علی اصغر سعدآبادی؛ فراز مهر آیین؛ زهره رحیمی راد
چکیده
امروزه، کاربران بسیاری در شبکههای اجتماعی مختلف، عقاید و نظرات خود را با سایرین به اشتراک میگذارند. حجم انبوه دادههای خام تولیدشده در شبکههای اجتماعی، آنها را به مخزنی سرشار از ایدهها، افکار و دغدغههای تعداد بیشماری از کاربران تبدیل کرده که میتواند نقش تعیینکنندهای در تصمیمگیریهای خرد و کلان داشته باشند. فلذا ...
بیشتر
امروزه، کاربران بسیاری در شبکههای اجتماعی مختلف، عقاید و نظرات خود را با سایرین به اشتراک میگذارند. حجم انبوه دادههای خام تولیدشده در شبکههای اجتماعی، آنها را به مخزنی سرشار از ایدهها، افکار و دغدغههای تعداد بیشماری از کاربران تبدیل کرده که میتواند نقش تعیینکنندهای در تصمیمگیریهای خرد و کلان داشته باشند. فلذا پژوهش حاضر درصدد آن است که با استفاده از روشهای متنکاوی در توییتر، دغدغههای اجتماعی مردم را شناسایی کرده تا در طرحهای آتی نوآوری و کارآفرینی اجتماعی لحاظ شود. برای دستیابی به این هدف، توییتهای مرتبط با نوآوری اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی با روشی نوین از توییتر استخراج شدند و با استفاده از تکنیکها و الگوریتمهای متن کاوی از جمله مدل سازی موضوعی LDA و تحلیل احساسات مورد بررسی قرار داده شدند. یافتههای متنکاوی نشان داد، کاربران عموما در حوزه کارآفرینی اجتماعی بیشتر به موضوعاتی همچون لزوم اهمیت به مسالهی اشتغال در چابهار، برگزاری رویدادهای رایگان برای شناسایی ایدهها و فرصتها و مشکلات جذب سرمایه در پروژههای کارآفرینی پرداخته بودند. همچنین در حوزه نوآوری اجتماعی نیز کاربران به موضوعاتی چون لزوم اهمیت به معلولین، ساخت مراکز دندانپزشکی و همچنین تاسیس گلخانه در مناطق جنوبی کشور و توانمندسازی بانوان توجه بیشتری نشان دادهاند. علاوهبراین تحلیل احساسات توییتهای فارسی دربارهی کارآفرینی و نوآوری اجتماعی، حاکی از مثبت بودن نتایج داشت. باتوجه به نتایج مثبت حاصل از تحلیل احساسات مردم نسبت به کارآفرینی و نوآوری اجتماعی و موضوعات شناسایی شده، میتوان در برنامهریزیها و تصمیمگیریهای آینده، طرحهایی را برای رفع دغدغههای مردم .....