طاهر براتچیان؛ شهناز هاشمی؛ علی جعفری؛ محمد سلطانی فر
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، ...
بیشتر
هدف این پژوهش، مقایسۀ عوامل مؤثر بر گرایش شهروندان اردبیلی به دریافت اخبار از شبکههای اجتماعی در مقایسه با شبکههای ماهوارهای است. روش تحقیق، پیمایشی بوده و پژوهشگر از تکنیک پرسشنامه استفاده کرده است. جامعۀ آماری، شهروندان اردبیلی بالای 18 سال هستند که از شبکه های ماهوارهای یا شبکه های اجتماعی استفاده میکنند. حجم نمونه، براساس فرمول کوکران، معادل با 400 تن انتخاب شده است. روش نمونهگیری، خوشهای، چندمرحلهای و تصادفی است. یافتهها نشان میدهد پاسخگویان، کسب اخبار از شبکههای اجتماعی را به شبکههای ماهوارهای ترجیح میدهند. از عوامل مؤثر بر این گرایش، میتوان به جذابیتهای محتوایی بیشتر اخبار در شبکههای اجتماعی اشاره کرد. در مقابل، اخبار شبکههای ماهوارهای، در شاخصهایی همچون اعتماد، صحت و شفافیت، سرعت انتشار، بیطرفی، عدم سانسور، موضوعات متنوع و مورد علاقه و نیاز مخاطبان، ارجح هستند.