر اسناد علمی، کارشناسان و نظریه پردازان ژورنالیسم، خبر و علوم ارتباطات

محمدحسین آزادی؛ محمدحسین ساعی؛ هادی البرزی دعوتی

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1398، ، صفحه 11-36

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.89668

چکیده
  انتشار گسترده «خبر جعلی» ـ خبرهایی که عامدانه، مغرضانه و به‌صورت سازمانی و حرفه‌ای اغلب بر بستر رسانه‌های اجتماعی، جهت فریب کاربران و انحراف جامعه ساخته و پرداخته می‌شوند ـ به یکی از تهدیدات مهم رسانه‌ای در جوامع امروز تبدیل شده است. شناخت جامع این پدیده که به ویژه پس از انتخابات سال 2016 آمریکا موردتوجه جدی رسانه‌ها و پژوهشگران ...  بیشتر