1. استفاده از مؤلفه ها و مفاهیم سینمایی در طراحی معماری با مضمون حرکت

حورا معتمدی؛ احمد میرزاکوچک خوشنویس

دوره 2، شماره 3 ، بهار 1398، ، صفحه 152-174

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.89675

چکیده
  با توجه به این‌که سینما، یکی از مهم‌ترین رخدادهای رسانه‌ای قرن بیستم تلقی شده و موضوع حرکت و مطالعه علمی و هنری آن، یکی از معاصرترین گرایش‌ها در طراحی پروژه‌های معماری است، کشف عمیق‌تر ارتباط زمینه‌های بینابینی سینما و معماری ضرورت بیشتری می‌یابد. در این مقاله، روشی جدید در طراحی معماری، با عنوان «معماری سینمایی» ارائه ...  بیشتر

2. نشانه‌شناسی جنسیت در فیلم سینمایی «بانو»

سیمین زمانی؛ نرگس نیکخواه قمصری؛ حسین بصیریان جهرمی

دوره 1، شماره 2 ، زمستان 1397، ، صفحه 89-106

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2018.81874

چکیده
  پژوهش حاضر به مطالعه نشانه‌شناسانه جنسیت در یکی از آثار مهم سینمایی داریوش مهرجویی پرداخته است. از آنجاکه یکی از مباحث مهم در متون رسانه­ای و آثار سینمایی، ترکیب جنسیت و مباحث پیرامون زنان از سوی سینماگران مؤلف است، مطالعه جنسیت در سینما به­منزله پدیده­ای اجتماعی-فرهنگی می­تواند راهگشای پژوهشگران علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی ...  بیشتر

3. نگاهی تاریخی و تحلیلی به مقوله نور و رنگ بمنظور شخصیت پردازی در سینما

مسعود سفلایی؛ فرشاد فرشته حکمت

دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1397، ، صفحه 101-120

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2019.153620.1025

چکیده
  استفاده هدفمند از نورپردازی و بهره‌مندی از رنگ، درهر فصل وهرنمای فیلم برای بیان خصوصیات درونی شخصیت‌ها از اهمیت ویژه‌ای در این هنر برخوردار است. به عبارتی شیوه نورپردازی ورنگ‌پردازی تصویر، نقش عمده‌ای در بیان و تجسم شخصیت‌ها شکل‌دهی به برداشت مخاطب از فضای کلی اثر ایفا می‌کند. در این مقاله برآنیم تا نقش این دو عنصر مهم را برای ...  بیشتر