رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش
چکیده
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون ...
بیشتر
هدف این پژوهش دستیابی به ویژگیهای یک انیمیشن تلویزیونی موفق با محتوای آیینهای نمایشی برای اثرگذاری روی کودکان است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی ویژگیهای متمایز انیمیشنهای تلویزیونی و دریافت مفاهیم آیینی توسط مخاطبان کودک میپردازد. در این راستا، نگارندگان با بررسی سه انیمیشن اسکوبی دو، چارلی براون و میکی ماوس که از شبکههای کودک آمریکا پخش شده است و تحلیل آنها، مهمترین ویژگیهای انیمیشنهای تلویزیونی آیینی را به دست آوردند. یافتهها حاکی از آن است که انیمیشنهای موفق آیینی با استفاده از روایت غیرمستقیم، ایجاد الگوهای تقلیدی با شخصیتپردازی مناسب، تأکید بر حرکت (بهجای گفتوگومحوری)، فضای بصری جذاب و تعدد و تکرار، توانستهاند در شکلدهی آیینها در ذهن کودکان تأثیری مهم داشته باشند. طبق نظریۀ یادگیری اجتماعی، کودک با جذب شدن به انیمیشن، از رفتار شخصیتهای موردعلاقۀ خود در تلویزیون، تقلید میکند و این روند، در نهایت- به دلیل تکرار در زمانهای مختلف- به یک الگوی رفتاری تبدیل میشود. باتوجهبه الگوپذیری کودکان و علاقهمندی آنها به انیمیشن، سیاست تولیدی مدیران و هنرمندان عرصه انیمیشن تلویزیونی باید در این حوزه تغییر کرده و شاهد تولید انیمیشنهای جذابتری با موضوع آیینهای نمایشی باشیم.
محمد گنجی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ سمانه فروغی
چکیده
یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، بهویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل میدهد، تماشای فیلمهای انیمیشن است. این نوع فیلم، دیدگاه هایی را دربارهی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش میگذارد. جهانبینیهای که دربارهی کودکان در آثار انیمیشن ارائه میشود تصادفی نبوده و منطبق با ...
بیشتر
یکی از عواملی که تصورات مخاطبان، بهویژه کودکان، را از مفهوم کودک و دوران کودکی شکل میدهد، تماشای فیلمهای انیمیشن است. این نوع فیلم، دیدگاه هایی را دربارهی وضعیت جسمانی، رفتاری، خانوادگی و زیستی کودکان به نمایش میگذارد. جهانبینیهای که دربارهی کودکان در آثار انیمیشن ارائه میشود تصادفی نبوده و منطبق با رمزگذاریهای خاصی صورت میپذیرد. هدف این پژوهش تحلیل نشانه شناختی الگوی بازنمایی کودک در انیمیشن است. بدین منظور با استفاده از روش نشانهشناسی، به بررسی انیمیشن «بچه های ساختمان گلها»که در سال1395-1394تولید و در 91 قسمت ده دقیقه ای از شبکه ی پویا پخششده، پرداختهایم و کلیه قسمتهای این مجموعه را برای این منظور، مشاهده و تحلیل کردهایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که: در این مجموعه ، با نوعی بازنمایی توأم با «خوبنمایی» از کودک و دوران کودکی مواجهیم. شخصیت کودکان مجموعه، در جایگاه طبیعی سن خود بازنمایی نمیشوند، بلکه بزرگتر و بالغتر از سن زیستیشان نمایش دار میآیند. چنین الگویی از بازنمایی ، بهطورکلی ، در چهارچوب گفتمان «مدرن» جای میگیرد. ازاینرو ، مجموعه انیمیشن«بچههای ساختمان گلها» در صدد معرفی الگوی دوران کودکی با مؤلفههای گفتمان مدرن است.