احسان زرگر خرازی اصفهانی؛ محمد رضا عابدی؛ فهیمه نامدارپور
چکیده
برخی از روایات خاص زندگی که با عنوان روایات رستگاریبخش شناخته میشوند، با بهزیستی روانی همبستگی مثبت دارند. هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مشاهدۀ فیلمهای ویژه (با تفسیر و بدون آن) براساس نظریۀ مک آدامز و مشاورۀ ساخت زندگی ساویکاس بر ایجاد و ارتقای تجربۀ خودرستگاریبخش و درنتیجه، ارتقای سلامت روان بزرگسالان است. روایت رستگاریبخش، ...
بیشتر
برخی از روایات خاص زندگی که با عنوان روایات رستگاریبخش شناخته میشوند، با بهزیستی روانی همبستگی مثبت دارند. هدف این پژوهش، مقایسۀ تأثیر مشاهدۀ فیلمهای ویژه (با تفسیر و بدون آن) براساس نظریۀ مک آدامز و مشاورۀ ساخت زندگی ساویکاس بر ایجاد و ارتقای تجربۀ خودرستگاریبخش و درنتیجه، ارتقای سلامت روان بزرگسالان است. روایت رستگاریبخش، شکل یا راهبردی خاص از روایت است که در آن، یک رویدادِ آشکارا بد، حالتی هیجانی و یا شرایطی منفی، به پایانی خوب یا نتیجۀ هیجانی مثبت بدل میشود. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون بوده و تعداد 24 بزرگسال در دامنۀ سنی 24 تا 65 سال دارای تحصیلات کارشناسی و بالاتر، به شیوۀ نمونهگیری در دسترس، از طریق اعلان اینترنتی انتخاب شده و به صورت تصادفی به چهارگروه کنترل و آزمایش در سه گروه مشاهدۀ فیلم بدون تفسیر، مشاهدۀ فیلم با تفسیر و مشاورۀ ساخت زندگی تقسیم شدند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد اگرچه اثر مشاهدۀ فیلم (با تفسیر و بدون تفسیر) و مشاورۀ ساخت زندگی بر کشف و ارتقای تجربه و کارکرد خودرستگاریبخش از لحاظ کمی معنیدار نیست (05/0< p)، لیکن مداخلات مذکور باعث بهوجود آمدن تغییرات کیفی در افراد شده است. این موضوع با توجه به اهمیت خود رستگاریبخش در ارتقای بهزیستی روانی افراد، حائز اهمیت است.
حورا معتمدی؛ احمد میرزاکوچک خوشنویس
چکیده
با توجه به اینکه سینما، یکی از مهمترین رخدادهای رسانهای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایشها در طراحی پروژههای معماری است، کشف عمیقتر ارتباط زمینههای بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری مییابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه ...
بیشتر
با توجه به اینکه سینما، یکی از مهمترین رخدادهای رسانهای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایشها در طراحی پروژههای معماری است، کشف عمیقتر ارتباط زمینههای بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری مییابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه میشود. پس از توصیف عناصر و مفاهیم سینمایی، مصادیق معماری برای هر کدام از آنها بیان شده، سپس با ارائه تصاویری در هر عنوان، حلقههای ارتباطدهنده از سینما به معماری بهعنوان فرضیه پیشنهاد میشود. درنهایت این فرضیات در اختیار دیگر پژوهشگران معماری و سینما (از جمله دانشجویان این دو رشته) قرار گرفته تا میزان انتقال حس حرکت از تصاویر، سنجیده شود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که این فرضیات، دارای ظرفیتی قابل توجه بهمنظور طراحی و بهطور خاص ایجاد حس حرکت در معماری است.
سیمین زمانی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ حسین بصیریان جهرمی
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه نشانهشناسانه جنسیت در یکی از آثار مهم سینمایی داریوش مهرجویی پرداخته است. از آنجاکه یکی از مباحث مهم در متون رسانهای و آثار سینمایی، ترکیب جنسیت و مباحث پیرامون زنان از سوی سینماگران مؤلف است، مطالعه جنسیت در سینما بهمنزله پدیدهای اجتماعی-فرهنگی میتواند راهگشای پژوهشگران علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مطالعه نشانهشناسانه جنسیت در یکی از آثار مهم سینمایی داریوش مهرجویی پرداخته است. از آنجاکه یکی از مباحث مهم در متون رسانهای و آثار سینمایی، ترکیب جنسیت و مباحث پیرامون زنان از سوی سینماگران مؤلف است، مطالعه جنسیت در سینما بهمنزله پدیدهای اجتماعی-فرهنگی میتواند راهگشای پژوهشگران علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی باشد. براین اساس، پژوهش حاضر که در سنت مطالعات فرهنگی در حوزه مطالعات ارتباطات، انتقادی و شناخت واقعی فرهنگ قرار میگیرد، در پی پاسخ به این پرسش است که، داریوش مهرجویی جنسیت و به تبع آن دوگانه زنانه و مردانه را در فیلم بانو چگونه بازنمایی کرده است؟ از آنجا که هدف این مقاله، آشکار کردن لایههای رمزگذاریشده از معناست که در ساختار رسانهای سینما و در قالب متون سینمایی روایت میشود، بنابراین روش انجام آن، تحلیل نشانهشناختی است. از سوی دیگر به دلیل آنکه آثار سینمایی از طریق بازنمایی ارزشهای حاکم به تولید ایدئولوژی و معنا میپردازد، رمزگشایی بازنمایی جنسیت در سینما، نیازمند تحلیل نشانهشناسانه از متن است.یافتهها نشان میدهد که شخصیت محوری زن (جنس مؤنث) بانو، بهمثابه زنی مدرن، کمحرف و تحصیلکرده، واجد تمایلات و رگههای فرهیختگی و فمینیستی و در عین حال از طبقه بالای اجتماع، بازنمایی شده است. همچنین در این فیلم، ایدئولوژی مردسالارانه، مردان را فارغ از طبقه اجتماعی، خودخواه، خودرأی، مستبد، قدرتطلب، دارای نقشی حمایتکننده و در عین حال سلطهجویانه برای زنان، تصمیمگیرنده، نمایش میدهد.
مسعود سفلایی؛ فرشاد فرشته حکمت
چکیده
استفاده هدفمند از نورپردازی و بهرهمندی از رنگ، درهر فصل وهرنمای فیلم برای بیان خصوصیات درونی شخصیتها از اهمیت ویژهای در این هنر برخوردار است. به عبارتی شیوه نورپردازی ورنگپردازی تصویر، نقش عمدهای در بیان و تجسم شخصیتها شکلدهی به برداشت مخاطب از فضای کلی اثر ایفا میکند. در این مقاله برآنیم تا نقش این دو عنصر مهم را برای ...
بیشتر
استفاده هدفمند از نورپردازی و بهرهمندی از رنگ، درهر فصل وهرنمای فیلم برای بیان خصوصیات درونی شخصیتها از اهمیت ویژهای در این هنر برخوردار است. به عبارتی شیوه نورپردازی ورنگپردازی تصویر، نقش عمدهای در بیان و تجسم شخصیتها شکلدهی به برداشت مخاطب از فضای کلی اثر ایفا میکند. در این مقاله برآنیم تا نقش این دو عنصر مهم را برای بیان تصویری شخصیت و تاثیر آن در ذهن بیننده را بررسی کنیم. روش تحقیق این مقاله از نوع کیفی و اسنادی ( مطالعه و ارزیابی گروهی از آثار سینمایی) با رویکرد تحلیلی آثار نمونه از سینمای کلاسیک و سینمای معاصر است. مقاله به این نتیجه رسیده که: بویژه در سینمای امروزی، نور و رنگ با تکنیکهای پیشرفته سینمایی، اصلی ترین ابزار خلق و تجسم شخصیت سینمایی است.