1. تحلیل ساختارگرایانه از گونه انیمیشن موزیکال

محمدعلی صفورا

دوره 3، شماره 8 ، تابستان 1399، ، صفحه 101-118

http://dx.doi.org/10.22034/jiscm.2020.114584

چکیده
  ژانر(گونه) فیلم، در مجموعه‌ای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقه‌بندی انواع فیلم شکل می­گیرد. این قوانین هرکدام به نحوی در شکل‌گیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشن‌های ژانر موزیکال به­سادگی می‌توان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیل‌های خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع ...  بیشتر

2. ابژه غایب و نگاه مخاطب: ابژه غایب ژاک لکان و نقد روانکاوانه فیلم

شهاب الدین عادل؛ معصومه گنجه ای

دوره 2، شماره 4 ، تابستان 1398، ، صفحه 141-168

چکیده
  تصویر بر میل نگریستن مخاطب مبتنی­ است. فیلم داستانی با امکانات بصری خود، میل به تماشا را به سمت موضوع اصلی روایت می­برد؛ به این معنا که موضوع را در قالب ابژه­ای بصری ارائه می‌کند، آن را تماشایی می­سازد تا پاسخگوی تمنای نگریستن مخاطب باشد. این ابژه بصری، بسته به مطلوب میل متنی فیلم، می­تواند- از چهره و شمایل کاراکتری خاص گرفته ...  بیشتر

3. تحلیل ساختارگرایانه از گونه انیمیشن موزیکال

محمدعلی صفورا

دوره 1، شماره 1 ، پاییز 1397، ، صفحه 87-106

چکیده
  ژانر(گونه) فیلم، مجموعه‌ای از قوانین و توافقات مشترک بین سه گروه مخاطب، فیلمساز و منتقد برای طبقه‌بندی انواع فیلم شکل گرفته است. این قوانین هرکدام به نحوی در شکل‌گیری فیلم تاثیرگذارند. با مروری بر تاریخچه انیمیشن‌های ژانر موزیکال به­سادگی می‌توان دریافت، این نوع انیمیشن به دلیل پتانسیل‌های خاص خود مورد استقبال بینندگان واقع ...  بیشتر