بررسی و آسیب‌شناسی وضعیت ارتباطی و تعاملی روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها

سیدشهاب سید محسنی؛ محمد دادگران؛ حسینعلی افخمی

دوره 6، شماره 21 ، مهر 1402، ، صفحه 5-30

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.356091.1417

چکیده
  روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها برای تحقق وظایف و مسئولیت‌ها، نیازمند به ارتباط، تعامل و همکاری مؤثر با یکدیگر هستند، ولی آنچه در این فرایند ارتباطی- در بسیاری از موارد- مشاهده می‌شود، وجود چالش‌های مختلف ارتباطی است، این پژوهش، با هدف شناخت همین چالش‎ها و ارائۀ راهکارهایی برای بهبود و توسعۀ ارتباط و تعامل بین روابط عمومی‎ها و رسانه‌ها ...  بیشتر

مطالعۀ ویژگی‌های تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی

منادا ناطقی؛ شهرام گیل آبادی؛ محمدحسین تمجیدی

دوره 6، شماره 20 ، تیر 1402، ، صفحه 96-71

https://doi.org/10.22034/jiscm.2023.333175.1361

چکیده
   ضبط و پخش تئاترهای تلویزیونی، سال‌‌هاست که انجام نمی‌شود. این پژوهش با هدف مطالعۀ ویژگی‌‌های تئاتر مستند برای طراحی تئاتر تلویزیونی انجام شده است. در این مقاله، با بهره‌‌گیری از ویژگی‌‌های تئاتر مستند در تئاتر تلویزیونی، به ترکیب جدیدی دست پیدا خواهیم کرد که در برخی از تلویزیون‌‌های دنیا از این ترکیب به اشکال گوناگون بهره ...  بیشتر

بررسی تجربۀ سالمندان در رسانه‌های اجتماعی با رویکرد تحلیل مضمون

لیلا علوی؛ فاطمه رهنما

دوره 6، شماره 19 ، فروردین 1402، ، صفحه 70-43

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.328247.1348

چکیده
  رشد سریع جمعیت سالمند در جهان، اهمیت مطالعات سالمندی را دوچندان کرده است. همچنین، ارتباط رسانه‌های اجتماعی آنلاین و زندگی روزمرۀ گروه‌های مختلف شهروندان، موضوعی است که موردتوجه محققان قرار گرفته است. مطالعۀ عمیق تجربیات سالمندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی آنلاین و معانی و احساسات حاصل از استفاده از این شبکه‌ها، هدف این پژوهش ...  بیشتر

الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید و نقش رسانۀ استانی در تحقق آن

زهرا پورامینی؛ محمدباقر سپهری

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، ، صفحه 102-73

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.321688.1323

چکیده
  هدف این پژوهش، شناسایی الزامات، موانع و راهکارهای بومی جهش تولید در استان اردبیل و نقش رسانۀ استانی در مقولۀ مهم جهش تولید است. این تحقیق به‌صورت کیفی اجرا شده است؛ در بخش کیفی، از روش دلفی برای ساختن یک مدل نظام‌مند از یافته‌های حاصل از داده‌های کدگذاری‌شده، استفاده شد. جامعۀ آماری این پژوهش، 15 تن از خبرگان بودند که با استفاده ...  بیشتر

تحلیل آینده‌پژوهانه ازنقش محوری رسانه در شکل‌گیری سبک زندگی نسل آلفا

اکبر قدیری حاجی آبادی؛ محسن طاهری دمنه؛ علی ذاکری

دوره 5، شماره 16 ، تیر 1401، ، صفحه 140-103

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.334517.1365

چکیده
  تغییر در سبک زندگی به معنای تحول در ابعاد مختلف زندگی از جمله ابعاد فرهنگی، آموزشی، تربیتی و... است و از موارد حائز اهمیت در طبقه‌بندی نسل­ها به حساب می­آید. از این رو، سبک زندگی، ذهنیت و طرز تفکر نسل‌های مختلف، همواره از موضوعات موردتوجه پژوهشگران حوزه‌های گوناگون بوده‌ است. هدف این پژوهش، ارائۀ تحلیلی آینده‌پژوهانه از سبک زندگی ...  بیشتر

طراحی مدل تبلیغات ویروسی رسانه‌ای با تأکید بر پلتفرم واقعیت افزوده در عصر کرونا

منیرالسادات میراحمدی؛ یزدان شیرمحمدی؛ سید مهدی جلالی

دوره 5، شماره 15 ، فروردین 1401، ، صفحه 144-119

https://doi.org/10.22085/jiscm.2022.309026.1272

چکیده
  هدف این پژوهش، طراحی مدل تبلیغات ویروسی رسانه‌ای اپلیکیشن‌های تلفن همراه دارای پلتفرم واقعیت افزوده در عصر کرونا به شیوۀ پژوهشی کیفی و کمی است. جامعۀ آماری در بخش کیفی پژوهش را 30 نفر از خبرگان دانشگاهی در حوزۀ بازاریابی و تبلیغات رسانه‌ای تشکیل می‌دهند که به شیوۀ غیر تصادفی و روش گلوله برفی انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعۀ آماری ...  بیشتر

بازی رومیزی «دیوان»؛ رسانه‌ای برای انتقال فرهنگ افسانه‌های ایرانی و بازآفرینی شخصیت‌های آنها

محمد خراسانی زاده؛ مریم جلالی

دوره 4، شماره 12 ، تیر 1400، ، صفحه 143-182

https://doi.org/10.22034/jiscm.2021.299988.1253

چکیده
  بازی، محمل یادگیری و انتقال فرهنگ است و بر همین اساس، می‌توان آن را نوعی رسانۀ‌ تعاملی برشمرد. بازی «دیوان» که در این پژوهش، موردمطالعه قرار گرفته، یکی از معدود بازی‌های رومیزی ایرانی است که توانسته با دنبال‌کردن روند یکی از مشهورترین بازی‌های دنیا یعنی «مافیا»، شخصیت‌های افسانه‌های ایرانی را با درون‌مایه‌ای جذاب، ...  بیشتر