نقش مشاهدۀ فیلم‌های رستگاری‌بخش و مشاورۀ ساخت زندگی بر سلامت روان بزرگسالان ایرانی

احسان زرگر خرازی اصفهانی؛ محمد رضا عابدی؛ فهیمه نامدارپور

دوره 5، شماره 17 ، مهر 1401، ، صفحه 98-71

https://doi.org/10.22034/jiscm.2022.332956.1360

چکیده
  برخی از روایات خاص زندگی که با عنوان روایات رستگاری‌بخش شناخته می‌شوند، با بهزیستی روانی همبستگی مثبت دارند. هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مشاهدۀ فیلم‌های ویژه (با تفسیر و بدون آن) براساس نظریۀ مک آدامز و مشاورۀ ساخت زندگی ساویکاس بر ایجاد و ارتقای تجربۀ خودرستگاری‌بخش و درنتیجه، ارتقای سلامت روان بزرگسالان است. روایت رستگاری‌بخش، ...  بیشتر

استفاده از مؤلفه ها و مفاهیم سینمایی در طراحی معماری با مضمون حرکت

حورا معتمدی؛ احمد میرزاکوچک خوشنویس

دوره 2، شماره 3 ، خرداد 1398، ، صفحه 152-174

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.89675

چکیده
  با توجه به این‌که سینما، یکی از مهم‌ترین رخدادهای رسانه‌ای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایش‌ها در طراحی پروژه‌های معماری است، کشف عمیق‌تر ارتباط زمینه‌های بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری می‌یابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه ...  بیشتر

نشانه‌شناسی جنسیت در فیلم سینمایی «بانو»

سیمین زمانی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ حسین بصیریان جهرمی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1397، ، صفحه 89-106

https://doi.org/10.22034/jiscm.2018.81874

چکیده
  پژوهش حاضر به مطالعه نشانه‌شناسانه جنسیت در یکی از آثار مهم سینمایی داریوش مهرجویی پرداخته است. از آنجاکه یکی از مباحث مهم در متون رسانه­ای و آثار سینمایی، ترکیب جنسیت و مباحث پیرامون زنان از سوی سینماگران مؤلف است، مطالعه جنسیت در سینما به­منزله پدیده­ای اجتماعی-فرهنگی می­تواند راهگشای پژوهشگران علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی ...  بیشتر

نگاهی تاریخی و تحلیلی به مقوله نور و رنگ بمنظور شخصیت پردازی در سینما

مسعود سفلایی؛ فرشاد فرشته حکمت

دوره 1، شماره 1 ، آذر 1397، ، صفحه 101-120

https://doi.org/10.22034/jiscm.2019.153620.1025

چکیده
  استفاده هدفمند از نورپردازی و بهره‌مندی از رنگ، درهر فصل وهرنمای فیلم برای بیان خصوصیات درونی شخصیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای در این هنر برخوردار است. به عبارتی شیوه نورپردازی ورنگ‌پردازی تصویر، نقش عمده‌ای در بیان و تجسم شخصیت‌ها شکل‌دهی به برداشت مخاطب از فضای کلی اثر ایفا می‌کند. در این مقاله برآنیم تا نقش این دو عنصر مهم را برای ...  بیشتر