ابوالفضل حسنیان؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا
چکیده
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. ...
بیشتر
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. در پژوهش حاضر، به روش نشانهشناسی و با بهرهگیری از الگوی سفر قهرمان کریستوفر وگلر، پنج قطعۀ نمایشی «زندگی... و دیگر هیچ»، «فردای زمین»، «افسانۀ ایرج»، «آکوا آلتا» و «مرثیه»، تحلیل شدهاند. این پژوهش، با دستهبندی رمزگانهای موسیقی، افکت، سکوت، تدوین و حالاتِ ادای کلمات در نمایشهای مذکور، به بررسی دلالت هر دال صوتی و رابطۀ همنشینی دالها پرداخته است. یافتههای تحقیق، حاکی از آن است که سامان دادن یک روایت کامل (بر مبنای الگوی روایی وگلر) بدون استفاده از کلام و تنها با روایتگری صوتی، امکانپذیر است. تدوین صدا در نمایش رادیویی میتواند کارکردهای روایی متعددی از جمله: فلش فوروارد، تغییر وضعیت و گذر زمان، داشته باشد. همچنین، موسیقی میتواند کارکردهایی روایی، نظیر: کنترل ریتم روایت، فضاسازی و شخصیتپردازی داشته باشد. از سکوت، میتوان برای ایجاد تعلیق، کنترل ریتم ماجرا و پیشآمادهسازی در یک نمایش رادیویی بهره برد. حالتهایی که هنگام ادای کلام بروز میکنند نیز، میتوانند برای نمایش تحول شخصیت، پیشبرد ماجرا و تغییر زمان به کار روند. همچنین افکت، کارکردهایی روایی، مانند نمایش کنشها در نمایش رادیویی دارد.
علی نوری ممرآبادی؛ طیبه براتی؛ احمد میرزایی
چکیده
«تبلیغات»، رایجترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهمترین و دردسترسترین ابزارهای رسانهای برای تبلیغات بازرگانی بهشمار میرفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی درشبکههای رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آنها را با هم ...
بیشتر
«تبلیغات»، رایجترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهمترین و دردسترسترین ابزارهای رسانهای برای تبلیغات بازرگانی بهشمار میرفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی درشبکههای رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آنها را با هم مقایسه کنیم. برای این منظور در ابتدا با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته، مطالعۀ کتابخانهای و اسنادی، مجموعه مقررات و ضوابط تولید و پخش آگهیها در سازمان صدا سیما جمعآوری، سپس با استفاده از تکنیک «تحلیل مضمون» الگوی مطلوب پخش استخراج شد. همچنین با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی»، آگهیهای بازرگانی رادیوی مرکز استان هرمزگان (صدای خلیجفارس) با الگوی مطلوب بهدستآمده در بخش ابتدایی پژوهش، مطابقت داده شده و این نتیجه بدست آمد که بسیاری از شاخصهای محتوایی و ساختاری، در تولید و پخش رادیوصدای خلیجفارس رعایت نمیشود. درپایان، الگویی دو بخشی شامل شاخصهای محتوایی و شاخصهای ساختاری استخراج شد. شاخصهای محتوایی این پژوهش شامل: شاخصهای نظارت و ارزیابی ادارۀ کل بازرگانی صدا و سیما و کارشناسان رسانه و تبلیغات است و شاخصهای ساختاری؛ دو حوزه تولید و گویندگی را در بر میگیرد.