1. شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند

جهاندار امیری؛ مهرداد بذرپاش؛ سعید عنایتی

دوره 3، شماره 10 ، زمستان 1399، ، صفحه 182-153

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2021.249522.1142

چکیده
  استفاده از ژانر مستند، راهبردی اساسی در جذب مخاطب و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی است. هدف این پژوهش، شناسایی مزیت‌های رقابتی شبکة افق در حوزة فیلم مستند است. این تحقیقِ کیفی با روش مصاحبۀ عمیق انجام شده است. روش نمونه‌گیری، هدفمند و جامعۀ آماری تحقیق را سه گروهِ: اساتید دانشگاهیِ حوزۀ مستند و رسانه، مستندسازان و مدیران شبکۀ افق تشکیل ...  بیشتر

2. فیلم مستند به مثابه روش پژوهش بصری

باقر عزیزپور؛ سید محمدصادق مرکبی

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 119-154

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.222781.1100

چکیده
  عصر حاضر را عصر تصویر جهان و فرهنگ حاکم بر آن را فرهنگ تصویری می­ نامند. بر همین اساس، رویکرد شناخت علمی و تحقیقات دانشگاهی پیرامون پدیده­ های مختلف، با حرکت به سمت پژوهش ­های بصری، در حال تغییر است. زیرا اطلاعات بصری، توصیف را آسان، جذاب، سریع و باورپذیرتر از متون مکتوب ساخته‌اند. هدف این پژوهش، بررسی نقش فیلم مستند در فرهنگ تصویری ...  بیشتر

3. ساختارشناسی فیلم مستند توضیحی

احمد ضابطی جهرمی؛ محمد سوران قانعی فرد

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، ، صفحه 65-88

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81871

چکیده
  فیلم مستند توضیحی، در دهه 1930 از میان جنبش مستندسازی گریرسون سر برآورد و با استفاده از گفتار تفسیری «صدای خداگونه»، در خدمت اهداف آموزشی و تبلیغی قرار گرفت. این شیوه از مستندسازی در قالبی بلاغی و استدلالی، مخاطب خود را اغلب با استفاده از صدای یک راوی مورد خطاب قرار می­دهد. مستند توضیحی با توجه به تحولات فنی و زیباشناختی و گسترش ...  بیشتر