زهراالسادات سیدزاده؛ حسن خجسته باقرزاده؛ هوشنگ جاوید
چکیده
ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغههای مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامهسازی رادیو کمتر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در اینباره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه میتوان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانهای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ ...
بیشتر
ایجاد فرصتهای شغلی و بهبود شرایطِ کمی و کیفیِ کار، از جمله دغدغههای مردم و مسئولین کشور است. از جمله مباحثی که در برنامهسازی رادیو کمتر به آن توجه شده است، اهمیتِ موسیقیِ کار، در اینباره است. پژوهشِ حاضر، در پیِ پاسخ بدین پرسش است که چگونه میتوان با تکیه بر موسیقیِ کارِ کردی، از ظرفیتِ رسانهای رادیو، در جهت ارتقای فرهنگِ کار و فعالیت بهره برد؟این پژوهش، بر پایهی آرای آلن پی مریام است که در نظریهی نهگانهی خود، به بررسی تأثیر موسیقی بر کار پرداخته است. در این پژوهش، نگاهی اجمالی به قابلیتهای موسیقی قومی، در بهبودِ فعالیتهای اجتماعی شده و سپس، نقش و جایگاه موسیقی در برنامههای رادیویی بیان میشود. در ادامه، انواع موسیقی کارِ کردی، در استانهای کردستان، کرمانشاه و ایلام، تبیین و ظرفیتهای موسیقی کار این نواحی برای ترویج فرهنگ کار و فعالیت، در برنامههای رادیویی ارزیابی میشود.روش این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار یافته و مطالعه اسنادی است. به همین منظور، با صاحبنظران حوزه موسیقیِ قومیِ استانهای کردنشین و تهیهکنندگان رادیو مصاحبه صورت گرفته است. براساس نتایج مطالعه، به نظر میرسد پیوند مناسبی میان موسیقی کار مناطق کردنشین و برنامههای رادیویی به وجود نیامده است و از ظرفیتِ موسیقی کار، تنها به صورت محدود، در شبکههای رادیویی استانها استفاده شده است. برای تقویت این پیوند، علاوه بر تبیین سیاستگذاریهای مربوطه در سطح کلان، نیاز به تهیهکنندگانی آشنا به موسیقی، به ویژه موسیقی قومی کردی است تا با همکاریِ کارشناسان موسیقی، ترانههای کار سنتی، متناسب با دوران معاصر، بازسازی شوند و در برنامههای رادیویی استفاده شوند.
ابوالفضل حسنیان؛ عباس قارونی؛ فرشاد آذرنیا
چکیده
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. ...
بیشتر
روایتگری صوتی، بیان روایت با استفاده از نشانههای غیر زبانی اصوات بوده و عنصری است که به نمایش رادیویی، جان میبخشد. هدف این پژوهش، درک چیستی روایتگری صوتی و چگونگی کاربرد آن در نمایش رادیویی است. روایتگری صوتی، بهدلیل نزدیکی بیشتر به فرمِ بیانگر، از جهتی، موجب ارتقای سطح هنری آثار نمایشی و از جهت دیگر، موجب جهانیتر شدن آن میشود. در پژوهش حاضر، به روش نشانهشناسی و با بهرهگیری از الگوی سفر قهرمان کریستوفر وگلر، پنج قطعۀ نمایشی «زندگی... و دیگر هیچ»، «فردای زمین»، «افسانۀ ایرج»، «آکوا آلتا» و «مرثیه»، تحلیل شدهاند. این پژوهش، با دستهبندی رمزگانهای موسیقی، افکت، سکوت، تدوین و حالاتِ ادای کلمات در نمایشهای مذکور، به بررسی دلالت هر دال صوتی و رابطۀ همنشینی دالها پرداخته است. یافتههای تحقیق، حاکی از آن است که سامان دادن یک روایت کامل (بر مبنای الگوی روایی وگلر) بدون استفاده از کلام و تنها با روایتگری صوتی، امکانپذیر است. تدوین صدا در نمایش رادیویی میتواند کارکردهای روایی متعددی از جمله: فلش فوروارد، تغییر وضعیت و گذر زمان، داشته باشد. همچنین، موسیقی میتواند کارکردهایی روایی، نظیر: کنترل ریتم روایت، فضاسازی و شخصیتپردازی داشته باشد. از سکوت، میتوان برای ایجاد تعلیق، کنترل ریتم ماجرا و پیشآمادهسازی در یک نمایش رادیویی بهره برد. حالتهایی که هنگام ادای کلام بروز میکنند نیز، میتوانند برای نمایش تحول شخصیت، پیشبرد ماجرا و تغییر زمان به کار روند. همچنین افکت، کارکردهایی روایی، مانند نمایش کنشها در نمایش رادیویی دارد.
علی نوری ممرآبادی؛ طیبه براتی؛ احمد میرزایی
چکیده
«تبلیغات»، رایجترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهمترین و دردسترسترین ابزارهای رسانهای برای تبلیغات بازرگانی بهشمار میرفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی درشبکههای رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آنها را با هم ...
بیشتر
«تبلیغات»، رایجترین و پرکاربردترین شیوۀ معرفی محصولات و خدمات به بازار است. از طرفی، رادیو نیز از دیرباز جزء مهمترین و دردسترسترین ابزارهای رسانهای برای تبلیغات بازرگانی بهشمار میرفته است. در این پژوهش، بر آنیم تا با بررسی دقیق آگهیهای بازرگانی درشبکههای رادیویی مراکز استانی، وضعیت مطلوب و موجود آنها را با هم مقایسه کنیم. برای این منظور در ابتدا با استفاده از مصاحبۀ نیمهساختاریافته، مطالعۀ کتابخانهای و اسنادی، مجموعه مقررات و ضوابط تولید و پخش آگهیها در سازمان صدا سیما جمعآوری، سپس با استفاده از تکنیک «تحلیل مضمون» الگوی مطلوب پخش استخراج شد. همچنین با استفاده از روش «تحلیل محتوای کیفی»، آگهیهای بازرگانی رادیوی مرکز استان هرمزگان (صدای خلیجفارس) با الگوی مطلوب بهدستآمده در بخش ابتدایی پژوهش، مطابقت داده شده و این نتیجه بدست آمد که بسیاری از شاخصهای محتوایی و ساختاری، در تولید و پخش رادیوصدای خلیجفارس رعایت نمیشود. درپایان، الگویی دو بخشی شامل شاخصهای محتوایی و شاخصهای ساختاری استخراج شد. شاخصهای محتوایی این پژوهش شامل: شاخصهای نظارت و ارزیابی ادارۀ کل بازرگانی صدا و سیما و کارشناسان رسانه و تبلیغات است و شاخصهای ساختاری؛ دو حوزه تولید و گویندگی را در بر میگیرد.