رضا سربخش؛ حسین میرزاپور؛ رئوف سربخش
چکیده
گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهرهگیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب را به یکی از مناسبترین قالبهای پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، بهسرعت جذب این دسته از تبلیغات میشود ...
بیشتر
گرافیک متحرک هنر توالی عناصر گرافیکی با بهرهگیری از قوانین انیمیشن و امکانات سینمایی است. هزینه مناسب و سرعت بالای گرافیک متحرک برای تولید، این قالب را به یکی از مناسبترین قالبهای پیام بازرگانی در تلویزیون تبدیل کرده است. مخاطب نیز به علت جذابیت عناصر گرافیکی در مرحله دریافت اثر، بهسرعت جذب این دسته از تبلیغات میشود و قدرت تاثیر گذاری یک پیام با تکنیکهای بصری گرافیک متحرک بهمراتب بالاتر از یک پیام ساده است. با توجه به روند صعودی گرافیک متحرک در پیامهای بازرگانی، این پژوهش قصد دارد به مهمترین ویژگیهای پیامهای بازرگانی گرافیک متحرک پخششده از شبکههای سیما بپردازد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی در گروهی منتخب از موشن گرافیک های پخش شده از شبکه های سیما در سال نود و هشت، به تحلیل و بررسی شصت و شش پیام بازرگانی جدید با تکنیک گرافیک متحرک پرداخته است. در بین این پیامها بیشترین آثار گرافیک متحرک در حوزههای مؤسسات خدماتی و محصولات خوراکی میباشد. تکنیک دوبعدی، بیشترین آمار در بین تولیدات گرافیک متحرک پیام های بازرگانی را داشت. تولیدکنندگان پیامهای بازرگانی برخلاف روند کیفی به سراغ آثار دوبعدی کمی رفتند تا هزینههای مالی تولید خود را کاهش دهند؛ به طوری که تکنیکهای تجربی پرکار در آثار بررسیشده هیچ جایگاهی نداشتند. میزان تولید لوگوموشن نیز که یکی از پرکارترین قالبهای آرم آگهی ها در سایر کشورهاست، در ایران بهشدت کم بود. صداوسیما متولی اصلی این امر میتواند با آموزش و جهتدهی هنرمندان، صنعت گرافیک متحرک کشور را در حوزه پیام های بازرگانی اعتلا بخشد.
سیدمحمدصادق مرکبی؛ مرتضی سامانی
چکیده
چند سالی است که موضوع تولید برنامههای مشارکتی به یکی از مسائل قابل اعتنای سازمان صدا و سیما تبدیل شده است. کمبود بودجه و وابستگی برنامهسازی به سرمایه، یکی از زمینههای اهمیت یافتن این شیوه از برنامهسازی است. چالشهای موجود در این عرصه، زمینهساز انتخاب موضوع مقالهای با عنوان آسیبشناسی برنامهسازی مشارکتی در سیمای جمهوری ...
بیشتر
چند سالی است که موضوع تولید برنامههای مشارکتی به یکی از مسائل قابل اعتنای سازمان صدا و سیما تبدیل شده است. کمبود بودجه و وابستگی برنامهسازی به سرمایه، یکی از زمینههای اهمیت یافتن این شیوه از برنامهسازی است. چالشهای موجود در این عرصه، زمینهساز انتخاب موضوع مقالهای با عنوان آسیبشناسی برنامهسازی مشارکتی در سیمای جمهوری اسلامی و راهکارهای اصلاح آن شد. هدف از این مقاله تلاش برای فهم این مسائل و آسیبها در مسیر تولید بایستة این نوع از برنامهسازی است، و در ادامه ارائه راهحلهایی برای رفع آنها با هدف ارتقاء سطح برنامهسازی مشارکتی است. سؤال اصلی مقاله؛ آسیبها و مسائل برنامهسازی مشارکتی کدامند؟ و با چه راهکارهایی میتوان بر کارایی و تعالی این نوع برنامهها افزود؟ بعد از بررسی روند ساخت برنامههای مشارکتی از سه منظر مدیریتی، تولید و پخش، و نظارت و ارزیابی؛ مسألة اصلی مقاله «فقدان لایة مدیریتیِ مستقل متکی بر مشاوره خلاق، حد فاصل بین بخش تولید شبکهها و حامیان مالی برنامهها است».در روش پژوهش، از روش کیفی و مصاحبة عمیق با مدیران، برنامهسازان و کارشناسان حوزة تولید، استفاده شده است. در یافتهها به سه دسته چالشها از منظرهای مدیریتی، تولیدی و پخشی، و نظارتی دست یافته و در مجموع با 17 کدمحور تقسیمبندی شده، راهکارهایی نیز از این سه منظر، برای پیشنهاد بهبود وضعیت موجود ارائه شده است. تشکیل یک کمیتة اعتبارسنجیِ برندها، بازمهندسی کمکردن هزینة ساختِ برنامهها، افزایش اعتماد و اقبال مخاطبان، و تشکیل گروهی متمرکز متشکل از کارشناسان اقتصاد و رسانه، به منظور واسطگری بین حامیان مالی با رسانة ملی، از جمله نتایج و پیشنهادات این مقاله است.